به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آیین نکوداشت مقام شامخ امالمومنین حضرت خدیجه کبری(س) با عنوان «بانوی فضیلت، حامی رسالت» اظهار کرد: بسیار سپاسگزارم که در روز وفات حضرت خدیجه(س) مسئولان و دستاندرکاران نمایشگاه قرآن کریم این سنت حسنه را استمرار دادند؛ به ویژه بنیاد امام رضا(ع) که منشأ خدمات بسیاری درباره بانوان قرآنپژوه است.
مسجدجامعی با اشاره به سال حزن که در دهمین سال بعد از بعثت پیامبر(ص) و در زمان رحلت حضرت خدیجه(س) بود، گفت: سال حزن یادگار دیگری هم دارد که امیدوارم معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و رئیس نمایشگاه قرآن در کنار همایش نکوداشت مقام حضرت خدیجه (س) برای این موضوع هم تدبیری داشته باشد و نام یکی از مظلومترین شخصیتهای صدر اسلام در این ایام چنانچه شایسته است یاد شود و پیرامون آن مراسمی نیز برگزار شود.
ابوطالب(ع) در همه فرازها و فرودها در کنار پیامبر(ص) بود
وی افزود: در سال حزن نبی گرامی اسلام به فاصله کوتاهی، حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) را از دست داد؛ حضرت ابوطالب(ع) نیز در همه فراز و فرودها در کنار پیامبر گرامی اسلام بود و همان بزرگواریهایی که از نبی اکرم(ص) سراغ داریم در وجود پاک او نیز شاهد هستیم.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه عنوان کرد: به دلایل مختلف تاریخی هم شخصیت حضرت خدیجه(س) و هم حضرت ابوطالب(ع) وجودشان در هالهای از ابهام پوشانده شد. حضرت خدیجه(س) شخصیتی ویژه بود که در قبل و بعد از بعثت از جایگاه ممتازی در میان مردم سرزمین حجاز برخوردار بود؛ آن چنان که بیان کردند ایشان مادر بینوایان و یتمیان بود و مهربانی و عنایت حضرت تنها به زمان حیات ایشان خلاصه نمیشد.
سنت نیکوی حضرت خدیجه(س) در نگهداری یتیمان تا مدتها برقرار بود
وی یادآور شد: در تاریخ نقل شده که امام رضا(ع) در مکه منزل حضرت خدیجه(س) را خریداری کرد و در آنجا همان روال و رویه حضرت را ادامه داد و تا اواخر قرن سوم این جایگاه برقرار بود و آن سنت نیکویی که حضرت خدیجه(س) در نگهداری و رسیدگی به یتیمان داشتند استمرار داشت.
مسجدجامعی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) نه تنها در بیان و کلام در مقابل کسانی که خود را هم ردیف حضرت خدیجه(س) میدانستند وارد بحث میشد و از جایگاه حضرت دفاع میکرد و دیگران را به هیچ عنوان در مقام مقایسه با حضرت خدیجه(س) نمیدانست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: آنچه به لحاظ تاریخی درباره جایگاه حضرت خدیجه(س) نزد پیامبر اکرم(ص) مسلم است، این است که در جنگ بدر یکی از کفار که به اسارت درآمد و باید برای آزادی به تعدادی از مسمانان سواد میآموخت یا پولی میداد و از هر دو عاجز بود، گردنبندی را برای پیامبر اکرم(ص) فرستاد که این گردنبند پیامبر(ص) را متأثر کرد و ایشان را به یاد خدیجه(س) انداخت زیرا آن گردنبند زیوری بود که خدیجه(س) استفاده میکرد و در خاطرات پیامبر(ص) بود.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در زیارتهای ما علاوه بر آن که نام اجداد بزرگوار حضرت سیدالشهدا(ع) را میبریم و از پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) نام میبریم نام حضرت خدیجه(س) را نیز میبریم؛ حتی در واقعه تاریخی عاشورا نیز ذکر شده که حضرت امام حسین(ع) خود را در نسبت با خدیجه(س) معرفی میکند و در زیارتنامه عاشورا نیز دیده شده است که همه اینها نشاندهنده جایگاه ارزشمند حضرت خدیجه(س) است.
زندگی در شعب ابوطالب(ع) موجب فوت حضرت خدیجه(س) شد
وی در این بخش از سخنان خود اظهارکرد: حضرت خدیجه(س) در سن و سالی نبود که وفاتش طبیعی باشد و البته در گزارشهای در دست هم نمونهای از بیماری خاص برای ایشان بیان نشده است. چند سال زندگی در شعب ابوطالب زمینه ساز این دشواری بوده است و آنچه به این روند سرعت داده و موجب فوت حضرت خدیجه(س) شده زندگی در شعب ابوطالب بوده است.
مسجدجامعی در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده فعالیت نمایشگاه بینالمللی قرآن شاهد برگزاری مراسمی برای سالگرد حضرت ابوطالب(ع) باشیم.