خطا در دستگاه معرفتی منجر به خطا در منظومه ارزش‌ها می‌شود
کد خبر: 1427909
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
آیت‌الله کعبی:

خطا در دستگاه معرفتی منجر به خطا در منظومه ارزش‌ها می‌شود

گروه اندیشه: منتخب مردم خوزستان در خبرگان رهبری با بیان اینکه خطا در دستگاه معرفتی منجر به خطا در منظومه ارزش‌ها و خطا در منظومه ارزش‌ها منجر به اشتباه در تحلیل جریان‌ها و شرایط روز زندگی خواهد شد، گفت: در رمضان می‌توان مقابل این خطاها و غفلت‌ها با مراقبت و توجه ایستادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیت‌الله عباس کعبی در نشست هم‌اندیشی مسئولان کانون‌های بسیج اساتید استان و اعضای شوراها که شب گذشته، 17 تیر در ساختمان مرکزی دانشگاه پیام‌نور خوزستان برگزار شد، با اشاره به سالروز وفات حضرت خدیجه(س) بانوی نمونه اسلام، اظهار کرد: اگر واقعاً بخواهیم سبک زندگی اسلامی را بدانیم حضرت خدیجه(س) نمونه‌ای از زن مسلمان است که در قناعت اقتصادی، فداکاری و همراهی با رسول گرامی اسلام و همپایی برای پیروزی اسلام به گونه‌ای عمل کرد که ارتحال او برای پیامبر(ص) چنان حزن‌انگیز بود که سال ارتحال این بانوی مکرم را عام‌الحزن نام نهادند.

وی همچنین با ابراز امیدواری از اینکه در لحظات و ایام معنوی ماه رمضان که ماه خیر و برکت و رحمت الهی است و همگان بر سفره مغفرت الهی و معنویت نشسته‌ایم همه از اهل کرامت الهی باشیم، تصریح کرد: کرامت الهی با توجه معنوی و استفاده از آلات و لحظات و فضای معنوی این ماه محقق می‌شود.

فرصت استفاده از رمضان برای مقابله با گرایشات طبیعی

کعبی افزود: همواره بین گرایش‌های طبیعی انسان، تحریکات خارجی و کشش‌های جذاب مادی از یک‌سو و تمایلات فکری، الهامات و امدادات الهی و نگاه به حیات جاودان الهی از سوی دیگر، یک تقابل وجود دارد که در این کشش و تقابل، غلبه در ماه رمضان با تمایلات فطری، امدادات معنوی و توجه اخروی است و باید از این فرصت معنوی در مقابل مثلث اغواء که همان گرایشات طبیعی( هوای نفس)، اغوائات شیطانی(تحریکات بیرونی) و کشش‌های جذاب مادی(دنیا) است‏، استفاده کنیم تا بتوانیم در برابر آن بایستیم و مقابله کنیم.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مقابل این مثلث اغواء یک مثلث رحمانی هم وجود دارد که همان فطرت، الهامات الهی و توجه به آخرت است، به سخنرانی روز گذشته مقام معظم رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: همان‌گونه که رهبری فرمودند توجه به معنویات این ماه مراقبت می‌خواهد و با مراقبت می‌توان به نحو احسن از این ماه پر خیر و برکت استفاده کرد؛ از سوی دیگر همان‌طور که رهبر انقلاب اشاره کردند یکی از عوامل سقوط انسان‌ها خطای در محاسبه است و ایشان در این مورد بیانات بسیار مهمی داشتند.

کعبی این خطا را متناسب با مثلث اغواء و مثلث هدایت در سه بخش توضیح داد و اظهار داشت: اولین خطا، خطای در دستگاه معرفتی و تشخیصی است و اگر انسان در دستگاه معرفتی و تشخیصی نسبت به شناخت حقیقت هستی و جهان آفرینش دچار اشتباه شود آن‌گاه همه چیز را به سخره می‌گیرد. خطای دوم در منظومه ارزش‌های زندگی است؛ به این معنا که به جای آن‌که علم، ایمان و تقوا ارزش شود، ثروت، قدرت، شهرت و مانند آن‌ها به منظومه ارزشی انسان تبدیل شود که این خطا نیز یک اشتباه هولناک است.

وی خطای سوم را خطا در شناخت و ارزیابی واقعیت‌های اجتماعی، سیاسی و شناخت مسائل روز عنوان کرد و افزود: خطای در دستگاه معرفتی منجر به خطا در منظومه ارزش‌ها و خطا در منظومه ارزش‌ها منجر به اشتباه در تحلیل جریان‌ها و شرایط روز زندگی خواهد شد و البته در کنار این خطا، اشتباه، غفلت و ... نیز حادث می‌شود که ماه رمضان فضای معنوی فراهم می‌کند که در این فضا می‌توان مقابل این خطاها و غفلت‌ها با مراقبت و توجه ایستادگی کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رهبری مقابل این جریان خطاها، در جلسه روز گذشته چند موضوع را به عنوان شاخص نظام اسلامی مبتنی بر نگاه به هستی و آفرینش ذکر کردند، تصریح کرد: توجه به سنت‌های الهی، عوامل معنوی، عقلانیت، امید، صلابت برابر دشمنان، صداقت، رحمت، محبت و مودت در جبهه نیروهای انقلاب و پرهیز از افراطی‌گری و جلوگیری از حذف نیروهای مؤمن وانقلابی عصاره بیانات رهبری در روز گذشته است و ایشان تأکید کردند ما با اعتماد به پروردگار و سنت‌های آفرنیش و شناخت دشمن و بی‌اعتمادی به او و تکیه بر مردم و بهره‌گیری از تجربه‌ها و تلاش و مجاهدت و پیگیری برای تحقق اهداف حرکت می‌کنیم و دشمن نیز تلاش می‌کند ما را دچار خطا در محاسباتمان کند.

