کد خبر: 1416041
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
رضا رسولی:

بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی تحلیل دکترینال ندارد

گروه ادب: دبیر جشنواره سراسری ادبیات داستانی بسیج تأکید کرد: همانطور که با کلی‌گویی و کلی‌بافی نمی‌توان فعالیت‌های فرهنگی را پیش برد، بدون داشتن تسلط کلی به موضوعات فرهنگی، نمی‌توان فعالیت‌های اجرایی این حوزه را مدیریت کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از سیمرغ، رضا رسولی، دبیر جشنواره سراسری ادبیات داستانی بسیج گفت: با گذشت سه ماه از سال جدید، شواهد خوبی برای تبیین الزامات سال فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی دیده نمی‌شود و باید نگران بود که این مطالبه به حق رهبر حکیم انقلاب اسلامی در سال جدید، بدون اقدام لازم و جدی، عملاً نادیده گرفته شود.
این عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری این مطالبه اظهار کرد: تحلیل گفتمان ولی فقیه، بدون درک شأن و ادبیات فقاهتی معظم‌له، امکان‌پذیر نیست. اصولاً در فقه شیعه، زمانی مرجع تقلید حکم به جهاد می‌دهد که از سویی تجاوزات و تهدیدات دشمن به حد زیادی آسیب‌زا شده باشد و از سوی دیگر به دلایل مختلف نیروها برای دفاع دچار مشکلات انگیزشی و برداشتی شده باشند. از این جهت می‌توان تصور کرد، هر دو این دلایل باعث صدور چنین حکمی شده است و بنابراین تفسیر امر جهاد در نامگذاری سال جاری، به معنای تحت‌اللفظی آن، نوعی مسئولیت‌گریزی و بی‌توجهی به واقعیت‌ها و تکالیف شرعی است، زیرا بیانات مدیران کلان و به ویژه فرمایشات مقام معظم رهبری را نمی‌توان در غیر این چارچوب، یعنی تفسیر عملیاتی واژگان فهمید.
کلی‌گویی و جزئی‌نگری را کنار بگذاریم
معاون ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان بسیج هنرمندان با بیان اینکه همواره برای نیل به مطالبات رهبر معظم انقلاب، دو مانع مهم وجود دارد، افزود: کلی‌گویی و کلی‌بافی از سویی و ریزبینی و جزئی‌نگری از سوی دیگر، همواره مهمترین آفت‌های فهم ما در این بخش بوده است؛ یعنی در وهله اول بسیاری از مسئولان فرهنگی به جای ارائه راهکارهای عملیاتی برای تحقق فرمایشات معظم‌له به دادن شعار یا انتقادهای کلی، بدون ارائه هرگونه راهکار عملی بسنده کرده‌اند یا در سوی دیگر عده‌ای با بزرگ کردن کارهای جزئی و جاری خود سعی کردند که این گونه القا کنند که در راستای مطالبات، کار مهمی انجام داده‌اند و در آن سوی ماجرا، خیلی اوقات دیده می‌شود همین جزئی‌نگری در انتقادات فرهنگی، چنان یک ناهنجاری را به یک موضوع مرتبط با امنیت ملی تبدیل می‌کند که گویی همه مشکلات جامعه به همین مشکل ربط دارد و اگر این مشکل حل نشود، فلسفه وجودی جمهوری اسلامی از بین رفته است. به نظر می‌رسد هر دو روش به خطا می‌روند و ثمره‌ای جز آسیب جدی به واسطه فرصت‌سوزی نخواهند داشت.
این نویسنده با بیان اینکه در عرصه فرهنگ چه از نظر ایجابی و چه از وجه انتقادی به درست‌گویی به جای درشت‌گویی نیاز داریم، ادامه داد: باید به اندازه‌ای که کار می‌کنیم، اطلاع‌رسانی کنیم و به اندازه‌ای که مسئول هستیم با رعایت انصاف انتقاد کنیم تا بتوانیم وارد عرصه مدیریت فرهنگی شویم. موضوع جهاد و عزم ملی به عنوان تکالیف ما در حوزه فرهنگ زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که توانسته باشیم  فرهنگ را در آغاز بشناسیم و به آن صحیح وارد شده باشیم.
وی با اشاره به اینکه در این سال‌ها به همان میزان که از دادن شعارهای بی‌پشتوانه عمل ضربه خورده‌ایم از اجرای کارهای بدون مبنا و دید کلی نیز آسیب دیده‌ایم، گفت: متاسفانه در بخش‌های فرهنگی گاهی دیده می‌شود، گروهی با پیگیری جریان‌های روز، صرفاً نقش سخنران را دارند و اتفاقا حرف‌های خوب و به روزی می‌زنند و گروه دیگری هم بدون در نظر داشتن هر گونه تغییر در روش یا دید کلی فقط در کار اجرایی برنامه‌های تکراری خودشان هستند. این دو گروه گاهی اصلاً و گاهی به ندرت با یکدیگر ارتباط دارند و همین قضیه باعث می‌شود که انبوه کارهای فرهنگی که صورت می‌گیرد، فاقد تحلیل دکترینال باشد.
باید  در روش‌های خود تجدید نظر کنیم
معاون ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان بسیج هنرمندان، یکی دیگر از الزامات سال فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی را تجدید نظر در عملیات فرهنگی دانسته و اظهار کرد: بیشتر اتفاقات فرهنگی سالانه ما در همه بخش‌ها، بدون توجه به جریانات روز و با گذشت بیش از ربع قرن بر اساس همان الزامات، نیازها و روش‌های قبلی خود صورت می‌پذیرد. در صورتی که قطعاً ضرورت های بسیاری از اقداماتی که 20 یا 30 سال  قبل پایه گذاری شده تغییر کرده و بر همین اساس، علایق و سلایق جامعه عوض شده است که از این رو نمی‌توان هیچ تحولی را در وضعیت منفعل کنونی در حوزه فرهنگ شاهد بود.
دبیر جشنواره سراسری ادبیات داستانی بسیج در تبیین راهکارهای برخورد با این شرایط اضافه کرد: ما باید ضمن بازبینی روش‌ها و حتی تجدید نظر در بسیاری از رویه‌های قدیمی به نوسازی رویدادهای گذشته بپردازیم و بتوانیم از این طریق توازن بین درونداد و برونداد جریان خود را مشخص کرده و به توسعه لازمه دست یابیم.
وی افزود: مهمترین بحث در شرایط کنونی فهم بهتر آرمان‌ها، فضا، اعم از مخاطب و ابزار است زیرا به نظر می‌رسد اگر شرایط خاص کنونی، یعنی ابزار، جریان‌ها، عوامل موثر در شکل‌گیری وضعیت کنونی به نحو پدیدارشناسانه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و مخاطب هر فعالیت فرهنگی مشخص شود، راه‌های بهینه دسترسی به مخاطب خود به خود مشخص خواهد شد. بنابراین بسیار مهم است که از این پس هر کاری که صورت می‌گیرد، صرف نظر از سابقه اجرایی با دو موضوع آرمان‌ها و احتیاجات مخاطب آن کاملا سنجیده شود.
رسولی در پایان ابراز امیدواری کرد: به زودی با اتخاذ رویه‌های مناسب، جلوی تکرار اقدامات نامناسب، اعم از کارهای خنثی، تکراری و بی‌اثر گرفته شود و از این طریق همه پتانسیل‌های حوزه فرهنگ به لحاظ کیفی و هم‌افزا در خدمت جهاد فرهنگی قرار گیرد.

captcha