کد خبر: 1443527
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۰
آقمشهدی بیان کرد:

افزایش شکاف بین دانشجویان و الگوهای فرهنگی، دینی؛ از آسیب‌های اجتماعی دانشگاه‌های کشور

خبرنگاران افتخاری/ حمیدرضا گل‌محمدی: رئیس دانشگاه مازندران در مراسم افتتاحیه چهل و ششمین نشست مدیران دانشگاه‌های منطقه ۳ کشور، گفت: افزایش فاصله و شکاف بین دانشجویان با الگوهای فرهنگی دینی و تمایل به پیروی از مدل‌های غربی از جمله آسیب‌های اجتماعی دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فخرالدین اصغری آقمشهدی، رئیس دانشگاه مازندران در مراسم افتتاحیه چهل و ششمین نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه ۳ کشور که روز چهارم شهریورماه به میزبانی دانشگاه مازندران در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی این دانشگاه  برگزار شد، گفت: آسیب‌های موجود در دانشگاه‌های کشور به دو بخش فرهنگی و اجتماعی تقسیم می‌شود که مهمترین این آسیب‌ها شامل فاصله داشتن فضای فرهنگی دانشگاه با فضای فرهنگی مطلوب در یک جامعه، وجود روزمرگی فرهنگی به علت عدم وجود برنامه‌ریزی فرهنگی و ترسیم نشدن افق فرهنگی دانشگاه‌ها به صورت عملیاتی، ضعف و توسعه نیافتگی فرهنگ نقد و نقادی و پائین بودن سطح تحمل و مدارای فرهنگی در همزیستی بین سلایق مختلف فرهنگی، کمبود فضا و نیز بودجه فرهنگی به همراه کمبود نیروی انسانی متخصص، گرایش دانشجویان به برخی فرقه‌های نوپدید و عرفان‌های کاذب و کمرنگ شدن باور به برخی اعتقادات مذهبی، مغفول ماندن فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر و نامشخص بودن متولی اصلی اجرای آن در دانشگاه‌ها، عدم تفکیک بین جریان آزاداندیشی و جریان فتنه و نفاق در دانشگاه‌ها و در نتیجه کاهش مشارکت اعضای هیئت علمی در ارائه نظرات و پیشنهادات جهت پیشبرد اهداف دانشگاه، رشد سریع تمایل دانشجویان به مدرک‌گرایی و کاهش انگیزه‌ها جهت انجام فعالیت‌های علمی اصیل و ناب است.

وی با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی، افزود: آسیب‌های اخلاقی و رفتاری «شیوع تقلب علمی، نادیده گرفتن مقررات دانشگاه، بالا بودن میزان اختلالات روانی به ویژه اضطراب و افسردگی و ...»، انحرافات اجتماعی «شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی، مشروبات الکلی، قرص‌های روان‌گردان، سیگار»، پائین بودن سطح مشارکت و عضویت دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی به ویژه تشکل‌های سیاسی، افزایش فاصله و شکاف بین دانشجویان با الگوهای فرهنگی دینی و تمایل به پیروی از مدل‌های غربی از جمله آسیب‌های اجتماعی دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شوند.

اصغری به بررسی راهکارهای مقابله با آسیب‌پذیری‌های مهندسی فرهنگی، اجتماعی دانشگاه‌ها پرداخت و تصریح کرد: سازماندهی نظام اطلاعات فرهنگی دانشگاه‌ها و تهیه گزارش سالانه و وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، ایجاد ساختار پاسخ‌گو و منعطف در دانشگاه‌ها، ساماندهی و تغییر نگرش‌های مهندسی فرهنگی متناسب با شأن دانشگاه، تأکید بر حفظ آرمان‌ها و انتقال ارزش‌ها به منظور جلوگیری از گسست فرهنگی بین نسل اول، دوم و سوم، ایجاد محیط آزاد به منظور تحقق شکوفایی فکری و خلاقیت و نقد، قانون‌مند کردن مشارکت فعال دانشجویان، ابهام‌زدایی نظری و صیانت از ارزش‌های نظام اسلامی، تأکید بر مشارکت دانشگاهیان در روند تکوین برنامه، توجه و اهتمام ویژه به حل مسائل و مشکلات معیشتی و فرهنگی دانشجویان دختر با توجه به افزایش جمعیت این دانشجویان، از جمله راهکارهای مقابله با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها است.

رئیس دانشگاه مازندران بیان کرد: فراهم کردن فرصتی برای هم‌افزایی، تبادل تجربه‌ها، ارائه پیشنهادها و نظرها و بحث و بررسی تجربیات بین مسئولان فرهنگی دانشگاه‌های مختلف کشور، ساماندهی سلایق متفاوت فرهنگی در دانشگاه‌ها با تعامل و تفاهم، طرح آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی نوپدید در بین دانشجویان دانشگاه‌ها و نحوه مدیریت این آسیب‌ها با بهره‌گیری از علوم نوین، هم‌اندیشی و تبادل نظر درباره تجربه‌ها و طرح‌های موفق دانشگاه‌ها، رصد شرایط فرهنگی و آسیب‌شناسی آن، ارائه راهکار برای برنامه‌ریزی مؤثر و مطلوب فرهنگی، آشنایی دانشگاه‌ها با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سایر دانشگاه‌های مجاور جهت انعقاد قراردادهای علمی و پژوهشی و استفاده مشترک از ظرفیت‌های یکدیگر و فراهم کردن زمینه‌ها و بسترهای اجرایی لازم جهت به کارگیری رهنمودهای فرهنگی مسئولان کشور، به‌ویژه منویات مقام معظم رهبری، مواردی است که از این نشست انتظار می‌رود.

captcha