سیدقوام قاسمیان، سرپرست مدیریت قرآن و عترت دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، ضمن اعلام خبر تدوین آییننامه ارزیابی کانونهای قرآن و عترت این دانشگاه اظهار کرد: به منظور بهینهسازی عملکرد کانونهای قرآن و عترت در دانشگاه لازم است ارزیابی دقیق و مداوم بر فعالیتهای دینی کانونها صورت پذیرد.
وی ادامه داد: ارزیابی عملکرد و آسیبشناسی، از الزامات ارتقای مدیریت کیفیت بوده که باید به طور مستمر و در یک فرآیند دائمی مورد توجه قرار گیرد، مضاف به اینکه کیفیت بخشی در امور ارزشی و ارزیابی به جهت پیچیدگی و ظرافت از حساسیت خاصی برخوردار است. در این خصوص، با توجه به تجارب حاصله از فعالیتهای قرآنی و فرهنگی دانشکدهها، طرح ارزیابی عملکرد قرآنی و فرهنگی با نگرش جدید مطرح میشود.
وی درباره این طرح توضیح داد: این طرح، مبتنی بر مفاهیم مدیریت، برنامهریزی، مشارکت، آموزش، فرآیندمداری، نتیجهگیری ومخاطبمداری است. با توجه به برنامههای عمومی و اختصاصی، ارزیابی بر اساس شاخصهای عمومی و شاخصهای اختصاصی انجام میشود.
قاسمیان تشریح کرد: روش امتیازدهی و رتبهبندی در ارزیابی واحد مورد توجه قرار گرفته و ارزیابی اولیه سالیانه توسط هر دانشکده صورت گرفته و نتایج حاصله برای ارزیابی کشوری دانشکدهها به دفترمرکزی دانشگاه اعلام میشود. در تدوین این طرح، از آییننامه دانشگاه آزاد اسلامی نیز استفاده شد. علیرغم گستردگی کانونهای دینی در سطح دانشگاهها، هنوز یک آییننامه جامع برای ارزیابی آنها تدوین نشده است.
وی درباره اهداف این طرح گفت: تقویت ساماندهی فرآیند تدوین و اجرای برنامهها و فعالیتهای فرهنگی و قرآنی، فرهنگسازی و نهادینه کردن ارزیابی عملکرد در چرخه مدیریت، برنامهریزی و اجرای برنامهها، ارزیابی عملکرد مدیریت(کارایی)، جریان فعالیت(فرآیند) و میزان تحقق اهداف(اثر بخشی)، شناسایی نقاط قوت و نواحی بهبود به منظور اقدامات اصلاحی و شتاب بخشیدن حرکت به سمت تعالی، از جمله اهداف تدوین این طرح است.
این فعال قرآنی بیان کرد: دوره ارزیابی عملکرد کانونها از آغاز سال تحصیلی است و باید توجه کرد که برنامهها و فعالیتهای چند وجهی کانونها فقط از یک جهت مورد ارزیابی قرار میگیرد. ما در این ارزیابیها 17 ملاک کلی را مشخص کردیم که بر اساس اهمیت هریک، نمرهای برای آن در نظر گرفته شده است که در نهایت مجموع نمرات به هزار میرسد.
وی ادامه داد: اختصاص فضای مستقل و مناسب جهت دفتر کانون در حد شأن کانون، انتشار نشریه در حوزه فرهنگی و قرآن و عترت، تهیه منابع قرآنی، علمی و فرهنگی، انتخاب و تشویق مدیران دانشگاه و استادان فعال در زمینه قرآن و عترت، شرکت در نشست منطقهای و سراسری مسئولان و کارشناسان کانون قرآن وعترت، پنج ملاک اولیه این طرح است.
سرپرست مدیریت قرآن و عترت دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم، خاطرنشان کرد: برگزاری محافل انس با قرآن و عترت(ع)، برگزاری نمایشگاه با محوریت قرآن و عترت(ع)، ایجاد گروههای فعال دانشجویی جهت همکاری در فعایتهای کانون قرآن و عترت، جشنواره هنر و ادبیات دینی و پژوهشی، بخش کتبی مسابقات سراسری قرآن و عترت، بخش شفاهی مسابقات سراسری قرآن و عترت، همایش قرآنی از دیگر ملاکهای این طرح است.
وی اضافه کرد: برگزاری نشستهای دانشجویی با محوریت قرآن و عترت، برگزاری دورههای مختلف تربیت مربی با محوریت قرآن و عترت، دورههای حفظ تخصصی، دورههای آشنایی با ادیان، فرق ضاله و ...، تعامل با نهادهای شهرستان در حوزه فعالیتهای قرآنی، فرهنگی و حدیثی، نحوه ارائه درس آشنایی با قرآن کریم، ارتباط با معاونت قرآن و عترت (مدیران و کارشناسان) و در نهایت خلاقیت و نوآوری چهار ملاک پایانی ارزیابی کانونها است.
قاسمیان درخصوص نوع تقدیر از منتخبان در سطح کشور عنوان کرد: اهدای لوح تقدیر با امضای ریاست دانشگاه و معاونت قرآن و عترت (تقدیر از رئیس دانشکده، مسئول کانون قرآن و عترت)، اهدای یک عدد ربع سکه بهار آزادی جهت رئیس ریاست دانشکده، اهدای یک عدد ربع سکه بهار آزادی جهت مسئول یا کارشناس کانون قرآن و عترت دانشکده از هدایای کانونهای برتر است که محل تامین اعتبار آن برعهده معاونت قرآن و عترت دانشگاه است.
وی در پایان با اشاره به جدول رتبهبندی این کانونها اظهار کرد: دانشکدهای که بین 400 تا 450 امتیاز کسب کند، به عنوان دانشگاه کم کارآمد و دانشکدهای که کمتر از 350 امتیاز کسب کند، به عنوان دانشکده ناکارآمد در حوزه قرآن و عترت معرفی میشود و به واحدهای ناکارآمد و کم کارآمد تذکر کتبی داده خواهد شد.