کد خبر: 1443660
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱

تلاش اجتماعی برای نشر خوبی‌ها، فلسفه اصلی امر به معروف است

گروه اجتماعی: مدیر‌کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به نقش و جایگاه بنیادین فریضه امر‌ به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: یکی از فلسفه‌های مهم این فریضه دینی تلاش اجتماعی برای نشر خوبی‌هاست.

حجت‌الاسلام سید‌محمد فخری، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، اظهار کرد: تحقق جلوه‌های اجتماعی دین که امر به معروف و نهی از منکر نیز یکی از این جلوه‌هاست در واقع همت همگانی و اراده جمعی مردم را می‌طلبد چراکه بدون خواست مردم هیچ اصلاحی در جامعه انجام نمی‌شود.

وی تلاش اجتماعی برای نشر خوبی‌ها و زیبایی‌ها را فلسفه وجوب امر به معروف و نهی منکر در جامعه دانست و اضافه کرد: مسئله امر به معروف و نهی از منکر نشانه اهتمام به امور خلق و توجه به مسائل مسلمانان بوده و مربوط به قشر خاصی نیست و در واقع نوعی نظارت عمومی و همگانی جهت حرکت جامعه در مسیر درست و ارزشی است.

حجت‌الاسلام فخری با تأکید بر جایگاه محوری امر به معروف و نهی از منکر در رشد و تعالی جامعه به‌سمت ارزش‌های درست انسانی و اخلاقی، به شرایط اجرای این فریضه اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین شرایط امر به معروف و نهی از منکر شناخت معروف و منکر و احتمال تأثیر است زیرا هدف اصلی این فریضه تحقق معروف‌ها و دوری از بدی‌ها است و اجرای آن شرایط خود را می‌طلبد.

وی یادآور شد: برای اجرای این فرائض سه مرحله ذکر شده مرحله قلبی، زبانی و عملی در مرحله قلبی انسان در درون خویش معروف‌ها را پسندیده و از بدی‌ها بیزاری می‌جوید و منظور از سایر مراحل یعنی در مرحله بعدی عملاً برای رفع منکرات اقدام کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در پایان اظهار کرد: اصولاً اخلاق اجتماعی هنگامی قابل اجراست که همراه با مدارا باشد و به بیزاری فرد از آموزه‌های دینی منجر نشود و در جایی‌که برخورد ملین جوابگو نبوده باید برخورد سخت مانند کم کردن رابطه داشت.

captcha