به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، فخرالدین اصغری آقمشهدی، رئیس دانشگاه مازندران در مراسم افتتاحیه چهل و ششمین نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای منطقه ۳ کشور که روز چهارم شهریورماه به میزبانی دانشگاه مازندران در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: آسیبهای موجود در دانشگاههای کشور به دو بخش فرهنگی و اجتماعی تقسیم میشود که مهمترین این آسیبها شامل فاصله داشتن فضای فرهنگی دانشگاه با فضای فرهنگی مطلوب در یک جامعه، وجود روزمرگی فرهنگی به علت عدم وجود برنامهریزی فرهنگی و ترسیم نشدن افق فرهنگی دانشگاهها به صورت عملیاتی، ضعف و توسعه نیافتگی فرهنگ نقد و نقادی و پائین بودن سطح تحمل و مدارای فرهنگی در همزیستی بین سلایق مختلف فرهنگی، کمبود فضا و نیز بودجه فرهنگی به همراه کمبود نیروی انسانی متخصص، گرایش دانشجویان به برخی فرقههای نوپدید و عرفانهای کاذب و کمرنگ شدن باور به برخی اعتقادات مذهبی، مغفول ماندن فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر و نامشخص بودن متولی اصلی اجرای آن در دانشگاهها، عدم تفکیک بین جریان آزاداندیشی و جریان فتنه و نفاق در دانشگاهها و در نتیجه کاهش مشارکت اعضای هیئت علمی در ارائه نظرات و پیشنهادات جهت پیشبرد اهداف دانشگاه، رشد سریع تمایل دانشجویان به مدرکگرایی و کاهش انگیزهها جهت انجام فعالیتهای علمی اصیل و ناب است.
وی با اشاره به وجود آسیبهای اجتماعی، افزود: آسیبهای اخلاقی و رفتاری «شیوع تقلب علمی، نادیده گرفتن مقررات دانشگاه، بالا بودن میزان اختلالات روانی به ویژه اضطراب و افسردگی و ...»، انحرافات اجتماعی «شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی، مشروبات الکلی، قرصهای روانگردان، سیگار»، پائین بودن سطح مشارکت و عضویت دانشجویان در تشکلهای دانشجویی به ویژه تشکلهای سیاسی، افزایش فاصله و شکاف بین دانشجویان با الگوهای فرهنگی دینی و تمایل به پیروی از مدلهای غربی از جمله آسیبهای اجتماعی دانشگاههای کشور محسوب میشوند.
اصغری به بررسی راهکارهای مقابله با آسیبپذیریهای مهندسی فرهنگی، اجتماعی دانشگاهها پرداخت و تصریح کرد: سازماندهی نظام اطلاعات فرهنگی دانشگاهها و تهیه گزارش سالانه و وضعیت فرهنگی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، ایجاد ساختار پاسخگو و منعطف در دانشگاهها، ساماندهی و تغییر نگرشهای مهندسی فرهنگی متناسب با شأن دانشگاه، تأکید بر حفظ آرمانها و انتقال ارزشها به منظور جلوگیری از گسست فرهنگی بین نسل اول، دوم و سوم، ایجاد محیط آزاد به منظور تحقق شکوفایی فکری و خلاقیت و نقد، قانونمند کردن مشارکت فعال دانشجویان، ابهامزدایی نظری و صیانت از ارزشهای نظام اسلامی، تأکید بر مشارکت دانشگاهیان در روند تکوین برنامه، توجه و اهتمام ویژه به حل مسائل و مشکلات معیشتی و فرهنگی دانشجویان دختر با توجه به افزایش جمعیت این دانشجویان، از جمله راهکارهای مقابله با آسیبهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها است.
رئیس دانشگاه مازندران بیان کرد: فراهم کردن فرصتی برای همافزایی، تبادل تجربهها، ارائه پیشنهادها و نظرها و بحث و بررسی تجربیات بین مسئولان فرهنگی دانشگاههای مختلف کشور، ساماندهی سلایق متفاوت فرهنگی در دانشگاهها با تعامل و تفاهم، طرح آسیبهای فرهنگی و اجتماعی نوپدید در بین دانشجویان دانشگاهها و نحوه مدیریت این آسیبها با بهرهگیری از علوم نوین، هماندیشی و تبادل نظر درباره تجربهها و طرحهای موفق دانشگاهها، رصد شرایط فرهنگی و آسیبشناسی آن، ارائه راهکار برای برنامهریزی مؤثر و مطلوب فرهنگی، آشنایی دانشگاهها با ظرفیتها و توانمندیهای سایر دانشگاههای مجاور جهت انعقاد قراردادهای علمی و پژوهشی و استفاده مشترک از ظرفیتهای یکدیگر و فراهم کردن زمینهها و بسترهای اجرایی لازم جهت به کارگیری رهنمودهای فرهنگی مسئولان کشور، بهویژه منویات مقام معظم رهبری، مواردی است که از این نشست انتظار میرود.