کعبی افزود: ایشان این خطا در محاسبات را در قالب تهدید، تطمیع و وعده‌های کاذب دشمن تحلیل کردند که به یک نگاه نوین در عرصه جنگ نرم بر می‌گردد. ایشان اشاره کردند نبرد جدیدی توسط استراتژیست‌های دشمنان و آمریکایی‌ها به نام نبرد هوشمند مطرح شده‌است که غیر از جنگ نرم و سخت و برآیندی از این دو است و در آن دشمن تلاش می‌کند در زمینه دستگاه ادراکی، معرفتی و محاسبات طرف مقابل کار کند و انسان‌ها را دچار خطا در محاسبات کند.

وی با اشاره به صحبت‌های سران آمریکا و صهیونیست به‌ویژه در بحث مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: اگر گفته‌های مقامات این کشورها را در این زمینه رصد کنید، به راحتی پی می‌برید که آن‌ها در تلاش هستند در زمینه هزینه ، فایده ما را دچار خطا در تحلیل و محاسبه کنند.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین به بیانات رهبر انقلاب در خصوص پیچ تاریخی مهم اشاره و خاطرنشان کرد: دوره کنونی هم برای ما پیچ تاریخی محسوب می‌شود و هم برای دشمن یک پیچ تاریخی و شرایط استثنایی است و هر کدام که دچار خطای در محاسبه شوند در این نبرد هوشمند بازنده خواهند شد. در واقع در کنار جنگ نرم، سخت و نیمه سخت با یک چنگ هوشمند مواجه هستیم و در این نبرد هوشمند باید جریان‌ها را بشناسیم و از شرایط موجود و افق چشم‌انداز خود‏ تحلیل صحیحی داشته باشیم.

کعبی با رویکرد شناخت نقشه جریان‌های فکری غالب در جهان و وضعیت و نسبت این جریان‌ها با وضع انقلاب و نظام، به تحلیل تمدن جهان امروز پرداخت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمدنی در دوران ما شکل گرفته است که نمی‌توانیم بگوییم محصول اسلام است زیرا تمدن امروز جهان محصول دوران رنسانس است و انقلاب فکری و صنعتی مغرب زمین در قرون 13 و 14 که پس از آن در قرن نوزدهم وارد عصر روشنفکری شد، محصول داد و اکنون در قرن بیستم شاهد این تغییرات شگرف در همه ساحت‌های زندگی هستیم که ناشی از همین تمدن مغرب زمین است و این مسئله قابل انکار نیست.

وی با طرح این پرسش که اکنون باید نسبت به این تمدن چه موضعی اختیار کنیم، تصریح کرد: این سؤال در طول 200 سال اخیر با پاسخ‌های گوناگونی مواجه شده است و اکنون هم ریشه بسیاری از چالش‌ها و تقابل‌ها به پاسخ بنیادی به این سؤال تمدنی باز می‌گردد؛ معتقدم تاکنون چهار موضع در این زمینه اتخاذ شده است که به‌ترتیب آن‌ها را موضع تسلیم، تخریب و نابودی، تلفیق و التقاط یا تعمیر و اصلاح و گزینه چهارم احیاء و بیداری و تمدن‌سازی دیگر‏، نامگذاری می‌کنم.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: اصحاب گزینه تسلیم معتقدند تمدنی با سابقه 6، 7 قرن تلاش فکری، علمی و تلاش بنیادی در جهان شکل گرفته است و ما هر اندازه بخواهیم تلاش کنیم، همچنان تابع هستیم و نمی‌توانیم به تمدن مغرب زمین برسیم؛ از سوی دیگر پیشینه اسلامی و فرهنگی ما نیز به دوران بسیار گذشته بازمی‌گردد که آن نیز دردی را از بابت تحولات درمان نمی‌کند و به دلیل آنکه اول و آخر تابع هستیم و نمی‌توانیم طرح نویی برای جهان ارائه دهیم و جهان را دگرگون کنیم، برای پیشرفت و رسیدن به سرمنزل مقصود باید خیلی محترمانه در علم اقتصاد، صنعت، سیاست، حکمرانی و مدل حکمرانی  که همان دموکراسی لیبرال است، از غربی‌ها تبعیت کنیم و اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید در همه عرصه‌های زندگی از این تمدن تبعیت کنیم و در غیر این صورت پیشرفتی در کار نیست.

