به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، آیتالله محمد امامی کاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز، 23 خرداد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به وضعیت جهان اسلام به ویژه کشورهای عراق و سوریه گفت: نظام جمهوری اسلامی پس از شکلگیری از همان روز اول با مشکلاتی روبرو بود و دشمن با توطئه های خود چشم طمع نسبت به نظام داشت؛ اما بیداری ملت، انسجام مردم و مسئله ولایت فقیه این توطئه ها را به زباله دانهای تاریخ انداخت و کسانی که پشت این کار بودند جز بردن آبروی خود چیز دیگری نصیبشان نشد.
وی افزود: این توطئه ها امروز به کشورهای دیگر وارد شده است؛ این گروه خبیث گاه با عنوان تکفیری، گاه به عنوان القاعده و طالبان و امروز به عنوان داعش به این سو و آن سو می روند و امروز وارد عراق شده اند که برای مقابله با آنها جز انسجام و توکل به خدا چاره دیگری نیست.
خطیب جمعه تهران افزود: اگر در برابر دشمنان دفاع نکنیم و دچار مشکلات شویم همه چیز از دستمان می رود.
وی همچنین به کسالت رئیس مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: آیتالله مهدوی کنی از فضلای برجسته حوزه هستند و از ابتدا همراه امام(ره) بودند و از شاگردان ایشان محسوب می شدند.
آیتالله امامی کاشانی افزود: این شخصیت برجسته علمی و مخلص دید و بصیرت دینی دارد و بعد از امام(ره) هم موضع ایشان در برابر مسئله ولایت فقیه بر همه معلوم است.
امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانی به زبان عربی خطاب به جهان اسلام به ویژه ملت عراق ایراد کرد.
بنابر این گزارش، آیت الله امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه تهران ضمن تبریک فرارسیدن سالروز میلاد امام زمان(عج) به همه انسان های عدالت خواه جهان اظهار کرد: ولادت امام عصر(عج) نه تنها مورد اتفاق شیعه امامیه است بلکه از اهل سنت نیز بسیاری بر این عقیده هستند.
وی افزود: در میان اهل سنت عده فراوانی هستند که معتقدند وجود حضرت مهدی(عج) قطعی است و خواهد آمد؛ اما بعداً تولد خواهد کرد.
خطیب جمعه تهران خاطرنشان کرد: در میان اهل سنت طبقه ای است به نام عرفا که عده ای از آنها را اهل تصوف می نامند؛ اینها غالباً در شبه قاره هند، اندونزی و مصر سکونت دارند که عقیده دارند امام عصر همانطور که شیعه می گوید به دنیا آمده و در غیبت به سر می برد.
وی با اشاره به اعتقاد این گروه به وجود دو نوع امامت و ولایت گفت: این گروه گفته اند امامت و ولایت دو نوع ظاهری و باطنی دارد که خلفای سه گانه ولایت ظاهری داشتند و ولایت باطنی مختص امام علی(ع) بوده است؛ چرا که امامت و ولایت خود را از مقام نبوت دریافت کرده بود.
آیت الله امامی کاشانی افزود: بر این اساس بعد از امام علی(ع)، هیچ یک از ائمه(ع) امامت و ولایت ظاهری نداشتند و فقط کسی که امامت و ولایت ظاهر و باطنی دارد، فرزند امام علی و آخرین اوصیا است.
وی خاطرنشان کرد: این گروه در مورد ولایت باطنی می گویند کسانی که چنین ولایتی دارند می توانند در طبیعت تصرف کنند چون ولی خدا هستند و قرب خاص دارند؛ همچنین دارای مقام عصمت بوده و از گناه و خطا به دور هستند و علوم آنها لدنی است؛ بر این اساس کلمات ائمه را می پذیرند و معتقدند چون روایات فراوانی درباره ولادت امام مهدی(عج) آمده، آن را می پذیرند.
خطیب جمعه تهران به بخشی از علمای اهل سنت که متکلمین نامیده می شوند، اشاره کرد و گفت: این افراد مفسر هستند و در مورد وجود حضرت مهدی(عج)، ضرورت انسان کامل در هر عصر و زمانی را مطرح می کنند.
وی همچنین اظهار کرد: دسته سوم از علمای اهل سنت نیز بر این امر تأکید دارند که برای مردم باید حجتی باشد.
آیت الله امامی کاشانی به نقاط مشترک نظر شیعه امامیه و علمای اهل سنت در مورد امام زمان(عج) پرداخت و گفت: شیعه امامیه در مورد وجود امام زمان(عج) بحث اخلاقی و حکومتی را مطرح می کند و با تکیه بر آن معتقد به غیبت آن حضرت است؛ اما اهل سنت بحث اخلاقی را مطرح می کند و می گویند در هر زمان باید ولی خدا باشد که نقطه اعتدال بر روی زمین است.
وی افزود: بر اساس این اعتقاد وجود انسان کامل بر روی زمین موجب می شود که مکتب تربیت رواج پیدا کند و انسان ها به یاد او باشند و به یاد او حرکت کنند.
امام جمعه موقت تهران در مورد تأثیرات انتظار گفت: انتظار جامعه را می سازد، امید به آینده را افزایش می دهد و انسان ها را از خودنگری بیرون کرده و جامعه نگر میکند.