کد خبر: 1426192
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
حجت‌الاسلام محمدی‌پرچوی مطرح کرد:

آموزش زبان عربی همراه با ترتیل؛ بهترین روش حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز راهبردی آموزش حفظ و قرائت قرآن اوقاف با تأکید بر ضرورت آموزش زبان عربی همراه با ترتیل به عنوان اصل آموزش حفظ قرآن گفت: کتاب «تحلیل و آموزش قرائت ترتیل» با تبیین بیش‌ از ۴۰۰ ترتیل قرآن اساتید جهان اسلام، می‌تواند روش حفظ آیات با زبان عربی را تعلیم دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طرح تربیت حافظان قرآن بر اساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن از سال 1391 از طریق سامانه مرکز حفظ قرآن اجرا می‌شود؛ این طرح برنامه‌ای است که از سوی مسئولان قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه برای پرورش حافظان سه جزء قرآن به بالا طراحی شده است.

طرح تربیت حافظان قرآن در امام‌زادگان و بقاع متبرکه اجرا شده و تنها مؤسسات قرآنی وابسته به امام‌زادگان و بقاع متبرکه همچون مکتب‌القرآن ثارالله(ع) شیراز مجاز به حضور در این طرح هستند.

تربیت سه هزار و 700 مربی حفظ قرآن توسط اوقاف

این طرح شامل 31 استان کشور می‌شود؛ همچنین تاکنون سه هزار و 700 مربی حفظ قرآن با روش‌ها و متد روز برای پرورش استعدادهای قرآنی با نظارت مرکز راهبردی آموزش حفظ و قرائت قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه تربیت شده‌اند.

از دیگر فعالیت‌های مرکز راهبردی آموزش حفظ و قرائت قرآن می‌توان به انتشار کتاب «تحلیل و آموزش قرائت ترتیل» اشاره کرد. این کتاب به تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین رضا محمدی‌پرچوی، رئیس مرکز راهبردی آموزش حفظ و قرائت قرآن کریم سازمان اوقاف منتشر و در سایر استان‌ها توزیع شده است.

بررسی نوع تفسیر حفظ قرآن در کتاب «تحلیل و آموزش قرائت ترتیل»

بنابر اظهارات محمدی‌پرچوی، مؤلف کتاب «تحلیل و آموزش قرائت ترتیل»، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت حافظان قرآن، همه به دنبال آموزش حفظ رفته‌اند، امّا یکی از لوازم اصلی آموزش حفظ و بحث توسعه حفظ قرآن، نوع تفسیر حفظ آیات قرآن است.

وی معتقد است که اغلب حافظان قرآن با زبان فارسی آیات را حفظ کرده‌اند که کتاب «تحلیل و آموزش قرائت ترتیل» به عنوان یک ابزار مهم آموزشی در حفظ قرآن، می‌تواند روش حفظ آیات با زبان عربی را تعلیم دهد.

محمدی‌پرچوی با اشاره به کارکرد اصلی کتاب «تحلیل و آموزش قرائت ترتیل» مطرح کرد: کارکرد اصلی این کتاب، آموزش حفظ قرآن به زبان عربی همراه با ترتیل است؛ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب این است که برای رشته‌های ترتیل‌خوانی قرآن مناسب است.

وی درباره خصوصیات کتاب «تحلیل و آموزش قرائت ترتیل» گفت: در این کتاب، تحلیل و آموزش قرائت ترتیل به روش اساتیدی همچون شیخ محمود حصری، شیخ محمدصدیق منشاوی، شیخ محمد جبریل و شهریار پرهیزکار از سوی یکی از روحانیون حافظ کل قرآن منتشر شده است.

رئیس مرکز راهبردی آموزش حفظ و قرائت قرآن اوقاف درباره چگونگی بیان نوع ترتیل در این کتاب گفت: افراد با در اختیار داشتن این کتاب می‌توانند ابتدا با ترتیل استاد حصری و منشاوی آشنا شوند و پس از فراگیری فن تجوید به مرحله اصلی ترتیل‌خوانی قرآن راه پیدا کنند.

صداسازی؛ مهم‌ترین عامل در حفظ قرآن

وی اضافه کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که باید در حفظ قرآن به آن توجه شود، بحث صداسازی است؛ یک حافظ قرآن به هنگام تلاوت آیات باید به صداهای عربی آشنا باشد.

محمدی‌پرچوی به مرحله اصلی ترتیل‌خوانی قرآن اشاره و تصریح کرد: حافظان در مرحله اصلی لازم است تا با تلاوت استاد جبرییل و پرهیزکار آشنا شوند تا از حوزه مبتدی به تخصصی ترتیل ارتقاء یابند.

تبیین بیش‌ از 400 ترتیل قرآن اساتید جهان اسلام

رئیس مرکز راهبردی آموزش حفظ و قرائت قرآن اوقاف با اشاره به بررسی شیوه، اصول و مکتب تلاوت اساتید جهان اسلام، گفت: برای تألیف این کتاب بیش‌ از 400 ترتیل قرآن اساتید جهان اسلام مورد بررسی و در بخشی از آن به دسته‌بندی مرتلین اشاره شده است.

وی به بخش آموزش کتاب «تحلیل و آموزش قرائت ترتیل» اشاره و اظهار کرد: بزرگترین فعالیتی که برای تألیف این کتاب انجام شد، بخش آموزش بود. در بخش آموزش، جدول معرفی الحان و نغمات چهار اساتید قرائت ترتیل شیخ محمود حصری، شیخ محمدصدیق منشاوی، شیخ محمد جبریل و شهریار پرهیزکار درج شده است.

محمدی‌پرچوی اضافه کرد: بدین صورت که برای قرائت هر یک از اساتید فوق‌الذکر، الحان و نغمات از سوره مبارکه «حمد» تا سوره مبارکه «ناس» بررسی شده که در هر قطعه و آیه چه نغمه‌ای را توسط کدام یک از اساتید بیان می‌شود؛ علاوه بر آن تمام نغمات و تکنیک‌های تلاوت این اساتید به صورت جزئی آموزش داده شده است.

وی درباره چگونگی بهره‌گیری حافظان از کتاب «تحلیل و آموزش قرائت ترتیل» مطرح کرد: در حال حاضر از میان مربیان هر استان یک نفر به عنوان نماینده مرکز راهبردی آموزش حفظ و قرائت قرآن اوقاف برای معرفی این کتاب حضور دارد، همچنین افراد با مراجعه به ادارات اوقاف هر استان می‌توانند از این کتاب بهره‌مند شوند.

محمدی‌پرچوی در پایان یادآور شد: مراکز و مؤسسات قرآنی ـ مردمی برای اشاعه بحث ترتیل و حفظ قرآن می‌توانند این کتاب را در اختیار داشته باشند و بدین منظور که یک حفظ مستحکم با تثبیت بالا در سطح کشور اجرایی شود.

captcha