وی با بیان اینکه گزینه تسلیم هم میان دولتمردان کشورهای اسلامی و جهان و هم در سطح نخبگان و به اصطلاح خواص، دانشمندان، و تحصیل‌کردگان و همچنین میان توده‌های ملت، طرفدارانی دارد، اظهار داشت: میان دولت‌ها و دولتمردان، این اعتقاد وجود دارد که بهترین سبک حکومت، شیوه حکمرانی غربی است و ما باید پیرو آنها باشیم. این مدل حکمرانی، حکمرانی خوب یا شایسته است و بهترین مدل حکمرانی خوب همان دموکراسی لیبرال است و یا اینکه باید نوکر همان غربی‌ها بشوند تا پیروز شوند و تفکر استقلال و این موارد مطرح نیست.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: میان دانشمندان و نخبگان هم کعبه آمال و قبله آن‌ها برای فتح مرزهای دانش، دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی است تا بتوانند به آخرین دستاوردهای علمی دست یافته و پیشرفت کنند؛ همچنین شاخص توده‌های مردم برای یک انسان پیشرفته و توسعه یافته، انسانی با سبک زندگی غربی است که به‌طور مثال یک تلفن همراه داشته باشد و با این سرعت انتقال ارتباطات بتواند خود را باز تعریف کند. زندگی مرفه، راحت و بدون دردسر و بهره‌مندی از تکنولوژی روز، نگاه توده‌ها در گزینه تسلیم است.

آیت‌الله کعبی با بیان این‌که مقابل گزینه تسلیم، گزینه دیگری وجود دارد که موضع تخریب است، خاطرنشان کرد: اکنون با گزینه تخریب درگیر هستیم. صاحبان عقیده تخریب می‌گویند این تمدن، تمدن کفار و مشرکان است و چون آنها این تمدن را ایجاد کردند زندگی انسان‌ها در این تمدن هم به زندگی توأم با کفر و شرک تبدیل شده است و دولت‌های معاصر و دانشمندان معاصر که تابع تمدن غربی هستند و مردمی که سبک زندگی غربی را انتخاب کرده‌اند از نظر آن‌ها بدون استثناء کافر و مشرک هستند و زندگی امروزه، زندگی دوران جاهلیت است، آن هم جاهلیت قرن بیستم یا بیست و یکم و نه جاهلیت در اندیشه مادی، بلکه جاهلیت حتی در تمدن و سبک زندگی، حکمرانی و جاهلیت در مناسبات متنوع زندگی را قائل هستند.

وی ادامه داد: از نظر این گروه به دلیل آنکه دنیای امروز دنیای جاهلی است، نخست حکم ارتداد مردم کشورهای اسلامی را صادر می‌کند و دوم برای آنکه بتوانند با این تمدن مقابله کنند می‌گویند این تمدن را باید نابود کرده و از بین برد و تمدن خود را بسازیم؛ برنامه آن‌ها برای تحقق این دیدگاه این است که ابتدا به سرزمینی هجرت کنند که بتوانند جامعه اسلامی کوچکی را تشکیل دهند. دوم اعلام کفر و شرک انسان‌هایی که در این تمدن زندگی می‌کنند و سوم توسل به جهاد است که از طریق جهاد باید اقدام کنیم و با جهاد حکومت دینی تشکیل دهیم؛ اسم حکومت دینی آن‌ها نیز خلافت اسلامی است.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این تئوری، هم میان اندیشمندان مسیحی، یهودی و اسلامی پیشینه تاریخی زیادی دارد، تصریح کرد: اگر به متدینان مسیحی و یهودی هم مراجعه کنید این تمدن امروزی را قبول ندارند؛ در میان اندیشمندان مسلمان هم این تفکر ریشه تاریخی دارد اما در تاریخ معاصر این اندیشه به مجموعه و جریانی به نام جهاد سلفی باز می‌گردد. در این جریان سلفیون یا وهابیونی که اندیشه جهاد را قائلند، این اندیشه را از نوشته‌های سیدقطب( از تئوریسین‌های اخوان‌المسلیمن که توسط جمال عبدالناصر کشته شد) اقتباس کرده‌اند که در کتابی به نام معالم فی الطریق طراحی و مطرح شد. این کتاب ابتدای انقلاب اسلامی به نام ما چه می‌گوییم به زبان فارسی ترجمه شد که همان برنامه حکومت اسلامی است.

آیت‌اله کعبی افزود: این‌ها معتقد هستند این تمدن باید نابود شود و صرفأ بر اساس جهاد با تلقی خودشان، یک حکومت نوین تشکیل دهیم. مسیحیان و یهودیان نیز همین گفته را تکرار می‌کنند. این اندیشه در ادبیات غربی‌ها فوندامنتال یا بنیادگرا گفته می‌شود به معنای کسی که به شکل بنیادین و نه ساختاری و شکلی، تمدن امروزی را قبول ندارد و معتقد است این تمدن باید از ریشه برچیده شود.

وی با بیان اینکه یک نگاه سوم نیز در مورد این تمدن وجود دارد که آن را تلفیق یا تعمیر یا به زبان ادبیات سیاسی امروز، اصلاحات، اصلاح یا رفرم نام گذاشتیم، خاطرنشان کرد: این اصلاح یا رفرم نه در زندگی شخصی بلکه رفرمیست در عرصه تمدنی، تعمیر، اصلاح، تعدیل ، بازسازی، یا نوسازی این تمدن است و می‌گویند ما با تمدن امروزی به صورت گزینشی برخورد می‌کنیم زیرا این تمدن هم دارای جنبه‌های خوب و بد است. آن‌ها جنبه‌های بد این تمدن را افتضاحات اخلاقی آن و اینکه پیشینه فرهنگی کشور را به تاراج ببرند، می‌دانند و قسمت خوب آن را صنعت، تکنولوژی، تجارب بشری، علوم و فنون و امثال آن معرفی می‌کنند.

