محمدرضا عطاییفر، نویسنده و کارگردان تئاتر، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: ادعای حمایت از نگارش و تولید آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس در مرحله حرف باقی میماند و هیچگاه شکل عملیاتی به خود نمیگیرد؛ در چنین شرایطی انگیزهها در میان فعالان و تولیدکنندگان آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس به شدت تنزل یافته و تولیدات به دلیل عدم تعهد فعالان تئاتری، در سطحی نازل باقی میماند و برای مخاطب رغبتی ایجاد نمیشود.
وی گفت: ضعف تعهد برخی از تولیدکنندگان آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس از پایبند نبودن مسئولان به تعهداتشان در وعدههایی که مثلاً در فراخوان رویدادهای تئاتر دفاع مقدس همچون برگزاری جشنوارهها دادهاند، نشئت میگیرد؛ جشنواره «تئاتر مقاومت» با وعده حمایت از اجرای عموم آثار برگزار میشود و در عمل هیچ اتفاقی برای دلخوشی و ایجاد انگیزه میان هنرمندان متعهد تئاتر که روزگاری شاید تئاتر دفاع مقدس دغدغه آنها باشد، به انجام نمیرسد.
«تئاتر مقاومت» نیازمند بازشناسی مختصات خود برای عرضه بینالمللی است
کارگردان نمایش «سایه سکوت» تصریح کرد: تبیین ارزشهای دفاع مقدس به عنوان یکی از ارکان و آرمانهای انقلاب اسلامی تنها در حد حرف و شعار باقی میماند و در این میان ـ آن هم یک سال در میان ـ شاهد فعالیتی نیمبند در این حوزه در جشنواره «تئاتر مقاومت» هستیم؛ جشنوارهای که هنوز مختصات ساختاری خود را بازشناسی نکرده و در حالی که میتواند به مفهوم ارزشی مقاومت به شکل فراملی نگاه کند، ترجیح میدهد که همچنان در قالب تولیدات نمایشی بدون قابلیتهای بصری و فنی، نگاهی صرفاً مقطعی و بیاثر داشته باشد.
وی گفت: این در شرایطی است که در جشنواره «تئاتر فجر» نیز با وجود اهمیت موضوع دفاع مقدس و جایگاه رفیع ارزشی که این دوران در تاریخ انقلاب اسلامی داشته و دارد، هیچ تلاشی برای بیان مفهوم مقاومت براساس باورهای دینی و ملی ایران صورت نمیگیرد و حتی دبیرخانه «تئاتر مقاومت» تعامل سازندهای با دبیرخانه جشنواره «تئاتر فجر» به منظور معرفی آثاری منتخب خود برای اجرا در این جشنواره ندارد؛ هر چند که مثلاً در بخش جشنواره جشنوارههای «تئاتر فجر» شاهد اجرای معدود کارهای برگزیده جشنواره «تئاتر مقاومت» هستیم اما عملاً این اجراها، اجراهایی ماندگار در ذهن مخاطب داخلی و خارجی نیست.
عطاییفر در ادامه گفت: جشنواره «تئاتر مقاومت» با این توجیه یک سال در میان برگزار میشود تا بنا به عقیده مسئولان، در فاصله میان دو جشنواره مجال و فرصت لازم به نمایشگران و گروههای نمایشی برای تحقیق و مطالعه در مورد تاریخ و رویدادهای جنگ و دفاع مقدس صورت گیرد؛ و اینجا یک پرسش مطرح است: در سال جاری که قرار نیست جشنواره «تئاتر مقاومت» برگزار شود، چه فعالیت پژوهشی سیستماتیکی در حال وقوع است؟ خروجی این پژوهش که جایی نه اثر و نه خبری از آن نیست چیست؟ به جرئت میتوان گفت که پژوهشی رسمی در حال انجام نیست چرا که به هر حال باید اینگونه فعالیتها از سوی نهادهای متولی مورد حمایت و نظارت قرار گیرند؛ پژوهشهای شخصی و قائم به فرد هم که کار به جایی نمیبرند.
چرخه حمایتی از فعالیتهای اجرایی و پژوهشی «تئاتر مقاومت» ناقص است
برگزیده کارگردانی جشنواره تئاتر «سوره ماه» تأکید کرد: به دلیل وجود چرخه حمایتی ناقص در حوزه تولیدات نمایشی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس، در صورت انجام اقدامات شخصی و فردی در امر پژوهش حوزه «تئاتر مقاومت» حتی با فرض اینکه خروجی آن ممکن است کاملاً کارشناسی بوده و در روند مدیریتی و اجرایی این حوزه مورد استفاده درخور فعالان قرار گیرد، متأسفانه مسئولان وقعی به این فعالیتها نمیگذارند و از اقدام به چاپ و نشر آثاری پژوهشی که حداقل کاری است که میتوان در جهت حمایت از اینگونه فعالیتها صورت گیرد، سر باز میزنند.
وی در پایان گفت: به هر حال هر سال و در آستانه هفته دفاع مقدس، بحثهایی از این دست که باید تولیداتی با موضوع دفاع مقدس بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد، مطرح میشود و با پایان یافتن این مناسبت همهچیز تا سال آینده به فراموشی سپرده شده و اقدام جدی به انجام نمیرسد در صورتی که چه در سالی که جشنواره «تئاتر مقاومت» برگزار میشود و چه در سالی که فاقد این جشنواره هستیم، باید هم در بعد نظری و هم در بعد عملی شاهد تولیدات پژوهشی و مطالعاتی هدفمند و تأثیرگذار باشیم.