به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، عصر روز گذشته در مراسم افتتاح «فصل نشاط آسمانیها» مربوط به طرح سراسری اواقات فراغت تابستان 93 کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان تهران، گفت: پُزِ ماه رمضان به قرآن است نه به روزه. عظمت رمضان به قرآن است ولی ما قرآن را رها کردهایم.
وی ادامه سخنان خود را به گفتن مثالهای متعدد در این خصوص که قرآن را رها کردهایم، اختصاص داد و به عنوان مثالی از رها کردن قرآن توسط ما به آیه 233 سوره بقره که میفرماید: «وَالْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ؛ و مادران [باید] فرزندان خود را دو سال تمام شیر دهند» اشاره کرد و گفت: ما شیر خشک را تبلیغ کردیم و بعد از چند دهه تازه فهمیدیم که شیر خشک ضرر دارد اکنون همایش بینالمللی برگزار میکنیم برای شیر مادر.
مسئولان فرهنگی ما قاطی کردهاند، ما خط را گم کرهایم
حجتالاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه همه چیز باید با هم تناسب داشته باشد، گفت: مسئولان فرهنگی ما قاطی کردهاند. ما خط را گم کرهایم و این به حدی است که من در قنوت نمازم هم میگویم «ربنا اهدنا الصراط المستقیم».
وی سؤال کرد: معنای هنر چیست؟ هنر یعنی زود یادگرفتن، از یادگرفتن لذت بردن و طوری یاد گرفتن که از یاد نرود. نقاشی عصر عاشورای استاد فرشچیان هنر است یعنی ماشین با سرعت 120 هم حرکت کند و آدم این تابلو را ببیند یاد عصر عاشورا میافتد. اما بعضی وقتها گیج کردن را هنر میدانند، یعنی ما حتی نمیدانیم هنر یعنی چه. برخی از کارهای هنری را تا خود هنرمند نباشد نمیتوان درک کرد. در مصلی تهران یک هنرمند برای من توضیح میداد که طرحی که کشیده یعنی چه؛ به وی گفتم پس خودت هم باید اینجا بنشینی و برای مردم توضیح دهی.
بحثی که در شورای فرهنگ عمومی نیست قرآن است
حجتالاسلام قرائتی تصریح کرد: حضرت علی(ع) در نجف غریب است، قرآن در مسجد فیضیه غریب است. شورای فرهنگ عمومی درست میکنیم و بحثی که در آن نیست قرآن است. اکنون نزدیک ماه رمضان است شورای فرهنگ عمومی چند ساعت برای قرآن فکر کرده است؟ آیا قرآن جزو فرهنگ ما نیست.
وی ادامه داد: قرآن میگوید عدد شما کم بود و ما آمار شما را بالا بردیم یعنی کثرت جمعیت از افتخارات است، از این آیه غفلت کردیم و مدام جامعهشناسی، روانشناسی، تنظیم خانواده کنترل نسل و ... را مطرح کردیم بعد متوجه شدیم که کلاه سرمان رفته است.
آخوند اگر آخوند باشد مردم دورش جمع میشوند
قرائتی تولید علم در دانشگاهها را کم دانست و اظهار کرد: در دانشگاه ما تولید علم کم است و بیشتر انتقال علم است. روحانیان ما باید در مساجد جمع شوند، قصد قربت کنند، با مطالعه باشند و اخلاق داشته باشند. مساجدی داریم که روحانی آن از مسجد بیرون آمده و دیده که بچه به خاطر اینکه کفشهایش گم شده گریه میکند، بچه را در ماشینش نشانده و برده برایش کفش خریده، این بچه تا آخر عمر مسجدی میشود اما روحانی هم داریم که میز پینگ پنگ را تا نزدیکی محراب برده اما وقتی زمان اذان میشده بچهها میرفتند بیرون مسجد میایستادند. آخوند اگر آخوند باشد مردم دورش جمع میشوند.