لزوم نگاه تعدیل و تلفیق در حوزه تمدن

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: این سخن به ظاهر زیبا و قشنگ است اما حسب واقع چگونه می‌توان قسمت خوب این تمدن را از جنبه‌های بد آن تفکیک کرد. این گروه عنوان می‌کنند شکل این تمدن (لایه‌های خارجی و بیرونی) آن را از دین اخذ کنیم اما محتوای تمدن، محتوای خوبی است؛ به طور مثال ساختمانی را بر اساس با سازه‌های عمران امروزی احداث کنیم که مقابل 8 ریشتر زلزله مقاوم باشد اما برای آنکه بگوییم این ساختمان اسلامی است و با ارزش‌های اسلامی همخوانی دارد چند نماد و نقوش اسلامی نیز در آن بگنجانیم. این مدل، نگاه تعدیل، تلفیق یا اصلاح در حوزه تمدن و اصلاح ساختاری و محتوایی نام گرفته است که نمونه آن کشورهای مالزی، اندونزی و ترکیه امروزی است.

آیت‌الله عباس کعبی در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به نگاه تلفیق و اصلاح در کشور ترکیه ادامه داد: در ترکیه آرزوی بزرگ حزب عدالت و توسعه، عضویت در اتحادیه اروپا است و هیچ سر جنگ و نزاعی هم با نظام‌های حاکم امروز ندارند اما فرق ایده‌آل اسلامی آن‌ها این است که زنان حجاب اسلامی داشته باشند و یا بتوانند قرآن را با الفبای عربی بخوانند و مسائلی از این قبیل. آن هم با تساهل، تسامح و هم‌زیستی در کنار سبک زندگی غربی. یعنی یک مشروب‌فروشی یا دستگاه‌های ابتذال در جای خود وجود داشته باشد و افرادی هم که بخواهند متدین زندگی کنند دولت آن‌ها را تشویق می‌کند. در واقع به محتوای تمدن غربی یک شکل و شمایل فرهنگی و دینی می‌دهند. مدل اندونزی و مالزی هم این‌چنین است و این مدل را مدل تلفیق، اصلاح تمدنی یا تعمیر و وصله‌پینه کردن می‌گوییم.

توسعه براساس سبک زندگی غربی؛ هدف پایه‌ای نگاه تلفیق

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در ایران اسلامی هم بعضی جریان‌های سیاسی و فکری کم و بیش از گذشته و حال این سبک نگاه را قبول دارند و می‌گویند باید آن را دنبال کنیم و گزینه موردتوجه آن‌ها تلفیق است، افزود: این گروه عنوان می‌کند که جامعه شکل فرهنگی خوبی داشته باشد و با تساهل و تسامح تنوع فرهنگی را هم بپذیریم و هر کسی هر طور بخواهد زندگی کند اما بسترهای مناسب فرهنگی ایجاد کنیم. هدف پایه‌ای در این مدل، توسعه است که باید آن را بر اساس سبک زندگی غربی محقق کنیم و یا در کشورهای اروپایی، آمریکایی، ژاپن و ... به دنبال آن باشیم.

کعبی ادامه داد: منتهی‌الیه آرزوی مدل گزینه تلفیق در میان اسلام‌گرایان این است که یک آمریکای اسلامی داشته باشیم؛ به عبارت دیگر همین آمریکا با تمدن امروزی آن بسیار خوب و مطلوب است ولی ممکن است چند مشکل داشته باشد که با فرهنگ ما همخوانی نداشته باشد که آن را اصلاح می‌کنیم؛ یعنی آمریکا نماد پیشرفت و تمدن مقبول است پس آمریکا نه تنها دشمن نیست بلکه باید از آن درس‌ها بگیریم.

وی با ذکر اینکه انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه امام(ره) و رهبر فرزانه انقلاب و همچنین اندیشه متفکران معاصر همچون شهیدان مطهری، بهشتی و فرزانگان دیگر، گزینه مطلوب مقابل تمدن غربی را یک گزینه چهارم به نام احیاگری یا بیداری اسلامی معرفی کرده ‌است، تصریح کرد: احیاگری یا بیداری اسلامی از لحاظ جهان‌بینی یا ایدئولوژی، نظام معرفتی و نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شاخصه‌های خود را دارد و ما با این شاخصه‌ها در این 35 سال نظام را به پیش می‌بریم.

مصرف‌گرایی و تساهل و تسامح در جوامع؛ آثار گزینه تسلیم

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه هر کدام از این گزینه‌ها و موضع‌گیری‌ها در زندگی فردی و اجتماعی و عمومی و سبک زندگی جوامع و دولت‌ها در ساحت‌های مختلف آثاری خواهد داشت، به توضیح آثار گزینه تسلیم پرداخت و اظهار کرد: در موضع تسلیم از لحاظ زندگی توده‌های مردم، سبک زندگی غربی رواج می‌یابد؛ زیرا با یک نگاه تمدنی مواجه هستیم که خود را تحمیل می‌کند. همچنین مصرف‌گرایی، خودباختگی روحی، وابستگی سیاسی، تساهل و تسامح و عقب نشینی در همه مسائل، تضعیف منابع انسانی، ضعف اجتماعی، ابتذال اخلاقی و در نهایت شکست تمدنی دیگر آثار این تفکر است.

