به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، گفتمان «صحیفه سجادیه؛ تجلیگاه فضیلت و رحمت» با حضور جمعی از جوانان و خانوادههایشان در جوار حرم شهدای گمنام نیکشهر برگزار شد.
حجتالاسلام احمد لطفیان سرگزی، امامجمعه نیکشهر در این گفتمان دینی ضمن معرفی دعاهای صحیفه سجادیه، بیان کرد: صحیفه سجادیه معنویتی همیشه جاری است که زوایای زندگی فردی و اجتماعی انسان را روشن میکند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی نیکشهر در ادامه سخنان خود در این زمینه، با اشاره به حکمت 63 نهجالبلاغه با عنوان «حاجت از نااهلان مخواه» اظهار کرد: مهمتر از برآورده شدن نیاز، عزت و شخصیت نیازمند است.
لطفیان در ادامه ضمن شرح دعای اول صحیفه سجادیه، ادامه داد: انسان علاوه بر نیازهای مادی، نیازهای دیگری به نام نیازهای روانی دارد که یکی از آنها نیاز به احترام و عزت نفس است. ارضای این نیاز به احساسات دیگری چون اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی، قدرت لیاقت، کفایت و مفید بودن منتهی میشود و بدین سان انسان توانمدنیها، قابلیتها و اراده خویشتن را باور میکند، بر روی پای خود میایستد و تلاش میکند تا کار مفیدی برای خود و جامعهاش انجام دهد.
وی اظهار کرد: در مقابل، بیاعتنایی به این نیازها آثاری چون احساس حقارت، ضعف، تنبلی، سستی، افسردگی، درماندگی و عقبافتادگی و وابستگی به دیگران را به دنبال دارد. نباید زیر بار منت و تحقیر دیگران قرار بگیریم. ارضا شدن نیازهای مادی آسانتر از دراز کردن دست نیاز و خواهش بهسوی افراد نااهل است.
لطفیان گفت: انسان اگر از کسی چیزی نطلبد، ممکن است جسم او ضرر کند ولی اگر اظهار نیاز به نااهلان و ناکسان کند، شخصیت و آبروی انسان آسیب میبیند. از تازه به دوران رسیدهها، منتگذاران و سرزنشکنندگان نباید کمک خواست زیرا با عزت و حفظ شخصیت مؤمن منافات دارد ولی از افراد خوشرو، سخاوتمند، خوشزبان، دیندار، جوانمرد و بزرگزاده میتوان درخواست کمک کرد.
وی در مورد نقش نماز در تربیت قرآنی خانواده و تحقق سبک زندگی اسلامی، افزود: نماز ضمانت اجرایی برای بهبود روابط اجتماعی است. انسان مؤمن آگاه که در اندیشه قبولی نماز خود است و نمیخواهد زحمات عبادیش با بداخلاقی و سوءظن زایل شود، تلاش میکند روابط اجتماعی خود را با والدین، فرزندان، همسایگان و ... اصلاح و بهبود بخشد.
امامجمعه نیکشهر در ادامه سخنان خود تصریح کرد: نمازگزاردن اعضای خانواده به حفظ هویت دینی آنان حتی در شرایط سخت گناهآلود و در محیط کفر نیز کمک میکند. نماز، قرآن، مسجدمحوری و عضویت در هیئتهای مذهبی بهترین پشتوانه حفظ ارزشها و هویت دینی خانوادههای مسلمان است.
لطفیان با اشاره به آیات 45 سورههای مبارکه عنکبوت و هود بیان کرد: نماز سبب خودکنترلی و جلوگیری از فساد و منکرات و جرایم فردی و اجتماعی میشود. نماز جماعت و آئین نمازگزاری سبب آشنایی افراد با یکدیگر میشود و این امر سبب تقویت حیا است. حیا به معنای دور نگه داشتن نفس از بدیها و وادار کردن خود به ترس از انجام کارای زشت و دوری از مذمت است.
