کد خبر: 1413993
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
حجت‌الاسلام قرائتی:

عالم بی‌عمل شمعی است که دیگران از نورش بهره‌مند شده ولی خود هلاک می‌شود

خبرنگاران افتخاری/ محمود لطفیان: رئیس ستاد اقامه نماز کشور در جلسه تفسیر قرآن خود که با حضور طلاب حوزه علمیه در قم برگزار شد، گفت: عالم بی‌عمل شمعی است که دیگران از نورش بهره‌مند شده ولی خود هلاک می‌شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه تفسیر قرآن کریم حجت‌ااسلام والمسلمین قرائتی، استاد تفسیر قرآن و رئیس ستاد اقامه نماز کشور با حضور جمعی از طلاب حوزه علمیه در قم برگزار شد.

وی در این جلسه پس از شنیدن سخنان تعدای از طلاب و بیان شیوه‌ها، مهارت‌ها، روش‌ها، اصول و فنون تبلیغ و تدریس و کلاس‌داری تفسیر قرآن، به آیه 5 سوره مبارکه جمعه اشاره کرد و گفت: در این آیه تمثیلی تند و هشداردهنده در مورد عالمان بی‌عمل دینی مطرح شده است.

قرائتی ادامه داد: پیشوایان دینی نیز در این باره تمثیلات و تشبیهات فراوانی را بیان کرده‌اند. از جمله آنکه عالم بی‌عمل همچون شمعی است که دیگران از نورش بهره‌مند می‌شوند ولی خود هلاک می‌شود و یا اینکه عالم بی‌عمل مانند گنجی است که انفاق نمی‌شود و مثل عالم و دانشمند بد مثل سنگی است که در مسیر آب قرار گرفته است که نه خود از آن می‌نوشد و نه می‌گذارد که دیگران از آن بهره‌مند شوند.

وی در ادامه به آیه 12 سوره مبارکه تحریم و انواع خانواده اشاره کرد و افزود: یک نوع خانواده‌ای است که در آن زن و شوهر همفکر و همگام در کار خیر هستند همچون حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) که نمونه همفکری و همکاری آن‌ها در سوره مبارکه دهر در چند آیه پی در پی آمده است که غذای افطار خود را در سه شب به مسکین و یتیم و اسیر دادند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: نوع دیگر خانواده زن و شوهری هستند که در خباثت همفکر و همگام هستند مانند ابولهب و همسرش که در سوره مبارکه مسد نیز بدان اشاره شده است. ابولهب با اینکه عموی پیامبر(ص) بود، کارشکنی کرد و همسرش با ریختن هیزم در جلوی پای پیامبر(ص) آن حضرت را اذیت و آزار می‌داد. حال اگر زن ابولهب با خار آزار می‌داد نسل ابولهب در هشت سال دفاع مقدس با کاشت مین در مسیر رزمندگان به آن‌ها آسیب رساندند. اگر یزیدیان در کربلا آب را که رگ حیات حسینیان بود قطع کردند، در هشت سال دفاع مقدس نیز صدامیان اکسیژن را که رگ حیات رزمندگان بود به روی آن‌ها بستند و چقدر جانباز شیمیایی داریم.  

قرائتی در ادامه اظهار کرد: سومین نوع خانواده، خانواده‌ای است که مرد خوب اما زن بد است مانند زنان حضرت لوط و حضرت نوح(ع) و چهارمین نوع خانواده نیز خانواده‌ای است که در آن زن خوب و مرد بد است مانند زن فرعون.

وی در ادامه به تفسیر آیه چهارم سوره مبارکه الرحمن «علمه‌البیان» پرداخت و با اشاره به آداب و شیوه بیان سخن، تصریح کرد: قدرت بیان و سخن گفتن هدیه الهی به انسان است و قرآن برای شیوه بیان دستوراتی داده است از جمله اینکه بیان باید محکم و مستدل (قولا سدیدا)، پسندیده و به اندازه (قولا معروفا)، نرم و مهربانانه (قولا لینا)، شیوا و رسا (قولا بلیغا)، کریمانه و بزرگوارانه (قولا کریما)، زیبا و نیکو (قولو للناس حسنا) و از بهترین‌ها (یقولوالتی هی احسن) باشد. حتی مجادلات و گفت‌وگوهای انتقادی نیز باید به بهترین وجه باشد (وجادلهم بالتی هی احسن).

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه سخنان خود به تفسیر آیه 29 سوره مبارکه فتح و ترسیم شیوه ارتباطات فردی و اجتماعی مؤمنان با یکدیگر پرداخت و گفت: این ارتباطات شامل رابطه با بیگانگان، رابطه با خودی‌ها، رابطه با خداوند متعال و رابطه با خود است.