کعبی توضیح داد: جوامعی که گزینه تسلیم را انتخاب می‌کنند به جوامعی مصرف‌گرا تبدیل می‌شوند که هیچگونه ابداع، اختراع و خلاقیتی نخواهند داشت و در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها مصرف‌کننده خواهند شد. این جوامع از لحاظ روحی هم خودباخته هستند و تفکر ما نمی‌توانیم در درونشان نهادینه شده است مانند اینکه این یک جبر تاریخی است که آمریکا و غرب باید پیشرفت کند و جوامع اسلامی باید پیرو و عقب‌مانده باشند که زمان شاه این‌گونه بود.

وی افزود: در این نوع سبک زندگی استقلال معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد زیرا نگاه به تمدن، الگوپذیری از غرب است. بنابراین استقلال معنایی ندارد. همچنین منابع اسلامی کشورهای اسلامی به تدریج از بین می‌رود زیرا باید هم در تفکر دانشگاهی و مدل زندگی از نگاه غربی‌ها کپی برداری شود. در نگاه تسلیم، ما محکوم به شکست هستیم و پیروزی در ساحت تمدنی افسانه است.

آثار مدل تخریب، عقب ماندگی اقتصادی و توهمات جهادی است

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین در توضیح مدل تخریب، آن را مدل القاعده، طالبان، و داعش که خلافت اسلامی را اعلام کردند، دانست و گفت: آثار این مدل بحران در زندگی، عقب ماندگی اقتصادی، توهمات جهادی، تبدیل شدن به ابزار پروژه‌های دشمنان اسلام، بن‌بست در همه طرح‌ها، نابودی منابع اسلامی، ترویج تعصب، افراط، خشنونت، آدمکشی، بی‌منطقی و تفرقه و نزاع و آسیب‌های روحی و شکست قطعی و دوری از تمدن اسلامی است.

کعبی ادامه داد: این مدل تنها گزینه نابود کردن است و هیچ برنامه‌ای برای ساختن در زندگی وجود ندارد. همچنین در توهمی به نام جهاد به سر می‌برند و حاضرند به عنوان جهاد به عملیات انتحاری دست بزنند. از سوی دیگر چون دشمنان اسلام، آمریکایی‌ها، غربی‌ها و حتی یهود به خوبی ایدئولوژی، برنامه ریزی، استراتژی و همه نقشه‌های آن‌ها را شناسایی می‌کنند آنها را به مثابه یک ابزار در قالب برنامه‌های خود به کار می‌برند همان‌طور که اکنون داعش به عنوان ابزار سیا عمل کرده، القاعده را آمریکایی‌ها علیه اتحاد جماهیر شوروی ایجاد کردند و طالبان را نیز خود آن‌ها برای درگیری با جمهوری اسلامی و راه‌اندازی جنگ بین شیعه و سنی ساختند.

ضعف اجتماعی و شکست تمدنی؛ آثار اجتناب‌ناپذیر گزینه تلفیق

وی تصریح کرد: در گزینه تلفیق یا رفرمیست در عرصه تمدن، مشغول شدن به طرح‌های فرعی، مونتاژ در تولید، شیفتگی به تمدن غربی و خودباختگی روحی، وابستگی سیاسی، فرار مغزها، ضعف اجتماعی، ابتذال اخلاقی، تکثیر و پلورالیسم فرهنگی و در نهایت شکست تمدنی، آثار اجتناب ناپذیر است. این نگاه چون محتوای تمدن غربی را قبول دارد و تنها به دنبال تغییر شکل ظاهری آن است هرگز به دنبال طراحی فونداسیون یا زیرساخت‌های تمدن نخواهد رفت زیرا به این فکر هستند که از زیرساخت‌های آماده استفاده کنند.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: این گروه هیچگاه نمی‌توانند به وضعیت ابداع، ابتکار و خلاقیت و ساخت برسند زیرا ایده‌آل آن‌ها صنعت مونتاژ است. از لحاظ سیاسی نیز عنوان می‌کنند که باید با جهان بسازیم تا بتوانیم پیشرفت کنیم و به ما آموزش بدهند؛ باید تعامل و ارتباط داشته باشیم تا بتوانیم تکنیک‌ها را به کشور خود انتقال دهیم؛ نمی‌توانیم با جهان قطع رابطه کنیم. در نتیجه به طور خود به خود وابسته می‌شوند.

کعبی محصول گزینه تلفیق را فرار مغزها خواند و خاطرنشان کرد: وقتی ایده‌آل یک جوان مسلمان دانشگاه‌های پیشرفته اروپایی یا غربی است دیگر انگیزه‌ای برای ماندن و تحصیل در دانشگاه‌های علم و صنعت یا امیرکبیر یا ... ندارد و به این کشورها می‌رود و به طور عملی در خدمت تمدن غربی قرار می‌گیرد. این نگاه باعث فرار مغزها می‌شود زیرا این‌گونه القا می‌کند که زیرساخت تمدن غربی درست است.

وی افزود: از منظر این دیدگاه یک مشروب فروشی، یک مسجد و یک قمارخانه و حسیینه می‌توانند در کنار هم وجود داشته باشند و هیچ اشکالی ندارد. زیرا نگاه تکثیر و پلورالیسم فرهنگی را سرلوحه خود قرار داده‌اند. گزینه تلفیق از همان ابتدا تسلیم است زیرا بیان می‌کند که نمی‌توانم زیرساخت‌ها را تغییر دهم و باید روی زیرساخت و پایه تمدن غربی، تمدن بسازم و این هیچ‌گاه نمی‌تواند طرحی نو براندازد.

