کد خبر: 1447527
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
چهاربند تصریح کرد:

اعتیاد؛ مهم‌ترین آسیب اجتماعی دانش‌آموزان تهرانی/ وجود 260 مدرسه فراموش شده در تهران

گروه جامعه: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران سوء مصرف مواد مخدر را مهمترین آسیب اجتماعی دانش‌آموزان تهرانی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در آستانه آغاز سال تحصیلی مدارس، نشست خبری اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، صبح امروز برگزار شد.
در این نشست خبری که بیشتر به پرسش‌های خبرنگاران در خصوص آماده‌سازی ساختمانی مدارس، شرایط معلمان و مشکلات موجود در نظام آموزشی اختصاص یافت، چهاربند در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص نحوه آماده‌سازی مدارس از نظر فرهنگی و مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی که دانش‌آموزان تهرانی با آن مواجه هستند، گفت: در سال جاری طرح هجرت 3 در مدارس تهران برگزار نشد.
وی ادامه داد: به جای این طرح سازمان بسیج دانش‌آموزی طرح «یاران ولایت» را به صورت آزمایشی در تهران اجرا کرد که دارای سه مرحله بود؛ مرحله اول و دوم این طرح شامل دوره‌های آموزشی مهارتی و اردوهای فرهنگی بود که بسیج دانش‌آموزی آنها را اجرا کرد.
حضور 5000 دانش‌آموز تهرانی در طرح «یاران ولایت»
چهاربند از در حال اجرا بودن مرحله سوم این طرح یعنی اردوهای جهادی از چند روز پیش خبر داد و گفت: پنج هزار دانش‌اموز تهرانی در اردوگاه تربیت معلم شهید بهشتی به تدریج اسکان می‌یابند و عرصه فعالیت آنها مدارس مناطق مرکزی و جنوبی تهران است که شامل اماده‌سازی نمازخانه‌ها، کتاب‌خانه‌ها، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و ... از جمله مأموریت‌های این دانش‌آموزان است.
وی از تداوم این اردوها تا 25 شهریور ماه خبر داد و گفت: هر دوره پنج روز به طول می‌انجامد و سپس گروه‌های بعدی وارد عرصه فعالیت می‌شوند. برای این دانش‌آموزان برنامه‌های فرهنگی هنری نیز اجرا می‌شود و بچه‌ها با هم بودن را تجربه می‌کنند و سختی طرح هجرت که تکالیفی به دانش‌اموزان داده می‌شد که شاید به لحاظ مهارتی تجربه نداشتند نیز در این طرح تعدیل شده است؛ البته بیش‌تر نفس حضور دانش‌آموزان در اماکن فرهنگی مدارس به عنوان نماد مشارکت آنها مطرح است.
آموزش والدین، دانش‌آموزان و مدیران در برابر آسیب‌های اجتماعی
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران مسئله آسیب‌های اجتماعی را موضوعی دانست که به جد در دستور کار آموزش و پرورش استان تهران قرار دارد و اظهار کرد: با ستادهایی که در استانداری و فرمانداری در این خصوص تشکیل می‌شود در ارتباط هستیم؛ مسئله آسیب‌های اجتماعی به طور متمرکز در تهران سیاست‌گذاری و به تناسب مناطق آسیب‌خیز آسیب‌ها شناسایی شده‌ و آموزش‌های لازم به سه گروه والدین، مدیران و دانش‌آموزان داده می‌شود که در درجه اول برای پیشگیری و در درجه دوم برای درمان و یا پیگیری آسیب‌های بروز کرده باشد.
در درجه اول مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر سرلوحه کار است
وی ادامه داد: اعتبارات مناسبی برای این کار نیز پیش‌بینی شده و در درجه اول سوء مصرف مواد مخدر سرلوحه کار است. کارگروهی نیز با حضور انجمن اولیا و مربیان و اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی تشکیل شده است تا پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را پیگیری کند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد: همچنین هر 15 تا 20 مدرسه‌ای که در معرض آسیب‌های اجتماعی بیش از سایر مدارس قرار دارند به یکی از معاونان اداره کل سپرده شده‌اند تا به صورت مستقیم به این مدارس سرکشی و بر نحوه کار مدارس نظارت شود.
260 مدرسه فراموش شده در تهران
