دنیا‌پرستی، مهم‎ترین ملاک تشخیص فرقه‎های انحرافی مهدویت است
کد خبر: 1427107
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
پژوهشگر مرکز مهدویت قم:

دنیا‌پرستی، مهم‎ترین ملاک تشخیص فرقه‎های انحرافی مهدویت است

گروه اندیشه: بهترین راه تشخیص فرقه‎های انحرافی مهدویت، توجه به هدف دعوت آن‎هااست زیرا کسی که الهی باشد به دنبال پست و مقام نیست و از خود می‎گذرد تا انسان‌ها را به خدا متصل کند.

حجت‎الاسلام والمسلمین اسدالله مصطفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، گفت: با مطالعه در تاریخ تشیّع می‎توان به خوبی ملاحظه کرد که ظهور فرقه‎های انحرافی، با ادعای مهدویت پس از نبوت رسول خدا(ص) تا زمان غیبت حضرت حجت(عج) وجود داشته است.

وی افزود: از جمله فرقه‎هایی که در صدر اسلام با ادعای مهدویت به‌وجود آمدند، می‎توان به فرقه «کیسانیه» اشاره کرد که اعضای این فرقه انحرافی، محمدبن‌حنیفه را به‌عنوان موعود معرفی می‌کردند.

حجت‌الاسلام مصطفوی عنوان کرد: «کیسان» نام غلام مختار ثقفی بود و مردم را به اطاعت از مختار و در نهایت محمدبن‌حنیفه دعوت می‎کرد؛ هرچند در تاریخ نیامده است که خود محمدبن‌حنیفه چنین ادعایی داشته باشد.

این پژوهشگر دین اظهار کرد: بهترین راه تشخیص این فرقه‎های انحرافی، توجه به هدف دعوت آن‎ها است زیرا کسی که الهی باشد به دنبال پست و مقام نیست و از خود می‎گذرد تا انسان‌ها را به خدا متصل کند.

«واقفیه»، به دلیل دنیاپرستی وکیل امام کاظم(ع) پدید آمد
این پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت قم تأکید کرد: از موارد دیگر می‎توان به «علی‎بن ابی‌حمزه بطائنی» اشاره کرد که این فرد وکیل تام‌الاختیار امام کاظم(ع) بوده و اموال فراوانی از این امام همام در دست وی قرار داشت و زمانی که امام کاظم(ع) به شهادت رسید برای این که این اموال را به امام رضا(ع) تحویل ندهد، ادعا کرد که امام کاظم(ع) فرزندی ندارد و فرقه «واقفیه» را به‌وجود آورد.

وی ادامه داد: از دیگر افرادی که غرق زرق و برق دنیوی شدند، می‎توان به «شلمخانی» اشاره کرد که وی از نویسندگان شیعه برجسته در زمان غیبت صغرا بود ولی پس از مدتی اظهار کرد که او سفیر واقعی و برحق امام زمان(عج) است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‎المللی اهل‌بیت(ع) با اشاره به آیات 37 تا 40 سوره مبارکه نازعات، بیان کرد: دراین آیات، خداوند متعال انسان‌ها را به دو دسته تفکیک می‎کند که عده‌ای به سوی جهنم و عده‌ای دیگر به بهشت برین می‌روند و علت به جهنم رفتن افراد را طغیان می‌داند که از لوازم آن، رها کردن آخرت و توجه به حیات دنیوی است.

پیروی از هوای نفس، ریشه اصلی انحرافات است
این پژوهشگر دینی اظهار کرد: طبق آموزه‎های دینی، ریشه همه انحرافات اعم از اخلاقی و اعتقادی، در مخالفت با خداوند متعال و پیروی از هوای نفس دارد که یا برای نان است و یا برای نام.

حجت‎الاسلام مصطفوی گفت: عده‌ای به همین دلیل و با هدف کسب نام و یا نان ادعای کذب کرده و خود را امام زمان معرفی کرده و یا ادعاهای مرتبط با آن را اظهار می‌کنند و عده‌ای دیگر را به دور خود جمع می‎کنند.

captcha