احیاء و بیداری به دنبال استفاده از تجربه‌ها در راستای تمدن‌سازی است

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که انقلاب اسلامی به دنبال یک گزینه چهارم است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی به دنبال گزینه احیا و بیداری است و شعار کلیدی بیداری «ما می‌توانیم» است؛ یکی از مفاهیم کلیدی گفتمان امام(ره) و رهبری ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است. ما می توانیم تمدن سازی کنیم اما تمدن سازی اسلامی نه به سبک تخریب و نفی تمدن امروزی است که بنیادگراهای فوندامنتال القاعده و امثال آن‌ها دنبال می‌کنند بلکه به این معنا است که ما افتخار می‌کنیم و حاضریم شاگردی کنیم اما شاگرد نمی‌مانیم و شاگردی نمی‌کنیم که بعد استاد شویم و به تمدن غربی خدمت کنیم بلکه یاد می‌گیریم که از تجربه استفاده کنیم و از آن پلی برای تمدن‌سازی بسازیم.

کعبی خاطرنشان کرد: گزینه احیاء معتقد است نه تنها، شکل، ساختار و ظاهر تمدن بلکه زیرساخت‌های تمدن را می‌توان بر پایه اسلام طراحی کرد. این نوع نگاه چند ساحت دارد که در بعد جهان‌بینی و ایدئولوژی در کتب شهید مطهری مطرح شده است؛ نگاه احیاگری قبل از انقلاب اسلامی تنها در حد جهان‌بینی، ایدئولوژی و مباحث پایه‌ای و نظری مطرح بود اما پس از پیروزی انقلاب وارد عرصه اجرا در ساحت نظام سیاسی و اجتماعی شد.

عناصر نگاه بیداری اسلامی

وی با بیان اینکه گزینه احیاء در این ساحت دارای چند عنصر است، این عناصر را مقاومت فرهنگی، آمادگی روحی، مقابله سیاسی، کادر سازی، تولید قدرت، برخورداری از دستگاه ادراکی الهی، داشتن پروژه تمدنی، ساخت جامعه، برخورد با تمدن باطل و در نهایت استقلال، عدالت، کرامت، عزت، پیشرفت، رشد و تعالی و حضور فعال در عرصه بین‌الملل برشمرد و خاطرنشان کرد: ما فرهنگ اصیلی داریم که باید آن را بشناسیم و در مقابل تمدن فرهنگ مغرب خود را صیانت و حفظ کنیم. از لحاظ روحیه باید باور کنیم که می‌توانیم زیرساخت تمدنی داشته باشیم و نه فقط شکل و شمایل ظاهری آن.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: از نظر مقابله سیاسی این تفکر مقابله با استکبار و استبداد جهانی را مطرح می‌کند و اکنون علی رغم گذشت 35 سال از انقلاب، هنوز رهبری به پیروی از امام راحل به گونه‌ای با نظام مستکبر جهان برخورد می‌کند که گویی هنوز در دوران قبل از انقلاب هستیم و از مقوله‌ای به نام استبداد و استکبار جهانی و مناسبات ظالمانه جهانی استفاده می‌کند. ما این مناسبات را می‌خواهیم بر هم بزنیم. این مقابله سیاسی نه به سبک بنیادگراها بلکه با نظام ظالمانه حاکم بر مناسبات جهانی امروز است.

احیاء و بیداری اسلامی برخلاف رویکرد تخریب، دارای طرح تمدن‌ساز است

کعبی با بیان اینکه از منظر این نگاه باید نیروسازی کنیم، این نیروها را نه به عنوان محصول تمدن غربی بلکه بر اساس سبک اسلام توصیف و خاطرنشان کرد: تولید قدرت اعم از دولت سازی، جامعه سازی، قدرت دفاعی، علمی و قدرت‌های دیگر از دیگر مؤلفه‌های این نوع نگاه است. یکی از تفاوت‌های پایه ای گزینه احیاء با تخریب در این است که تخریب نابود می‌کند اما هیچ طرحی برای ساخت ندارد اما گزینه احیاء ضمن داشتن روحیه انقلابی دارای طرح برای ساخت است.

وی عنصر پایه ساخت را تولید دانست و منظور از تولید را تولید علم، تولید در عرصه اقتصاد، اقتصاد دانش بنیان، جنبش نرم افزاری و هم عرصه‌ها تا مرز خودکفایی عنوان و اظهار کرد: ساخت بعدی ساخت عقلی بر اساس عقلانیت اسلامی است زیرا عقلانیت تمدن غربی، عقلانیت ابزاری است اما عقلانیتی که می‌تواند تمدن سازی اسلامی کند عقلانیت بر پایه دستگاه ادراکی الهی است و عقلانیت و تدبیر بر پایه علوم اسلامی جزء مؤلفه‌های تمدن‌ساز اسلامی است.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین ساخت روحی، عاطفی و ایمانی جامعه را از دیگر الزامات این نگاه برشمرد و توضیح داد: جامعه تنها به ساخت عقلانی نیاز ندارد بلکه جوشش عاطفه‌ها و احساسات مثبت باید در جامعه‌ای که بخواهد تمدن‌ساز باشد، وجود داشته باشد. همچنین باید با تمدن باطل مقابله کنیم که این‌ها از شاخص‌های گزینه احیاگری است که اکنون در جمهوری اسلامی دارد اتفاق می‌افتد.