راه فقر زدایی زکات است، اما یادمان رفته است
وی سخنان خود را با تأکید بر این مسئله که «خط را گم کردهایم» ادامه داد و اظهار کرد: ما دو سه هزار تا پژوهشکده داریم یکی به کمک اینها به خدا وصل نمیشود. خط را گم کردهایم. باور میکنید که 280 میلیارد تومان زکات جمع شده است و این در حالی است که پنج درصد مردم زکات میدهند. حدیثهای زیادی داریم که اگر مردم زکات بدهند هیچ فقیری در زمین باقی نمیماند. راه فقر زدایی زکات است، اما یادمان رفته است.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور به امار طلاق نیز اشاره کرد و گفت: الان مطرح میکنند که آمار طلاق بیشتر شده است چرا؟ برای اینکه قرآن، روایات و فطرت میگویند که باید بچهدار شوید اما زن و شوهر میگویند چند سالی راحت باشیم و بچهدار نمیشوند و تا مسئلهای پیش میآید میگویند ما که بچه نداریم تا قبل از اینکه بچهدار شویم از هم جدا شویم! بچه عامل تحکیم خانواده است.
از دروغهای مسلم این است که بچه کم داشته باشیم تا درست به تربیت بچه برسیم
وی ادامه داد: از دروغهای مسلم که زده میشود این است که بچه کم داشته باشیم تا درست به تربیت بچه برسیم. هیچ دلیل علمی، عقلی، فکری و قرآنی نداریم که بچهها در خانواده کم جمعیت با ادبتر از بچهها در خانوادههای پر جمعیت هستند.
قرائتی با انتقاد شدید از اینکه وقتی نوبت شورای شهر و نمایندگی مجلس است همه احساس مسئولیت میکنند، اما وقتی نوبت کار برای قرآن است همه گرفتارند، گفت: 50 هزار نفر میخواهند عضو شورای شهر شوند، پنج هزار نفر رأی میآورند. وقتی انتخابات شورای شهر و مجلس و ... است همه احساس مسئولیت شرعی میکنند اما وقتی میگوییم برای نماز، دین و ... کاری بکنید میگویند خدا میداند گرفتار هستم.
وی ادامه داد: تعداد زیادی مدرسه داریم که در تابستان دَرِ آنها بسته است، حیاط خوبی هم دارند، اما بچهها در آپارتمانهای کوچک میمانند و محیط ورزشی هم ندارند، میتوان درب مدارس را باز کرد تا بچهها بازی کنند در تابستان وقت ظهر هم نماز جماعتی برگزار شود و یک نفر مسئله برای آنها بگوید. پدر و مادرها هم خیالشان راحت است که بچه شان مدرسه است.
قرائتی سؤال کرد: شما دنبال چی میگردید که در اسلام نیست؟ قرآن میگوید قرآن را جدی بگیرید همه مشکلات حل میشود. زمان ایتالله شاهرودی کنگره بینالمللی برگزار کرده بودند برای خلوت کردن زندانها من را هم دعوت کرده بودند. در این همایش من گفتم شما به قرآن مراجعه کردهاید؟ چند گروه زندانیها را باید آزاد کنید. فردی چاقو کشیده اسلام میگوید یا همان جا را چاقو بکشد یا عفو کنند. راننده بر اساس خطا کسی را زیر گرفته قرآن میگوید هر کسی خطایی داشت دیه دهد اگر نداشت قسطی بدهد.
بسیاری از جاهایی که من سخنرانی میکنم مدیرکلی که مرا دعوت کرده را عوض میکنند
وی ادامه داد: زندانیان چک و سفته باید از زندان بروند بیرون قرآن میگوید شما حق ندارید چون پول ندارد کسی را زندانی کنید. اگر به قرآن مراجعه کنیم گروه کمی در زندان باقی میمانند و بسیاری از زندانیها باید آزاد شوند. پس از این سخنرانی با مدیر کلی که من را دعوت کرده بود برخورد کردند و گفتند چرا این شیخ را دعوت کردهاید. بسیاری از جاهایی که من سخنرانی میکنم مدیرکل را عوض میکنند.
