کد خبر: 1427467
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
امام جمعه نیک‌شهر:

مادامی که شیطان در وجود انسان است جلال خدا بر او کشف نمی‌شود

خبرنگاران افتخاری: حجت‌الاسلام لطفیان اظهار کرد: مادامی که شیطان در وجود انسان رفت و آمد دارد جلال خدا بر انسان کشف نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گفتمان دینی «تأثیر اقامه نماز و روزه در سبک زندگی از منظر رساله حقوق امام سجاد(ع)» حجت‌الاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیک‌شهر در جمع تعدادی از جوانان و خانواده‌ها در جوار حرم شهدای گمنام این شهرستان با اشاره به حق روزه در رساله حقوق امام سجاد(ع) و روایتی که خداوند فرموده «روزه از آن من است و من به او جزا می‌دهم»، افزود: صاحب جواهر می‌فرماید «وجه اختصاص روزه به خدا این است که آن امری مخفی است و غیر از خدا کس دیگر از او اطلاع ندارد».

وی گفت: روزه کف بزرگترین ضربه به دشمن خدا شیطان است.
چون وسیله شیطان شهوات بوده و شهوات به خوردن و آشامیدن تقویت می‌شود. در کتاب «کیمیای سعادت» از رسول اعظم(ص) نقل شده که فرمودند «شیطان در وجود آدم چنان جریان و نقشی دارد همانند جریان خون در بدن، محل تاخت و تاز شیطان را با گرسنگی ببندید».

حجت‌الاسلام لطفیان عنوان کرد: گرسنگی در روزه شکننده شیطان است و سدی محکم در مقابل او قرار گرفته و کسی که شیطان را بشکند خدا را یاری کرده است. براساس آیه هفت سوره محمد و آیه 69 سوره عنکبوت یاری خدا مربوط به دادن توفیق از جانب خود اوست. اگر جهد و کوشش از طرف بنده باشد، جزای آن از طرف خداست.

وی افزود: یکی از فلسفه‌های روزه تندرستی و سلامتی بدن انسان است قبل از آنکه به آثار سلامتی بدن از مسیر روزه بپردازیم ببینیم بیماری‌هایی که انسان به آن مبتلا می‌شود از چه راه و مسیری در بدن انسان وارد شده او را مبتلا می‌سازد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: دیدگاهی است که علم آنها سرچشمه از وحی دارد. هم راه سلامتی و هم راه کسالت و مریضی را نشان دادند. به معده اشاره کردند که همه مرض‌ها از آنجا ناشی می‌شود. کلیه، کبد، ریه و پوست که ارگان‌های صادراتی هستند همه منظمند اما واردات آنچنان نامنظم است که گاه آدمی به جای طیبات و غذاهای پاکیزه و حلال به دست خود غبارها، دودها و الکل‌ها را به سوی بدن سرازیر می‌کند.

وی بیان کرد: بدن مانند منبع ذخیره شده‌ای است از آنچه به نام خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها به آن وارد می‌شود و چون بسیاری از اعضا برای دفع سموم در تلاش مداوم هستند. لازم است به بدن فرصتی به منظور خوب عملی ساختن دفع سموم داده شود که جز با روزه‌داری و منظم ساختن کیفیت و کمیت مواد وارداتی به بدن صورت تحقق نخواهد پذیرفت.

حجت‌الاسلام لطفیان با معرفی کتاب «اولین دانشگاه و آخرین پیامبر»، ادامه داد: یکی از مسائلی که بر اثر سوء تبلیغ در روح و فکر عده‌ای از مردم اشتباهاً ایجاد شده این است که روزه‌داری ایجاد زخم معده می‌کند و این اشتباه است. عوامل زخم معده استعمال دخانیات، خوردن مقدار زیاد غذای گرم، عادت به مواد محرک عصبی از قبیل قهوه و ادویه، افراط در مصرف اغذیه شور و ترش و استعمال مشروبات الکلی از عوامل مؤثر در فراهم ساختن موجبات ابتلاء به بیماری زخم معده است.