وی با بیان اینکه نماز به منزله یک مکانیسم کنترل اجتماعی نقش ایفا میکند، گفت: براساس آیه 58 سوره مبارکه مریم، نماز از عناصری است که در تعدیل و کنترل گرایشها، خواستهها، تمایلات، غرایز، سلایق، کششهای نفسانی و شهوانی نقش دارد. برگزاری نماز خود، تمرینی برای کنترل امیال، خواستهها و انضباطبخشی روحی و جسمی است. انضباط حاصل از نماز مقدمهای برای تعدیل قوای انسان است.
استاد دانشگاه پیام نور نیکشهر افزود: افراد برخوردار از خودکنترلی ضعیف، بیشتر در معرض جرم و کجروی قرار دارند. پیروی از غرایز و امیال سبب میشود که رفتار فرد با هنجارهای اجتماعی و مذهبی ناسازگار باشد. نماز و رفتن به مساجد سبب میشود که افراد به اطلاعات جدید و دانش هدایتبخش مفید دست پیدا کنند و راهشناس شوند. تحکیم دانش و معرفت نمازگزاران راهبردی است که با تزریق اطلاعات و معارف قرآنی در مقابل بدرفتاریها، کجاندیشیها، فحشا و منکرات واکسینه میشود.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بر اساس آیه 12 سوره مبارکه مائده معروف به آیه میثاق، در صدر دستورات خداوند متعال به بنیاسرائیل پیمان اقامه نماز قرار دارد واین مقدم شدن اقامه نماز بر دیگر اعمال نشان از تأثیر بالای آن در دوری از انحراف است. نماز خاصیت هدایتبخشی دارد و هدایتیافتگی مستلزم دریافت معرفت لازم برای طی راه است. تکرار تعهدنامهای به نام نماز در طول روز و اوقات مختلف یادآور مکرر میثاق الهی به نمازگزار است.
امامجمعه نیکشهر گفت: یادآوری قیامت و مالکیت خداوند بر آن، طلب یاری تنها از او، دعای مکرر برای هدایت و دوری از گمراهی، وجدان خفته را بیدار و نفس لوامه را تقویت و احیا میکند. نماز با تقویت حیا، تعدیل غرایز، معرفت و هدایتبخشی و یادآوری وجدان اخلاقی روحیه خودکنترلی را در فرد تقویت میکند که نتیجه آن کمک به کاهش و یا از بین رفتن آسیبها و رفتارهای نابهنجار اجتماعی و اخلاقی است.
وی با بیان اینکه اقمه نماز باعث تلطیف قلوب و ایجاد همدلی و برادری میشود، افزود: یاران حضرت مهدی(عج) به لحاظ رفتاری و تعامل اجتماعی روابطشان در میان خود گرم و صمیمی و همراه با الفت و مهربانی است اما از طرفی در مقابل کفار و دشمنان اسلام سختگیر و انعطافناپذیر هستند. مسجد بستر یافتن دوستان شایسته است. امروزه بسیاری از گرفتاریها و نابهنجاریهای افراد بهویژه جوانان و نوجوانان از تعاملشان با دوستان ناصالح ناشی میشود.
استاد دانشگاه آزاد نیکشهر با اشاره به حق همنشینی در رساله حقوق امام سجاد(ع)، بیان کرد: دوستی بدون مطالعه دقیق و شناخت کامل، متزلزل و ناپایدار است. مسجد محل نماز و پاتوق انسانهای خودساخته است. مسجد محل آموزش، مشاوره، تصمیمگیریهای بزرگ و خیزشها بوده است. مسجد با ایجاد آشنایی و پیوند میان افراد حاضر در مسجد با نخبگان و صالحان جامعه، بستری مناسب برای پرورش و تربیت روحی، اجتماعی آنها فراهم میکند.
وی تصریح کرد: ارتباط بین قرآن و مسجد مثل ارتباط جداناپذیری قرآن و عترت است. اهل مسجد از بسیاری از آفتها و آسیبها مصون هستند و یکی از کارهای ویژه مساجد ایمنسازی افراد جامعه است که تحت نظارت افراد خودساخته اخلاقی پرورش مییابند. نماز تسهیل در روابط اجتماعی است. مساجد و نمازهای جمعه و جماعت کمهزینهترین برنامهای است که میتواند به دید و بازدیدها منجر شود و این امر مقدمه یاری یکدیگر نیز خواهد بود.