چالش‌های فراروی گزینه احیاگری اسلامی

کعبی در ادامه با بیان این‌که البته گزینه احیاگری با چالش‌هایی نیز مواجه است، این چالش‌ها را گذشته‌گرایی و قشرگرایی، هنجار شکنی و شالوده شکنی، انزوا و گوشه گیری و زندگی حاشیه‌ای، سکولاریسم در ساحت حکومت، نگاه تک‌ساحتی به تأثیر معارف و علوم دینی و ضعف در مدیریت زمان عنوان کرد و گفت: گذشته‌گرایی و قشری‌گری و صرفاً دغدغه حفظ سنت‌ها و عادت‌های گذشته را داشتن (محافظه‌کاری) یا تلاش برای حفظ وضع موجود است که مقام معظم رهبری فرمودند اگر بایستیم و یا این خیزش علمی را به جلو نبریم محکوم به عقب ماندگی می‌شویم. گذشته‌گرایی باعث قشری‌گرایی می‌شود و این با روحیه تمدن ساز همخوانی ندارد.

وی هنجارشکنی و شالوده شکنی(تندروی و افراط) را چالش بزرگ دیگر فراروی این نگاه دانست و افزود: منظور از تندروری و افراط این است که به نام تمدن‌سازی به گزینه تخریب مبتلا شویم و بخواهیم همه چیز را خراب کنیم اما طرحی برای ساختن نداشته باشیم. همچنین انزوا و گوشه گیری، تصوف و زهد منفی و کناره‌گیری از صحنه تحت‌ عنوان دین‌داری و حفظ دین دیگر چالش فراروی گزینه احیاگری است که همان جدایی دین از سیاست، سکولاریسم و داشتن یک زندگی صوفیانه است که حتی در قشر متدین وجود دارد.

سکولاریسم مانع تحقق پروژه ساخت تمدن می‌شود

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سکولاریسم در ساحت حکومت و نه زندگی اجتماعی به عنوان دیگر چالش گزینه احیاگری آن را مخالفت با دخالت‌دادن آموزه‌های دینی در نظام حکومت تعریف کرد و افزود: به عبارت دیگر یعنی فکر کنیم اگر دین در حکمرانی دخالت کند، نمی‌توانیم به پیشرفت برسیم در حالی که عکس این موضوع صادق است و سکولاریسم منجر به نرسیدن به آن پروژه تمدنی می‌شود. دین باید در همه ساحت‌های حکومت دخالت کند و معارف اسلامی می تواند پوشش و چتری به نام چتر تمدن‌ساز ایجاد کند.

ضعف در مدیریت زمان؛ از چالش‌های بزرگ جامعه

کعبی یکی از چالش‌های بزرگ جامعه را ضعف در مدیریت زمان دانست و خاطرنشان کرد: همان‌گونه که دیروز رهبری انقلاب اشاره کردند ما زمان کمی در اختیار داریم و باید هم از لحاظ عمر و فرصت‌های مختلف از زمان به خوبی استفاده کنیم. از سوی دیگر هر چه زمان بگذرد ما رو به فرسایش می رویم و چون در یک پیچ تاریخی هستیم اگر مدیریت زمان خوبی نداشته باشیم و تنها طراحی نظری کنیم نمی‌توانیم تمدن ساز باشیم.

وی با تأکید بر این‌که اکنون به دنبال یک تمدن نوین اسلامی هستیم و در یک پیچ تاریخی به سر می‌بریم، در خصوص این‌که چه میزان برای رسیدن به این هدف پیشرفت داشته‌ایم، تصریح کرد: فکر می‌کنیم در این 35 سال در خیزش علمی، ساخت ایمانی، خودباوری و خود اتکایی و باور به این‌که می توانیم تمدن بسازیم، به گونه‌ای حرکت کردیم که نمی‌توان گفت زیرساخت‌ها بلکه مولفه‌های پایه‌ای این زیرساخت‌ها را طراحی کردیم و انقلاب علی‌رغم همه فرازها و فرودها به پیش رفته است اما با چالش‌هایی هم مواجه هستیم.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری یکی از مشکلات بزرگ برای این تمدن‌سازی را دشمنی دشمنان عنوان کرد و افزود: مشکلات منطقه ناشی از دشمنی آمریکا و صهیونیست است؛ یکی از الزامات این تمدن‌سازی دشمن شناسی است که رهبر انقلاب روی این مسأله تأکید می‌کنند. ما باید دشمن را بشناسیم و با آن دست و پنجه نرم کنیم. خطوط و افق‌های تمدنی را فراموش نکنیم و آنگاه بنشینیم مذاکره کنیم در مذاکره تسلیم نخواهیم شد.

کعبی با بیان اینکه آمریکا در طول این سال‌ها توطئه‌های بسیاری داشته است، اظهار کرد: یکی از پایه‌ای‌ترین برنامه‌های دشمنان به سرکردگی آمریکا و صهیونیست برای زمین‌گیر کردن اندیشه تابناک اسلامی که می‌تواند تمدن‌سازی کند، در گیر کردن انقلاب در مسائل منطقه است. اکنون در مسائل سوریه و عراق رد پای آمریکا و اسرائیل را می‌توانیم پیدا کنیم و البته آمریکا در لشکرکشی به عراق شکست خورده است.وی عوامل شکست امریکا در عراق را در چهار محور رهنمودهای رهبری، نقش مرجعیت به رهبری آیت‌الله سیستانی، مقاومت اسلامی مردمی و بصیرت و آگاهی مردم و دشمن شناسی طبقه‌بندی کرد و افزود: همین عوامل باعث شکست داعش در عراق امروز هم می‌شود و این عوامل هنوز هم وجود دارد.

