کد خبر: 1416635
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
حسینعلی شریف عنوان کرد:

توجه به جایگاه آموزش نهج‌البلاغه؛ راهکار استمرار دانش‌اندوزی در حوزه دینی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: پیشکسوت قرآنی کشور معتقد است که توجه به جایگاه آموزش نهج‌البلاغه از جمله راهکارهای عملی برای پیشرفت دین‌‏پژوهی به شمار می‌آید و برای استمرار دانش‌اندوزی در حوزه دینی باید مربیان نهج‌البلاغه تربیت کرد تا برای تدریس از آنان استفاده شود.

حسینعلی شریف، مؤذن و پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه نهج‌البلاغه گزیده‌ای از خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمؤمنین(ع) است، عنوان کرد: این کتاب ارزشمند حاوی سخنان امام علی(ع) است که پس از قرآن کریم می‌شود از آن به عنوان الگویی راهبردی بهره برد.

مؤلف کتاب «نسیم انس» درباره ساماندهی موج آموزش نهج‌البلاغه در کشور گفت: توجه به آموز‌ش‌های عقیدتی و دینی در کنار آموزه‌های قرآن کریم امری ضروری است؛ بنابر این لازم است تا زمینه‌ای فراهم شود تا آموزش نهج‌البلاغه در سطح کشور نهادینه شود.

ابلاغ طرح آموزش نهج‌البلاغه به نهادهای قرآنی

وی به چگونگی آموزش نهج‌البلاغه اشاره و تصریح کرد: برای آموزش نهج‌البلاغه، ابتدا لازم است تا هدف از اشاعه این فرهنگ دینی را تعیین کنیم، سپس بر اساس اهداف در نظر گرفته شده، یک برنامه اصولی طراحی کنیم و در نهایت به تمامی نهادهای مردمی و مراکز قرآنی ابلاغ شود.

شریف با تأکید بر ضرورت آموزش نهج‌البلاغه به‌ صورت مرحله‌ای گفت: آموزش مباحث این کتاب ارزشمند باید از سطح مقدماتی آغاز شود و مرحله به مرحله پیش رود؛ در ادامه به شرح تخصصی آن پرداخته شود تا افراد الفاظ، قرائت و مفاهیم نهج‌البلاغه را به‌ صورت سازنده فراگیرند.

این پیشکسوت قرآنی درباره راهکارهای عملی برای پیشرفت دین‌‏پژوهی بیان کرد: به‌ طور یقین برای عملی شدن توسعه و ترویج دین‌پژوهی میان آحاد مردم، لازم است تا جایگاه آموزش نهج‌البلاغه اعم از نحوه‌های مدیریت، جامعه‌داری، اخلاق اسلامی و اخلاق حرفه‌ای در جامعه و خانواده تبیین شود.

ضرورت تربیت مربیان نهج‌البلاغه برای پیشرفت دین‌پژوهی

مؤلف کتاب «نسیم انس» افزود: تربیت مربیان متخصص برای آموزش نهج‌البلاغه را از دیگر راهکارهای عملی برای پیشرفت دین‌‏پژوهی برشمرده می‌شود. به‌ طور کلی برای استمرار دانش‌اندوزی در حوزه دینی لازم است، مربیان نهج‌البلاغه تربیت کرد تا برای تدریس از آنان استفاده شود.

شریف با اشاره به بحث ارائه تسهیلات ویژه حافظان نهج‌البلاغه مطرح کرد: در صورتی که مبحث آموزش نهج‌البلاغه در مراکز قرآنی کشور ورود یابد، می‌توان شاهد حافظان این کتاب ارزشمند باشیم که در نهایت برای تشویق این افراد لازم است تا تسهیلات آموزشی و کاری اختصاص دهیم.

وی در پایان یادآور شد: برای پویاسازی آموزه‌های دینی بالاخص کلام امیرالمؤمنین(ع) تنها مراکز قرآنی ـ دینی با حمایت متولیان قرآنی کشور می‌توانند وارد اجرای برنامه شوند. امید است تا زمینه گسترش این فرهنگ دینی فراهم شود و در آینده‌ای نزدیک با تعدد حافظان نهج‌البلاغه مواجه شویم.

captcha