وی یکی از آسیب‌های شناسایی شده را به حاشیه رانده شدن اینگونه مدارس به دلیل طبقه بندی مدارس دانست و گفت: این مدارس کمی فراموش شده بودند که تلاش می‌شود با حمایت‌های بیشتر این مدارس را به متن بازگردانیم. 260 مدرسه در تهران هستند که بیش از سایر مدارس با آسیب‌های اجتماعی مواجه هستند که بیشتر در مناطق جنوبی یا حاشیه تهرانی قرار دارند. 
چهاربند در پاسخ به این سؤال که آیا اعتیاد بیش‌ترین آسیبی است که دانش‌آموزان تهرانی با آن مواجه هستند، گفت: به طور کلی برابر سیاستی که در کشور دنبال می‌شود مهم‌ترین آسیب‌اجتماعی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر است.
تشکیل کلاس‌های چند پایه در تهران ضروری است
وی در ادامه به سؤالی در خصوص کلاس‌های چند پایه در تهران پاسخ داد و گفت: این مسئله پدیده جدید نیست و در مناطق روستایی تهران کماکان وجود دارد. ما در برخی از مناطق با کمبود دانش‌آموز مواجه هستیم که برای جلوگیری از بی‌‌سوادی و ترک تحصیل انها تشکیل کلاس‌های چند پایه ضروری است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص اجبار معلمان مقاطع بالاتر به تدریس در مقطع ابتدایی به دلیل کمبود نیرو در این مقطع نیز عنوان کرد: در تهران با کمبود 900 معلم دوره ابتدایی مواجه بودیم؛ در سال‌های گذشته تعدادی از معلمان مقاطع ابتدایی با ادامه تحصیل و به دلیل نیاز به مقاطع بالاتر برای تدریس رفتند که اکنون با توجه به نیاز در مقاطع ابتدایی برای بازگشت به این مقطع فراخوان شده‌اند که البته این انتقال با کارشناسی صورت گرفته است.
وی از اختصاص هفت میلیارد تومان ظرف 45 روز گذشته برای بهسازی و تعمیر مدارس خبر داد و گفت: این بودجه به مناطق پرداخت و مسئولان موظف به مصرف آن شده‌اند که در صورت عدم هزینه‌کرد برخورد می‌شود و تا 25 شهریور ماه هیچ مدرسه‌ای نباید در خصوص بهسازی، تعمیرات و تجهیر مدارس کسری داشته باشد.
هیچ توجیهی برای آماده نبودن مدارس در 25 شهریور ماه وجود ندارد
چهاربند از همکاری شهرداری برای بهسازی مدارس و اختصاص 12 میلیارد تومان برای تأمین هزینه بهسازی مدارس توسط شهرداری تهران نیز خبر داد و گفت: هیچ توجیهی برای آماده نبودن مدارس در 25 شهریور ماه وجود ندارد.
وی هدف از برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان قبل از آغاز سال تحصیلی را جلب مشارکت اولیا در اداره امور مدرسه عنوان و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم فرهنگ سنتی مشارکت اولیا صرفاً در امور مالی اصلاح شود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص افت تحصیلی پنهان و فشار بر مدیران و معلمان برای بالا بردن آمار قبولی دانش‌آموزان نیز گفت: در هر کلاسی تراکم بالا بوده و یا معلم آمادگی و توان علمی لازم برای استفاده از روش ارزشیابی توصیفی را ندارد، روش ارزش‌یابی توصیفی نشان دهنده توان علمی واقعی دانش‌اموزان نیست اما با انجام نظارت بر آزمون‌های توصیفی و نتیجه‌محور از طریق گروه‌های اموزشی تلاش کرده‌ایم این نواقص برطرف شود؛ به هر حال در حال گذار از روش‌های قبلی به روش‌های جدید هستیم و مشکلاتی وجود دارد.
شناسایی دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند؛ اگر لازم باشد معلم به خانه‌ها می‌فرستیم
وی از سیاست آموزش و پرورش برای انسداد کامل مبانی بی‌سوادی در کشور نیز سخن گفت و اظهار کرد: بر اساس این هدف هر دو هفته مناطق را دعوت کرده و به خصوص در دوره ابتدایی رصد می‌کنیم که چه تعداد از دانش‌آموزان یک مقطع برای مقطع بالاتر ثبت‌نام نکرده‌اند و با شناسایی ادرس این دانش‌اموزان دلیل این مسئله مورد بررسی قرار می‌گیرد و به هر طریقی حتی اگر لازم باشد با فرستادن معلم به خانه مانع بی‌سواد وی می‌شویم.
فعالیت سازماندهی شده باندهای کودکان کار در منطقه 2 تهران
چهاربند از وجود 60 مدرسه تک دانش‌آموزه در تهران نیز خبر داد و گفت: در منطقه 2 تهران باندهای سازماندهی شده اجاره دادن و اجاره کردن کودکان برای کار وجود دارد که تعدادی از این کودکان حتی شناسنامه نیز ندارند اما ما تلاش می‌کنیم به هر طریقی مانع بی‌سوادی آنها شویم؛ البته رسیدگی به شرایط این کودکان تنها جنبه آموزشی ندارد بلکه جنبه انتظامی نیز دارد.

captcha