خطوط اصلی راهبردهای رهبری در مقابل آمریکا

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: رهبری یک اسلام‌شناس جامع است که تمرکز ایشان بر دشمن اصلی، تحلیل و روشنگری صحیح و تبیین واقعیت‌های نادیده گرفته‌شده در جهان، هشدار نسبت به خطر جنگ سنی و شیعه، تأکید بر حل فتنه عراق با محوریت مرجعیت و اشراف مرجعیت بر مسائل، دفاع از مردم سالاری واقعی در منطقه، وحدت اسلامی، هشدار نسبت به توطئه های آمریکا و دخالت آمریکا در منطقه خطوط اصلی راهبردهای رهبری در مقابل آمریکا و برنامه‌های آمریکا در منطقه است .

کعبی نقش مرجعیت به رهبری آیت‌الله سیستانی در عراق در شرایط امروز را دفاع از استقلال، مردم سالاری، عدالت، وحدت و یکپارچگی، توصیه به خدمت به مردم، خویشتنداری و پرهیز از التهاب، جنجال و اختلاف، وجوب مقابله با تروریست، فتوای جهاد کفایی و تأکید بر شکل‌گیری بسیج مردمی عنوان کرد و این موضوعات را از محورهای حرکت آیت‌الله سیستانی در عراق امروز دانست.

وی در خصوص مقاومت اسلامی مردمی با اشاره به ورود 300 هزار نیروی نظامی آمریکا و ناتو در عراق شامل نیروهای نظامی زمینی، دریایی، هوایی، لجستیک، دیپلماسی، جنگ الکترونیک و امنیتی، خاطرنشان کرد: همه این نیروها با همه سازوکار خود ذلیلانه شکست خوردند که یکی از علت‌های آن وجود نیروهای مقاومت در عراق است. این نیروها امروز هم در عراق هستند و از بین نرفتند و می‌توانند داعش را شکست دهند.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری درباره بصیرت و آگاهی مردم و دشمن‌شناسی، برملاشدن نقش آمریکا در ساخت داعش و توطئه تجزیه عراق را از مصادیق آن دانست و تصریح کرد: اکنون عراقی‌ها این موضوع را به‌خوبی درک کرده‌اند. اتفاقات جدید در عراق باعث شد که اکنون 2.5 میلیون نفر نیروی مردمی آماده، ساماندهی شوند. تلاش برای پاکسازی ارتش عراق از نیروهای بعثی نیز آغاز شد؛ همچنین داوطلبان مردمی مدافع از عتبات عالیات نیز مستقر شده‌اند.

داعش از لحاظ پایه‌ای ضعیف است

کعبی با بیان اینکه داعش یک جنگ روانی و رعب و وحشت به راه انداخته است ولی از لحاظ پایه‌ای ضعیف است، تصریح کرد: می‌خواهند به این رعب و وحشت، اختلاف سیاسی و کودتا بر علیه مردم سالاری در عراق را اضافه کنند و پیوند دهند زیرا اگر اجازه می‌دادند که فرایند سیاسی بر اساس رأی مردم و حکومت مردمی در عراق پیش برود، داعش هم از بین می‌رفت اما آمریکا اکنون در حال طراحی برای تجزیه عراق به سه منطقه کردنشین، سنی‌نشین و شیعه‌نشین است.

وی افزود: تقریبا مردم عراق از شیعه، سنی و بخش وسیعی از کردها که تابع حزب طالبانی هستند، به اجماع هم می‌دانند این وضعیت قابل اجرا نیست و فقط آقای بارزانی بحث تجزیه را به مثابه یک ابزار برای مذاکره دنبال می‌کند اما می‌دانند که اگر موضوع تجزیه را پیش ببرند برنامه‌هایشان عملی نمی‌شود. البته صهیونیست‌ها به دنبال یک اسرائیل دوم در منطقه هستند ولی این پروژه آن‌ها شکست می‌خورد؛ زیرا قانون اساسی عراق به گونه‌ای است که بر پایه فدرالیسم هم حقوق مردم شیعه، سنی و کردها را به نحو احسن تأمین می‌کند.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سابقه سرکرده داعش، خاطرنشان کرد: ابوبکر بغدادی در زندان آمریکایی‌ها به سر می‌برد که آمریکایی‌ها وی را آزاد کردند و اولین اقدام او کشتن هزار و 500 سنی در سامرا برای راه‌انداختن جنگ شیعه و سنی بود که با کمک تشکیلات آمریکایی‌ها و سازمان سیا انجام شد و با بازمانده‌های حزب بعث متحد شدند. این‌ها از نظر ایدئولوژی، تفکر تخریبی و تکفیری دارند ولی درگیری با جمهوری اسلامی در برنامه آن‌ها نیست اما در صدد رخنه امنیتی هستند و آزار و اذیت امنیتی خواهند داشت. لذا مسئولان امنیتی ما نیز هوشمندی خاص خود را برای برخورد با آن‌ها دارند.

captcha