کد خبر: 1451375
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
آیت‌الله اراکی:

تکفیر و صهیونیسم دو روی یک سکه‌اند/ شکل‎گیری اتحاد علمای مقاومت؛ نجات‎بخش امت اسلام

گروه سیاسی: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تکفیر و صهیونیسم را دو روی یک سکه دانست و اظهار کرد: با شکل‌گیری اتحاد علمای مقاومت که مقدمات آن فراهم شده است شاهد پیروزی جوامع اسلامی خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، که در خطبه‌های پیش از نماز جمعه امروز تهران پیرامون «حمایت علمای مقاومت از مردم غزه و آسیب‌دیدگان از گروه‌های تکفیری» به ایراد سخنرانی می‌پرداخت، در ابتدا به بیان ویژگی‌های جامعه ایمانی پرداخت و اظهار کرد: جامعه ایمانی دارای ویژگی‌هایی است که از جمله همیشه برتری از آن آنهاست و در قرآن آمده است که هیچگاه برای کافرین راهی برای سلطه بر مومنین داده نخواهد شد و همیشه جامعه ایمانی جامعه برتر است.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر جامعه ایمانی این است که همواره پیروز است. خداوند در آیه 55 و 56 سوره مائده به این ویژگی اشاره می‌کند که حزب خدا همواره در رویارویی‌ها پیروز است و شرط ایمان هم  پذیرش ولایت یعنی اطاعت از محمد و آل‌محمد(ص) است و هویت ایمانی جامعه ایمانی با مودت، محبت و پیروی از پیامبر اسلام(ص) شکل می‌گیرد و ما این ویژگی را در دوران جنگ تحمیلی و در جنوب لبنان و در غزه مشاهده کردیم و این حقیقت بر ما روشن شد که جامعه ایمانی همواره پیروز خواهد شد.

آیت‌الله اراکی ویژگی سوم جامعه ایمانی را عزتمندی دانست و اظهار کرد: ویژگی سوم جامعه ایمانی این است که این جامعه عزیز است و ذلت نمی‌پذیرد و در روایت آمده است که فرمود خدا و رسول خدا برای ما ذلت را نمی‌پذیرند و هیچگاه هویت جامعه ایمانی ذلت‌پذیر نبوده و عزت از جامعه ایمانی جدایی‌پذیر نیست. خدای متعال در در قرآن به برخی از اقوام همانند بنی‌اسرائیل اشاره می‌کند که در ابتدا از عزت خداوند برخوردار شدند اما چون از اطاعت رهبران الهی سرپیچی کردند و از پیوست با ولایت الهی بریدند، خداوند آنها را دچار ذلت کرد.

وی افزود: خاصیت چهارم جامعه ایمانی یکپارچگی و یکدستی است. جامعه مؤمن نمی‌تواند جامعه متخاصم باشد. در قرآن کریم، هم جامعه مومنین دنیایی و هم آخرتی به وصف یکدستی و یکدلی توصیف شده و در مقابل، جامعه غیرایمانی به جنگ، چند‌دستگی و تفرقه توصیف شده است. در قرآن هرجا عبادت آمده، منظور اطاعت است؛ لذا سجده برای آدم عبادت خداست نه عبادت آدم. این نماز اگر برخلاف فرمان الهی صورت گیرد عبادت نیست؛ چراکه فلسفه عبادت در فرمان خداوند بودن است و اگر بخواهیم اینکار صورت گیرد، از راه ولایت صورت می‌پذیرد. وقتی رهبری داشتیم که فرمان خدا را بری ما بازگو کند و در مقابل فرمان او سر فرود آوردیم، اینجا از خدا اطاعت کرده‌ایم و این موضوع به جامعه وحدت می‌بخشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: امروزه مشکل اصلی جامعه اسلامی همین است که از وحدت فاصله گرفته است. با وجود اینکه این جامعه از همه مقومات قدرت برخوردار است اما اگر از جامعه ایمانی ایران صرفنظر کنیم این جامعه اسلامی امروز ما به وضعیتی دچار شده که بدترین کشتارها و حادثه‌های تلخ ضد انسانی در آن رخ می‌دهد. حال سوال این است که چرا ما چنین وضعیتی پیدا کرده‌ایم و عده‌ای صهیونیست، یک کشور اسلامی را در قلب کشورهای اسلامی اشغال کرده، مردمش را بیرون کرده، خانه‌ها را تخریب کرده، منابع اقتصادی آنها را غارت می‌کنند و هرگاه می‌خواهند کشتارهایی همانند ماه رمضان غزه به راه می‌اندازند؟