حجتالاسلام قرائتی به مطرح کردن مثالهای خود در خصوص رها کردن قرآن ادامه داد و اظهار کرد: من را به مزرعه نمونه بردند سؤال کردم چرا این مزرعه نمونه است، گفتند شیرگاوها در کامپیوتر ثبت میشود و هر گاو شناسنامه خاص خود را دارد و ... سؤال کردم چند پرسنل دارید؟ گفتند هزار نفر. گفتم نماز جماعت برگزار میشود؟ گفتند خیر!
طرح تلاوت نور خوب است اما تا کی میخواهیم فقط روی قرآن را بخوانیم
وی طرح تلاوت نور را خوب توصیف کرد اما گفت: یک سری چیزها خوب است مثل تلاوت نور در مساجد اما تا کی میخواهیم فقط روی قرآن را بخوانیم کمی هم به درون قرآن برویم و تدبر کنیم. کار فرهنگی 200 شرط دارد که من آنها را نوشتم مثلاً تا کار ارزان هست کار گران نکنید. شاه عباس کار ماندگار کرد کاروان شاه عباسی 400 سال است که پابرجاست ما بنر میزنیم فردا پاره میشود. پیغمبر وقتی مسابقه برگزار میکرد، جایزه آن یا شتر باردار بود یا درخت خرمای باردار. اما ما یا جام میدهیم، یا کاپ میدهیم یا مدال که همه مصرفی است. پیغمبر مسابقه را قبول داشت اما معتقد بود جایزه باید تولیدی باشد.
ویژگی ورزش اسلامی: امروز لذت فردا خدمت
قرائتی در ادامه سخنان خود به تشریح ویژگیهای ورزش اسلامی پرداخت و عنوان کرد: اسلام میگوید ورزش دو ویژگی باید داشته باشد امروز لذت فردا خدمت. همه باید شنا بلد باشند و شنا فرهنگ ما است. خود ورزش ارزش دارد. اسبسواری، ماشین سواری، موتور سواری و ... برای امروز ورزشهای خوبی است و فردا فرد میتواند خدمت کند به جامعه. تیراندازی و آموزشهای رزمی، برای امروز سرگرمی است و فردا میتواند خدمت به دین باشد.
پوک شدهایم / مهم نیست زلف شما دو سانت باشد یا 20 سانت، مهم این است که خودت انتخاب کنی
وی ادامه داد: جوانی با موهای عجیب و غریب پیش من آمد و گفت موهای من زشت است؟ گفتم خودت میدانی، گفت حرام است؟ گفتم خودت میدانی اگر خودت انتخاب کردهای حلال است اما اگر دیدهای کسی چنین کرده و تو هم چنین میکنی، این خود باختگی بد است. مهم نیست زلف شما دو سانت باشد یا 20 سانت، مهم این است که این دو سانت یا 20 سانت را خودت انتخاب کردهای یا به تو انتخاباندهاند. برگردیم خودمان را کشف کنیم و محور را قرآن قرار دهیم.
دعای ابوحمزه ثمالی و سقوط یک جامعه
قرائتی به سفری که سالها قبل به کانادا داشت نیز اشاره کرد و گفت: پس از سخنرانی پروفسور مولانا با من تماس گرفت و گفت: شما مطلب خیلی قشنگی گفتی. گفتی تمام عوامل سقوط جامعه در دعای ابوحمزه ثمالی صفحات آخر هست. جامعه بیسواد، جامعه غافل، جامعه بیکار، جامعه مریض، جامعه ترسو و ... سقوط میکند. «أَعُوذُ بِکَ اللَّهُمَّ مِنَ الْهَمِّ وَ الْغَمِّ وَ الْحَزَنِ وَ الْعَجْزِ وَ الْکَسَلِ وَ الْجُبْنِ».
بیایید افطاریها را عوض کنیم
وی تصریح کرد: اگر میخواهید مسلمان درست و حسابی باشید اول از همه استغفار کنید. بیایید افطاریها را عوض کنیم. هر کس افطاری میداده امسال افطاری را به پسر خود بدهد و بگوید بچه دبیرستانیهایی که اهل نماز نیستند را تو دعوت کن تا تارک الصلاهها یک غذا بخورند و بعد بگویید ان شاء الله شما را در مسجد هم ببینیم. این میشود فرهنگ عمومی.
