حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد زارعان، رئیس مرکز اخلاق و تربیت در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) با اشاره به وضعیت قرآن در حوزههای علمیه گفت: وضعیت کنونی نشاندهنده رشد جدی قرآن و تفسیر در حوزه علمیه است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دغدغهمندی و دل نگرانی نسبت به رسیدن به نقطه مطلوب همه جا قابل ذکر است و باید گفته شود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف عالیهای به ثمر رسیده و حوزه به عنوان عامل موجده و مبقیه این نظام نقش مهمی بر عهده دارد. بنابراین اگر با این زاویه نگاه کنیم، دغدغه نسبت به ضرورت کار بیشتر برای قرآن در حوزه حس میشود.
ضرورت آشنایی بیشتر طلاب با قرآن
معاون سابق آموزش جامعه المصطفی با بیان اینکه طلاب در واحدهای درسی خود همواره درسهای قرآنی هم دارند تاکید کرد: این مقدار کافی نیست و طلاب باید بیشتر با قرآن آشنا باشند.
وی تاکید کرد: ابتدائیات قرآنی مانند روخوانی، تجوید و ... را ممکن است بسیاری از نوجوانان و جوانان هم بلد باشند اما یک روحانی با توجه به ماموریتش باید بیشتر آیات مرتبط با معارف دینی را به صورت موضوعی بداند و با تفسیر آن آشنا باشد.
زارعان با بیان اینکه نسبت توجه به قرآن در مقایسه با سایر دروس در حوزه همواره مورد نگرانی برنامهریزان حوزوی بوده است تصریح کرد: با آنچه در این زمینه باید انجام شود با توجه به جایگاه قرآن، محور و منبع بودن قرآن و یکی از ارکان ثقلین فاصله داریم.
زارعان با بیان اینکه باید حرکت جدیتری از وضع حاضر به سمت وضع مطلوب صورت گیرد عنوان کرد: تفاسیر باید گستردهتر شود و حوزهها به صورت مشخص به عنوان درس اصلی به قرآن بپردازند و مدارس قرآنی خاص در حوزهها ایجاد شود.
وی با بیان اینکه نیازمند دانشکدههای مشخص معارف قرآن و تفسیر هستیم اظهار کرد: هم اکنون استادان به نامی در سطوح عالی و میانی حوزه داریم و کسانی مانند آیتاللهالعظمی جوادی آملی بینالمللی هستند و از این ظرفیتها باید بهره بیشتری بگیریم.
انتظار از حوزه بیشتر است
استاد حوزه علمیه گفت: وقتی به عنوان فردی از بیرون حوزه نگاه میکنیم، انتظار بیشتری از آن داریم و توقع است که قرآن در حوزه جدیتر گرفته شود و اگر با نگاه بینالمللی هم بنگریم باز هم این ضرورت احساس میشود.
وی با بیان اینکه برخی از دشمنان به دروغ پرچم قرآندانی و قرآنخوانی را بلند کردهاند و خود را مدعی گسترش قرآن میدانند تصریح کرد: همین دشمنان تبلیغ میکنند که شیعیان به قرآن بها نمیدهند و قرآن شیعیان با بقیه متفاوت است از این رو ما باید زمینهای برای چنین بهانههایی ایجاد نکنیم.
زارعان با بیان انکه قرآن، خودش برای حوزهها و مدارس علمی ما باید اصل باشد تاکید کرد: حتی اگر در فضای رقابتی هم نگاه نکنیم چنین مقولهای باید مورد اهتمام باشد از این رو ضرورت دارد تا دست به مطالعهای عالمانه در خصوص وضعیت 35 سال اخیر حوزه علمیه درباره قرآن، وضعیت استادان، طلاب و دروس بزنیم و نقاط ضعف و قوت را بررسی کنیم.
معاون سابق جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه در جامعه المصطفی به ویژه در سالهای اخیر حرکت بسیار خوبی صورت گرفت اظهار کرد: در فضای آموزشی و فرهنگی و تربیتی در این نهاد حوزوی بینالمللی حرکت بسیار خوبی شروع شد؛ هم رشتهها گستردهتر و هم زمینههای علمی وسیعتری در عرصه قرآن ایجاد شد.
راهاندازی رشتههای قرآن و علوم
زارعان راهاندازی رشتههایی مانند قرآن و علوم مختلف، تدوین و تالیف پایاننامههایی معطوف به نیازهای روز و رشتههای جدید مانند روانشناسی و قرآن، جامعه شناسی و قرآن، نجوم و قرآن و ... را از جمله فعالیتهای صورت گرفته در جامعه المصطفی برشمرد.
وی برگزاری المپیاد بینالمللی قرآن و حدیث را یکی دیگر از فعالیتهای گسترده المصطفی در بخش قرآن دانست و گفت: این المپیاد در دهها رشته قرآنی در تمامی واحدهای این نهاد در داخل و خارج کشور و با حضور قاریان، حافظان، هنرمندان قرآنی و نویسندگانی از بیش از 70 کشور همه ساله برگزار میشود که حکایت از اعتباردهی جامعه المصطفی به قرآن است.
رئیس مرکز اخلاق و تربیت گفت: برای آموزش قرآن، ترتیل و حفظ نیز برنامههای گستردهای طراحی و برنامه ریزی شد که شاهد آثار آن هستیم و صدها حافظ قرآن تربیت شده است.
رقابت در عرصه بینالمللی
وی ادامه داد: یکی از علل اهتمامورزی جامعه المصطفی به قرآن روبرویی آن با فضای بینالمللی است و جا دار بر روی این نقطه که مشترک میان همه مسلمانان است باز هم بیشتر توجه شود.
وی در خاتمه تاکید کرد: قرآن زبان مشترک میان امم و ملل اسلامی است و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در عرصه علوم انسانی با این زبان مشترک گستردهتر خواهد شد. لذا این توجه و روآوری امری منطقی و دقیق است و باید مورد اهتمام تمام بخشهای حوزه باشد.