وی ادامه داد: ما مسلمانان چرا به چنین وضعیتی در عراق و سوریه و لبنان و فلسطین دچار شدیم و این مشکلات در حال کشیده شدن به لیبی، تونس، شرق آسیا و.. هم هست؟ و مسئله امنیت به مسئله اول جوامع اسلامی تبدیل شده است؟ چرا مسئله امنیت در اکثر کشورهای اسلامی از خاور دور تا باختر دور به مشکل اصلی تبدیل شده و چرا با وجود بیشترین ثروت به فقیرترین کشورها تبدیل شده‌ایم؟ با وجود برترین موقعیت ژئوپلوتیکی و در دست داشتن رگ انرژی دنیا، کشورهای اسلامی به بدترین بحران‌های اقتصادی و امنیتی مبتلا شده‌اند. هرچند امروزه به برکت انقلاب اسلامی عزیزترین جامعه دنیا، جامعه ایرانی است.

آیت‌الله اراکی اظهار کرد: گاهی که به کشورهای اسلامی می‌رویم بسیاری از شخصیت‌های آنها می‌گویند ما به شما افتخار می‌کنیم و مسلمانان اگر عزتی دارند به برکت انقلاب اسلامی است.  خداوند دلیل این مشکلات را برای آنهایی که از این نعت بهره‌مند نیستند را اینگونه می‌فرماید که دهکده امن و قدرتمندی وجود داشت که اشاره به مدینه‌النبی و دولت محمدی(ص) است و ما چنین جامعه‌ای را برای شما درست کردیم اما در نتیجه تکذیب رسول خدا از اطاعت او سرپیچی کردند و این امر باعث پدید آمدن مشکلات بعدی شد.

وی تأکید کرد: حرف ما در مجمع تقریب و اتحاد علمای مقاومت، این است که به اطاعت رسول و ولایت الهی یعنی به وحدت برگردید؛ چرا که اگر به هم پیوند بخورید، خواه ناخواه این پیوند، پرچم قرآن خواهد بود. اگر یکی شدیم، عزت، پیروزی و رفاهی که خدا به جامعه ایمانی وعده داده محقق می‌شود. اگر جامعه اسلامی حول سه محور قرآن، پیامبر اسلامی(ص) و اهل بیت متحد شوند خداوند به جامعه اسلامی عزت می‌دهد و حرف ما در مجمع تقریب همین است که بیائید حول این سه محور یکپارچه شویم تا در این صورت وعده‌های خدا محقق شود.

وی ادامه داد: ما اگر یک امت واحده از اندونزی تا مراکش شکل دادیم قدرت برتر از آن جوامع اسلامی خواهد بود و سلامت در دنیا و آخرت نصیب ما خواهد شد. با شکل‌گیری اتحاد علمای مقاومت که مقدمات آن در چند هفته اخیر شکل گرفت و جزئیات آن بعدا اعلام خواهد شد، یک پهنه گسترده از اتحاد در جهان اسلام بین علمای مقاومت شکل می‌گیرد و انگاه قطعا نتیجه آن پیروزی جوامع اسلامی خواهد بود و دیگر حادثه‌ای همانند غزه نخواهیم بود و در صورت تکرار این حوادث یک صف واحد در جهان اسلام به وجود خواهد امد که دست تجاوزگر را قطع خواهد کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان اظهار کرد: شماره حسابی هم اعلام شده و اعانه‌هایی هم جمع خواهد شد تا بتوانیم هم به آسیب‌دیدگان از صهیونیست و هم تکفیر یاری برسانیم؛ چراکه اینها دو روی یک سکه‌اند و سرچشمه همه حمایت‌ها از گروه‌های تکفیری به رژیم صهیونیستی مربوط است و به نظرم اگر این نهضت در جامعه ما آغاز شد و به دیگر جوامع اسلامی سرایت کرد ما می‌توانیم آینده بهتری را برای جوامع اسلامی متصور کنیم.

captcha