من نمیفهمم سر تواشیح کجاست ته آن کجاست
قرائتی با تأکید بر اینکه هنوز نفهمیدهام فرهنگ عمومی چه خاصیتی دارد و ارشاد چه خاصیتی دارد، گفت: در هر شهری گروه تواشیح داریم یک گروه اذان داریم؟ ارشاد ممکن است کارهای خوبی بکند و کرده باشد اما من نمیفهمم سر تواشیح کجاست ته آن کجاست؟ برخی وقتها قرائت قرآن هنر شده میگویند فلانی حمد و سوره را با یک نفس میخواند. با یک نفس خواندن قرآن واجب است؟! مستحب است؟! قاطی کردهایم. کسی پیش من آمد و گفت به من جایزه بده من قرآن را از آخر حفظ هستم، گفتم چه قدر زحمت کشیدهای؟ گفت من تیزهوش هستم 20 سال تلاش کردهام. گفتم تو باید مدال برای خریت خود بگیری.
آیا نباید یک بار مفسران بینالمللی در ایران جمع شوند؟
وی ادامه داد: 20 سال است قاریهای بینالمللی به ایران میآیند، قرائت یک ارزش است اما آیا نباید یک بار مفسران بینالمللی در ایران جمع شوند؟ قرآن چه شبی نازل شد؟ شب قدر. اما شب قدر کدام مسجد تفسیر میگویند. همه مسجدها دعای الغوث الغوث است. قرآن از شب قدر همه که شب نزولش هست سهمی ندارد.
با همین دو چشم خودم دیدم امام نوشته بود مصلی تهران را بزرگ و محکم بدون هیچ گونه تزئینات بسازید
قرائتی به افتتاح نشدن مصلی تهران نیز اشاره کرد و گفت: کاشی کردن محراب و مناره و مناره 90 متری و اینها کار فرهنگی نیست. با همین دو چشم خودم دیدم امام نوشته بود مصلی تهران را بزرگ و محکم بدون هیچ گونه تزئینات بسازید. دادیم دست مهندسها میگویند این قوس در خاورمیانه مشابه ندارد و ... همین شد که 20 سال است هنوز مصلی افتاح نشده است.
دین قرآن است اما چیز دیگری شده است. پیش نماز باید آموزش ببیند. ما باید بازگردیم به سراغ اسلام. من به مردم هم گفتم هر آخوندی روی منبر میرود از او بخواهند نصف مجلس را تفسیر قرآن بگوید و بقیه را سایر مطالب. چون به قرآن مراجعه نکردهایم گاهی روی منبر چیزهایی میگوییم که جزو دین نیست.
یک حدیث دروغ و ضد دین
وی از حاضران در جلسه سؤال کرد چه کسی این حدیث را شنیده؟ «پیغمبر خدا در روزهای آخر عمر خود به مردم اعلام میکنند من میخواهم از دنیا بروم هر کس از من طلبی دارد اعلام کند تا برای قیامت باقی نماند، یک نفر بلند شده میگوید یا رسول الله چوب دستی شما سهواً به من خورد، پیامبر میفرماید برو چوب را بیاور و قصاص کن.
بیشتر حاضران دست خود را به نشانه شنیدن این حدیث بلند کردند، حجتالاسلام قرائتی عنوان کرد: این حدیث دروغ و ضد قرآن است. قرآن میفرماید پیامبری که به عنوان حجت میفرستم نباید هیچ جای رخنه و دغدغه باشد. اگر دست پیامبر(ص) خطا کرد و چوب زد، من پای منبر میگویم از کجا معلوم که زبانش خطا نکرده باشد.
حجتالاسلام قرائتی ادامه داد: خدمت آیتالله فاضل لنکرانی بودیم به ایشان گفتم که این حدیث ضد قرآن است. ایشان خندیدند و گفتند ضد فقه هم هست. چرا که قصاص مربوط به کار عمدی است و کار سهوی که قصاص ندارد. ببینید چیزی که هم ضد فقه است و هم ضد قرآن در همه منبرها گفته میشود.