مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در خصوص برپایی بیستودومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در باغ موزه دفاع مقدس گفت: نمایشگاه قرآن در سالهای اخیر در یک فضای مشابه برگزار میشد و تاحدودی احساس تکراری بودن به فرد دست میداد اما در سال جاری با توجه به جابهجایی که در محل برپایی نمایشگاه صورت گرفته است، آمیختگی فضای قرآن با فضای دفاع مقدس طراوت خاصی به نمایشگاه قرآن داده است.
وی ادامه داد: حضرت امام(ره) تعبیر حافظان قرآن را برای رزمندگان اسلام به کار میبردند؛ حافظان واقعی قرآن کسانی هستند که حاضرند زندگی و عمر خود را فدای قرآن بکنند. برگزاری نمایشگاه قرآن در باغموزه دفاع مقدس این آمیختگی را به خوبی نشان میدهد و نسبت به سالهای گذشته از این حیث برجستهتر است.
تربیت قرآنی در کنار رشد علمی دانشجویان
فیض در پاسخ به این سؤال که نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی که هر دو مفهوم جهاد و دانشگاه را همراه دارند، چگونه میتوانند از فضاهایی همانند نمایشگاه قرآن بهرهببرند، گفت: داشتن رویکرد اسلامی نسبت به علوم بیشتر بازمیگردد به انسانهایی که حامل یک علم هستند؛ چه به عنوان استاد و چه به عنوان دانشجو هر چه بیشتر تربیت انسانهایی را مد نظر داشته باشیم که روح آنها قرآنی شده و قلب آنها آمیخته به قرآن است، به طور طبیعی ظرف وجودی فرد ظرفی نورانی و علمی که در آن اندوخته میشود هم علمی نورانی خواهد بود.
وی تصریح کرد: به نظر من تمرکز اسلامی شدن دانشگاهها را باید بیش از هر چیزی بر روی تربیت دانشجویان قرار دهیم؛ این دانشجویان در مراحل بعدی هم که به استاد ارتقا پیدا میکنند میتوانند آثار این تربیت را در مرحله استادی نیز نشان دهند.
دریافت علوم غربی و پالایش آنها توسط روح قرآنی حاکم بر دانشجویان
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه اسلامی شدن دانشگاهها به این معنی نیست که متون غربی را به طور کلی از آموزههای دانشگاهی حذف کنیم، گفت: اسلامی شدن دانشگاه به این معنی است که وقتی دانشجو متون مختلف را دریافت میکند، بتواند در قلب خود این متون را با آموزههای دینی تطبیق بدهد، پالایش، بازنگری و اصلاح کند، که همه اینها بازمیگردد به اینکه در طول دوره دانشجویی قرآن حاکم بر روح دانشجویان شده باشد.
انتظارات متفاوت از جهاد دانشگاهی
وی در پاسخ به این سؤال که جهاد دانشگاهی در این خصوص چه کاری میتواند انجام دهد، گفت: جهاد دانشگاهی یک نهاد علمی و دانشگاهی و مجموعهای است که وظایفی را در خصوص اسلامی شدن دانشگاهها بر عهده دارد. البته انتظاراتی که در این خصوص از جهاد دانشگاهی وجود دارد، قدری متفاوت با انتظاراتی است که از سایر نهادهای صرفا فرهنگی فعال در دانشگاهها مطرح است.
فیض ادامه داد: اگر در فرمایشهای اخیر مقام معظم رهبری هم تأمل کنیم، ایشان فعالیتهای فرهنگی جهاد را در یک بستر علمی توصیف کردهاند. این بستر علمی طبیعتاً فعالیتهای علمی است که جهاد انجام میهد و ما اگر بتوانیم وقتی دانشجو در حال و هوا و بستر علمی جهاد قرار گرفت، تربیت قرآنی را با رشد علمی او همراه کنیم، هدف مورد نظر تحقق پیدا میکند.
وی تصریح کرد: فرق جهاد با سایر نهادهای فرهنگی در دانشگاهها این است که قاعدتاً فعالیت آنها صرفا فرهنگی است اما فعالیت جهاد باید فعالیتی در بستر علمی باشد و این کار ما را پیچیده میکند.
پژوهشکدههای دانشجویی باید ایجاد شود
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه عنوان کرد: باید شرایط حضور دانشجویان را در یک فضای علمی و در قالب فعالیتهای پژوهشی مثل پژوهشکدههای دانشجویی، خانه پژوهش دانشجو و ... فراهم کنیم. فعالیتهایی که دانشجو بتواند متناسب با رشته دانشگاهی خود کار علمی انجام دهد و ضمن اینکه کار علمی انجام میدهد، بتواند در فضای جهاد ارتقای فرهنگی نیز پیدا کند.
وظیفه جهاد جریانسازی و الهامبخشی است
وی به الگو و پیشتاز بودن پژوهشگاه رویان نیز اشاره و عنوان کرد: به صورت ایدهال انتظار داریم که مشابه رویان در حوزههای مختلف اجتماعی، فنی مهندسی و ... نیز داشته باشیم اما بیش از اینکه تعداد رویانها زیاد شود، آنچه وظیفه جهاد است این است که جریانسازی و الهام بخشی بکند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: آنچه رهبر معظم انقلاب از ما انتظار دارند، جریانسازی و الهامبخشی است که با ارائه الگوهایی مانند رویان محقق میشود؛ اگر ما رویان ایجاد کردیم وظیفه ما تمام نشده است بلکه باید رویانها را به نحوی به همه بشناسانیم که دیگران هم امید پیدا کنند و ایدههای مشابه را در حوزههای تخصصی خود ایجاد کنند و این وظیفه ما را در جهاد تکمیل میکند.
وی در پایان گفت: با این نگاه اگر شبهرویانهای جهاد هم زیاد نباشد، جهاد دانشگاهی وظیفه الهامبخشی خود را انجام داده و به هدف مد نظر رهبری دست پیدا کرده است.