کد خبر: 1436036
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
حجت‌الاسلام راشد یزدی:

امام رضا(ع) در اعتلا و گسترش فرهنگ و مبانی تفکرات شیعی نقش بسزایی داشتند

خبرنگاران افتخاری/ حمید امامی: استاد حوزه و دانشگاه در نشست «بررسی جایگاه علمی و معنوی امام رضا(ع)» که در سومین روز از اردوی حیات طیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفت: امام رضا(ع) در اعتلا و گسترش فرهنگ و مبانی تفکرات شیعی نقش بسزایی داشتند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی، استاد حوزه و دانشگاه در نشست «بررسی جایگاه علمی و معنوی امام رضا(ع)» که 13 مردادماه در سومین روز از اردوی حیات طیبه دانشگاه فرهنگیان در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: امام رضا(ع) در اعتلا و گسترش فرهنگ و مبانی تفکرات شیعی نقش بسزایی داشتند.

وی مسئولیت مهم ائمه اطهار(ع) به ویژه امام رضا(ع) را ارشاد و هدایت مردم و سوق دادن آن‌ها به قرآن و سیره پیامبر اسلام(ص) عنوان کرد و افزود: امام رضا(ع) همواره پاسخگوی نیازهای جویندگان دانش و معرفت بودند، ایشان از هر فرصتی برای اعتلای اسلام و گسترش فرهنگ ناب شیعی استفاده و از بروز انحرافات جلوگیری می‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: حضرت رضا(ع) در طول دوران حیات خود، برای ترقی اندیشه و اعتقادات مردم بسیار تلاش کردند و با مناظره‌های علمی که با اهل کتاب و گروه‌های فکری گوناگون داشتند، موجبات اعتلای معرفت و بینش دینی را برای مسلمانان فراهم می‌کردند.

وی عنوان کرد: تعلیم و تربیت مردم و توجه دادن آنان به علم، دانش، مبارزه با جهل، نادانی و تربیت شاگردان از جمله وظایف و مسئولیت‌های عالمان و اندیشمندان است.

همچنین، در نشستی دیگر که با موضوع «بررسی تعارضات فمنیسم با سبک زندگی زن مسلمان» برگزار شد، فریبا علاسوند، کارشناس مذهبی و مطالعات زنان، فمینیسم را نهضتی دانست که برای مطالبات حقوقی زنان در پی اعتراض به نابرابری‌های اجتماعی در اواخر قرن 19 میلادی شکل گرفت.

وی گفت: در مکتب فمینیست، خانواده نه تنها محور نیست، بلکه ساختاری ستم‌آلود است که باید دگرگون شود. دگرگونی در ساختار خانواده و سوق دادن زنان به مشاغل عمومی و تضعیف نقش مادران در نهاد خانواده، از اصول برنامه‌های فمینیسم است.

علاسوند اظهار کرد: از دیدگاه مکتب فمینیست، خانواده نخستین مکان اعمال ظلم و ستم به زنان است. در نتیجه راهبردهایی که برای پایان دادن به نابرابری‌ها و ظلم به زنان ارائه می‌دهد، به تضعیف جایگاه خانواده و گسستگی پیوندها در خانواده‌ها می‌انجامد.

به گفته وی، رویکردهای فمینیسم به ازدواج و خانواده بیش از آنکه متأثر از فلسفه وجودی زن، روحیات و خلقیات او باشد، متأثر از ایدئولوژی‌های مربوط به مفهوم فمینیست است.

کارشناس مذهبی و مطالعات زنان عنوان کرد: یکی از مسائل مهمی که در جریان فمینیسم مطرح می‌شود، آموزش و تحصیل است. همه جریا‌ن‌های فمینیستی از آموزش و تحصیل زنان دفاع می‌کنند اما نوع برخورد این جریان‌ها با امر آموزش زنان و برنامه‌ها و راهکارهای پیشنهادی آنان متفاوت است.

همچنین، از دیگر برنامه‌های سومین روز اردوی حیات طیبه دانشگاه فرهنگیان که با حضور بیش از 500 نفر از دانشجو معلمان بانوی نخبه و فعال فرهنگی دانشگاه فرهنگیان از 11 تا 16 مردادماه در حال برگزاری استٰ، برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع ازدواج و همسریابی با حضور علاسوند در مجموعه هتل سحاب بود که دانشجویان با ارائه نظرات موافق و مخالف خود درباره ازدواج دانشجویی، از این طرح استقبال ویژه کردند.

برگزاری کارگاه‌هایی مجزا برای فعالان فرهنگی، فعالان نشریات و وب‌سایت‌ها، رتبه‌های برتر کنکور و نفرات اول تا سوم رشته‌ها، فعالان بسیج دانشجویی، فعالان انجمن‌های علمی و فعالان هیئت‌های مذهبی و یاوران نمازخانه‌ها از دیگر برنامه‌های سومین روز اردوی حیات طیبه بود.

captcha