کد خبر: 1426752
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
مدیر شبکه تهران:

ملاک معارفی‌ بودن برنامه‌ها درست تعریف نشده است

گروه هنر: ملاک معارفی بودن یک برنامه تلویزیونی میزان تأثیر آن در دین و اعتقادات مردم است نه شکل ظاهری آن؛ تا جایی که گاهی اوقات یک مستند مربوط به تاریخ ملل می‌تواند مردم را به دین نزدیک کند.

سعید مقیسه، مدیر شبکه تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به گروه‌های معارف که در تمامی شبکه‌های سیما به تولید برنامه‌های مستقیم معارفی می‌پردازند، گفت: برنامه‌های گروه معارف را تنها برنامه‌های معارفی سیما نمی‌دانم زیرا معتقدم سایر گرو‌ه‌هایی که در شبکه‌های سیما فعالیت دارند نیز وظیفه پرداختن غیرمستقیم به معارف دینی را دارند.
وی با بیان اینکه وظیفه گروه‌های معارف سیما پرداختن مستقیم به معارف دینی است، گفت: این به آن معنا نیست که بقیه گروه‌ها در سیما نباید کارهای معارفی داشته باشند، بقیه گروه‌ها نیز باید در لایه‌های دوم و سوم به معارف دینی بپردازند و کارهای معارفی داشته باشند.

معارف دینی به صورت غیرمستقیم در لابه‌لای برنامه‌ها گنجانده شود

مقیسه ادامه داد: با این تعریف تمامی برنامه‌های شبکه تهران و سایر شبکه‌های تلویزیونی معارفی است. قرار نیست اگر خبر پخش می‌کنیم، معارفی نباشد یا اگر برنامه کودک پخش می‌کنیم، معارفی نباشد بلکه در لابه‌لای این برنامه‌ها باید به صورت غیرمستقیم به معارف دینی نیز توجه شود.
مدیر شبکه تهران افزود: قرار نیست همه شبکه‌های سیما صبح تا شب قرآن پخش کنند، در صورتی که همه شبکه‌ها از صبح تا شب قرآن پخش کنند هم نمی‌توانیم بگوییم که در تبلیغ دین موفق بوده‌ایم.
وی یادآور شد: ما باید بتوانیم در زندگی مردم مؤثر باشیم زیرا میزان تأثیر ما در زندگی مردم و نزدیک کردن آنها به مسیر الهی می‌تواند شاخصی برای ارزیابی شبکه‌های سیما و معارفی بودن برنامه‌های آنها باشد؛ اگر برنامه‌ای با محوریت نجوم و آسمان‌شناسی باشد اما مخاطبان با دیدن آن برنامه به خدا نزدیک شوند، این برنامه، به طور قطع معارفی است اما اگر در برنامه‌ای ترتیل قرآن کریم پخش شود و مردم آن را ببیند و به خدا نزدیک نشوند، این برنامه به هیچ عنوان معارفی نیست.

بحث معارفی‌ بودن برنامه‌ها در رسانه‌ها بد جا افتاده است

مقیسه ادامه داد: ملاک معارفی بودن یک برنامه تلویزیونی میزان اثر آن برنامه در دین و اعتقادات مردم است نه شکل و ظواهر. تا جایی که گاهی اوقات یک مستند مربوط به تاریخ ملل می‌تواند مردم را به دین خدا نزدیک کند. متأسفانه بحث معارفی بودن برنامه‌ها در رسانه‌ها بد جا افتاده است.
وی با بیان اینکه از رگه‌های معرفت دینی در برنامه‌ها نباید غافل شویم، گفت: نباید تنها برنامه‌ای را که ظاهر معارفی دارد، معارفی بدانیم بلکه باید از تمامی برنامه‌های سیما انتظار ارتقای معرفت دینی و مدیریت دینی جامعه را داشته باشیم.
مدیر شبکه تهران اظهار کرد: ممکن است در صحنه عمل تمام شعارهای ما برای تولید برنامه‌های معارفی ا تفاق نیافتد اما مبنای ما بر این است که تمامی برنامه‌های سیما رگه دینی و معارفی داشته باشد؛ ما در نوع چینش برنامه‌ها و برنامه‌سازی‌های خود به دنبال ارتقای دین در جامعه هستیم.
تنها صداوسیما نیست که در دین مردم اثر دارد

وی در پاسخ به این پرسش که صداوسیما تا چه میزان در تولید برنامه‌های معارفی و ارتقای دین در جامعه موفق بوده است، گفت: این ارزیابی کار سختی است؛ به این دلیل که تنها صداوسیما نیست که در دین مردم اثر دارد؛ آموزش و پرورش هم در دین مردم اثر دارد، حتی گمرکات هم در دین مردم اثر دارد، اینکه اثرگذاری یک برنامه تلویزیونی بر روی دین مردم را ارزیابی کنیم، کار خیلی سختی است و نظرسنجی خاصی را سراغ ندارم که به این امر اشاره کرده باشد.
مقیسه ادامه داد: البته از تلاش ما در شبکه‌ تهران و سایر شبکه‌های تلویزیونی و همچنین بازخوردهای مستقیمی که از مخاطبان داشته‌ایم، به نظر می‌رسد که رسانه ملی یک رسانه نجیب است و مردم رسانه ملی را رسانه‌ای می‌شناسند که به دنبال ارائه محتوای پاک به مردم است.
وی یادآور شد: مردم ما به طور قطع فیلمی را که از رسانه ملی پخش می‌شود، در مقایسه با فیلم‌هایی که از سایر منابع از جمله ماهواره پخش می‌شود، مطمئن‌ترین و پاکیزه‌ترین فیلم می‌دانند؛ مردم ما صداوسیما را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند که رسانه ملی تا حدودی موفق شده وظیفه و مأموریت خود را انجام دهد.

captcha