وی در ادامه با بیان تفسیر آیه 38 سوره مبارکه محمد به مراحل تربیت اشاره کرد و افزود: در شیوه تربیت مراحلی مانند هشدار به مخاطب، درخواست و دعوت، توجیه و استدلال، تکرار و قاطعیت و اتمام حجت و تهدید باید طی شود. با توجه به آیه اول سوره مبارکه فتح، در نظام هدایت الهی ابهامی وجود ندارد و همه روشن و روشن‌گر هستند از جمله اینکه فرستاده‌اش روشن‌گر است، قرآنش روشن‌گر است، با زبانی روشن و واضح بیان شده است، هشدارهایش نیز بدون ابهام است و حتی جنگ و صلحش نیز روشن است. پس هر گروهی در برابر این همه شفافیت بایستد و مخالفت کند، گمراهیش بسیار روشن است.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) از نظر افکار، کردار، زبان، گفتار، علم و دانش، دل و قلب، چشم و دیده معصوم است و با اشاره به آیه 32 سوره مبارکه نجم، اظهار کرد: امام رضا(ع) گناهان کبیره را به‌صورت فهرست‌وار، شراب‌خواری، نارضایتی و عاق والدین، تصرف ظالمانه در مال یتیم، خوردن گوشتی که به غیر نام خدا ذبح شده، رباخواری، رشوه‌خواری، قمار، کم‌فروشی، تهمت به زنان پاکدامن، گواهی ناحق دادن، ناامیدی از رحمت خداوند، ایمن دانستن خود از عذاب الهی، یأس از رحمت الهی، کمک و تکیه به ظالمان، سوگند دروغ، حبس و ندادن حق دیگران، دروغ، تکبر، اسراف، تبذیر، خیانت، کوتاهی در انجام حج، دشمنی با اولیای خدا، اشتغال به لهو و لعب، اصرار برگناه و ... بیان می‌کنند.

قرائتی به تفسیر آیه 23 سوره مبارکه جاثیه پرداخت و گفت: هوی‌پرستی ابزار شناخت را از کار می‌اندازد. نه چشم حقیقت را می‌بیند و نه گوش حق را می‌شنود و نه دل درک درک صحیحی دارد. عامل هوی‌پرستی گرایش به مادیات است و هوس‌ها مرکب فتنه‌ها هستند و سرچشمه فتنه‌ها پیروی از هوس‌هاست و مانع اجرای عدالت است.

استاد تفسیر قرآن کریم اظهار کرد: هوی‌پرستی و پایبندی به آداب و رسوم غلط سبب انحراف از صراط مستقیم و راه خداست و موجب سقوط انسان می‌شود. در نهایت هوی‌پرستی و طاغوت‌پرستی و تبعیت از شیطان و لذت‌گرایی سبب مهر خوردن بر گوش و دل می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود در این زمینه آثار اعراض از یاد خدا را بازماندن از راه خیر، انحراف فکری(که انسان خیال می‌کند هدایت شده است)، عدم پذیرش موعظه، عدم توبه(چون خود را کج نمی‌داند) و زندگی نکبت‌بار بیان و تصریح کرد: کسی که در دنیا از دیدن حق کور است، در آخرت نیز کور محشر می‌شود.

استاد تفسیر قرآن کریم در ادامه با اشاره به آیات 36 و 37 سوره مبارکه زخرف، در مورد مراحل تسلط شیطان اظهار کرد: سیاست شیطان گام به گام است. مرحله اول القای وسوسه است، در مرحله دوم شیطان تماس می‌گیرد و در مرحله سوم در قلب نفوذ کرده و جای می‌گیرد، مرحله چهارم در روح می‌ماند و در مرحله پنجم انسان را عضو فعال حزب خود می‌کند، مرحله ششم سرپرست انسان می‌شود و در مرحله هفتم انسان خود یک شیطان خواهد شد.

قرائتی در پایان سخنان خود در این جلسه با بیان اینکه حضرت امیرالمؤمنین(ع) در خطبه هفتم نهج‌البلاغه می‌فرماید «شیطان در روح انسان تخم‌گذاری می‌کند»، بیان کرد: امید است با توکل به خداوند متعال و عنایت حضرت ولی عصر(عج) در نهادینه‌سازی نماز اول وقت و نهضت تفسیر قرآن موفق بوده و بستر لازم جهت دستیابی به این مهم را با مشارکت عموم مردم فراهم کنیم و در درونی شدن امر نماز در جامعه و دسترسی آسان جامعه مخاطب به اماکن مذهبی و مساجد و افزایش مستمر آگاهی جامعه مخاطب نسبت به نماز و قرآن، عزم ملی و مدیریت جهادی همت کنیم.

captcha