کد خبر: 1435233
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹
حجت‌الاسلام راستگو عنوان کرد:

آموزه‌های دینی و تربیتی انبیاء(ع)؛ بهترین الگوی تعلیم و تعلم

خبرنگاران افتخاری/ حمید امامی: رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم در نشست «تجربه‌های معلمی و جلوه‌های تعلیم و تربیت در اسلام» گفت: آموزه‌های دینی و تربیتی انبیاء(ع) بهترین الگوی تعلیم و تعلم هستند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام راستگو، رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم در نشستی که در تاریخ 11 مردادماه، در نخستین روز از اردوی معرفتی ــ فرهنگی «حیات طیبه» ویژه دانشجومعلمان نخبه و فعال فرهنگی با موضوع «تجربه‌های معلمی و جلوه‌های تعلیم و تربیت در اسلام» در مشهد برگزار شد، به نقش آموزه‌های دینی و سیره و روش انبیاء(ع) در تربیت فرزندان تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه تربیت و رشد کودک از عوامل مختلفی تأثیر می‌پذیرد که هر کدام اهمیت ویژه‌ای را داراست که باید به آن توجه شود، گفت: وراثت، خانواده و الگوها از جمله عوامل مهمی هستند که در تعلیم و تربیت مطرح می‌شوند.

راستگو اظهار کرد: ویژگی‌های رفتاری والدین، طرز فکر، آداب و رسوم، تقلیدها، تعصبات، سطح اندیشه و فرهنگ، امکانات مادی و معنوی که آن‌ها برای فرزندان فراهم می‌کنند در کودک اثر می‌گذارند.

وی ادامه داد: والدین به‌دلیل نفوذ بر فرزندان، باید از روش‌های مطلوب در پرورش مذهبی، ایجاد انس دینی، عادات دینی، معرفت دینی تمام تلاش خود را انجام دهند تا تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان به نتیجه مطلوب برسد. در این میان تمرین، تلقین، تکرار، روش‌های الگویی از جمله راه‌هایی برای تغییر نابسامانی‌های وراثتی و موارد اکتسابی است.

آموزه‌های دینی و تربیتی انبیاء(ع)؛ بهترین الگوی تعلیم و تعلم

راستگو افزود: روش‌های الگویی که از انبیاء(ع) به جا مانده، بسیار زیاد است و خانواده‌ها می‌توانند از این گنجینه‌های باارزش الگوبرداری کنند و در تعلیم و تربیت فرزندانشان استفاده کنند؛ چون پدران و مادران برای کودکان مقدس هستند و از طرفی کودکان از والدین الگو و سرمشق می‌گیرند، نیاز است والدین نمونه کاملی از رفتارهای دینی باشند تا در ذهن و جان کودک نقش ببندد.

وی گفت: با وجود عوامل محدودکننده نظیر وراثت و تربیت خانواده انسان می‌تواند به اراده خود مسیر خویش را برگزیند و از حصار عوامل محدودکننده بیرون آید حتی این توانایی را پیدا کند که سرنوشت جدیدی را برای جامعه و تاریخ خود رقم بزند.

عقل‌گرایی مهمترین و آخرت‌گرایی تأثیرگذارترین رویکرد در تربیت فرزندان است

رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم، تصریح کرد: عقل‌گرایی، آخرت‌گرایی، پایداری، عمل‌گرایی، امیدواری و واقع‌گرایی از جمله رویکردهای اصلی در تربیت فرزندان است. موفقیت و کامیابی معلم در امر تربیت دینی، بر میزان رعایت و دقت در طی کردن منازل پی‌درپی این الگوهاست.

به گفته وی، اگر تربیت فرزندان بر پایه عقل نباشد، نمی‌تواند در تربیت نسل موفق عمل کند و انسان همانند حیوانات اسیر شهوات و غرایز دنیایی می‌شود. همچنین، یکی از روش‌های مؤثر در تربیت که در قرآن کریم بدان اشاره شده است، انذار و تبشیر است. مقصود از انذار بیم دادن و ترسانیدن از عواقب گناهان و اعمال زشت است و منظور از تبشیر نوید دادن به رحمت و فضل الهی است و می‌توان گفت توجه به آخرت‌گرایی عالی‌ترین تأثیر را خواهد داشت و این یکی از عوامل تشویق به خوبی‌ها و ناهی از بدی‌ها خواهد بود.

تنوع سرسام‌آور ظواهر؛ از چالش‌های موجود در تربیت دینی

راستگو تصریح کرد: انسان برای کامل شدن و به تمامیت رسیدن همانند غنچه‌ای است که باید زمینه و شرایط مساعد برای او فراهم شود تا شکوفا شود. انسان‌ها دارای درجاتی از استعدادها و توانایی‌ها در وجودشان هستند که از طریق پالایش استخراج می‌شود.

وی ادامه داد: تنوع سرسام‌آور ظواهر، آرزوهای دست نیافتنی، دنیاپرستی، یأس، زیاده‌خواهی، رفاه‌گرایی، غفلت، کثرت اشتغالات، فراموشی معنویات، قیاس نابجای معنویات با مادیات، اشتغالات اقتصادی، جنسی، سیاسی و اجتماعی از جمله موانع و چالش‌هایی است که در تربیت دینی فرزندان تأثیر دارند.

رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حورزه علمیه قم گفت: باید اذعان داشت که خانواده در هدایت و تربیت فرزندان، نقش انکارناپذیری دارد. افراد آگاه و خانواده‌های مطلع با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی، قرآن، سنت، اتکال به خداوند و توجه به نیازهای مادی و معنوی فرزندان از جمله دادن لقمه حلال به آن‌ها نقش خود را ایفا کنند.

همچنین، در دومین نشست از سری نشست‌های اردوی معرفتی - فرهنگی «حیات طیبه» که عصر شنبه، 11 مردادماه برگزار شد، استاد حنیف حبشی به تشریح مبانی برقرای ارتباط مناسب و سالم، و بیان مطالبی درباره مهارت‌های انتخاب و گزینش همسر با تکیه بر بهره‌گیری از الگوهای مناسب و منطبق با شرایط اجتماعی پرداخت.

یادآور می‌شود، از دیگر برنامه‌های نخستین روز اردوی معرفتی - فرهنگی حیات طیبه، برگزاری سه نشست و پاتوق دانشجویی بود. در این نشست‌ها که به طور مجزا و با محوریت اساتیدی نظیر استاد مهرجردی و هاشمی‌نژاد پیرامون مباحث اعتقادی و احکام، حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان و حجت‌الاسلام والمسلمین جودکی اراکی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پردیس‌ها و مراکز مشهد مقدس برگزار شد، مواردی همچون اهداف و برنامه‌های نهاد برای دانشجومعلمان طرح شده و دانشجویان نیز به طرح  نظرات، مسائل و مشکلات موجود پرداختند.

captcha