امام جمعه نیک‌شهر یادآور شد: خداوند بزرگ با واجب کردن روزه گذشته از پیدا کردن روح عبودیت و بندگی، سلامت بدن را نیز در سایه این عبادت بزرگ قرار داده است.

وی با اشاره به آیه 191 انعام، گفت: فلسفه روزه بهره‌برداری کردن از اعضا و جوارح در راهی که خدا قرار داده است. روزه بودن قلب از افکار پست دنیوی است. از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند «روزه سپر و پوشش است از آفت‌های دنیایی و پوششی است از عذاب آخرت».

امام جمعه نیک‌شهر با اشاره به حق نماز در رساله حقوق امام سجاد(ع)، افزود: نماز بزرگترین عبادت است؛ دین مقدس اسلام در برنامه عبادی خود نماز را در رأس همه برنامه‌ها قرار داده و با توصیه و سفارش خاصی اهمیت آن را به پیروان خود گوشزد کرده است و یکی از وظایف نمازگزار شناخت وقت نماز است.

حجت‌الاسلام لطفیان با شرح آیات 114 سوره هود، 78 اسراء و 138 بقره با عنوان اوقات نماز در قرآن، افزود: حضرت موسی(ع) در آغاز وحی مأمور به نماز می‌شود. صاحب تفسیر مجمع‌البیان از وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) نقل می‌کند که فرمودند «امید بخش‌‌ترین آیه در قرآن آیه نماز است».

وی ادامه داد: دستور به نماز یعنی مهم‌ترین پیوند خلق با خالق و مؤثرترین راه برای فراموش نکردن ذات پاک اوست. نمازگزار در چند نوبت در شبانه‌روز به وسیله نماز با غفلت مبارزه می‌کند. از امام محمد غزالی در کیمیای سعادت نقل شده که «اصل روح نماز خشوع است و مقصود از نماز راست داشتن دل است با حق تعالی و تازه کردن ذکر حق تعالی بر سبیل هیبت و تعظیم».

امام جمعه نیک‌شهر در پاسخ به پرسشی در مورد نماز واقعی و حضور قلب، گفت: یکی از اموری که سبب حضور قلب می‌شود و انسان در حال نماز توجه به خدا پیدا می‌کند، موضوع عزم، اراده و همت است چون قلب تابع همت و اراده است. همیشه هرچه هم و غم تصمیم انسان به موضوعی بیشتر باشد توجه قلب بیشتر خواهد شد.

خاصیت اقامه نماز؛ رشد تدریجی نمازگزار و بازدارندگی از بدی‌ها

وی بیان کرد: در مقایسه بین زندگی دنیا و آخرت زندگی اخروی ترجیح دارد چون ابدی و سرمدی است و توأم با گرفتاری‌ها و ناراحتی‌ها نیست. نماز وسیله تقرب است اگر این جمله را با اعتقاد به این که دنیا واقعاً حقیر و ناچیز است توأم کند حقیقت حضور قلب در نماز پیدا می‌شود؛ بعد از حضور قلب موضوع تفهیم یعنی توجه دادن فکر و ذهن به درک کردن معانی بلندی است که اگر به آنها توجه پیدا کنیم از امور دنیایی غافل می‌شویم و افکار مشوش در حال نماز طرد و رانده می‌شود.

حجت‌الاسلام لطفیان عنوان کرد: بعد از حضور قلب و تفهم نوبت تعظیم و هیبت است. تعظیم حالتی است برای قلب که از آنها معرفت سرچشمه می‌گیرد؛ یکی معرفت جلال و عظمت خداوند که عبارت از اصل ایمان است، دوم شناخت حقارت، کوچکی و پستی نفس خویش و اینکه او مسخر برنامه‌های الهی است از این دو معرفت حالت خشوع و انکسار برای بنده پیدا می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: اما هیبت و خوف حالتی است برای نفس انسان و هرچه علم و قدرت بی‌پایان خداوند که خواست اوست در تمام ذرات عالم زیادتر شود هیبت و خوف بیشتر می‌شود. بعد از این امور نوبت به حیا است که نمازگزار باور دارد خدا از باطن او آگاه است لذا خاصیت اقامه نماز رشد تدریجی نمازگزار و بازدارندگی از بدی‌ها است.

captcha