کد خبر: 1452777
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
حجت‌الاسلام لطفیان سرگزی:

بهره‌مندی مردم از امام؛ جاری شدن اندیشه‌ و عمل الهی در شریان‌های حیاتی جامعه

کانون خبرنگاران نبأ: کارشناس ستاد اقامه نماز در گفتمان دینی «رفتارشناسی اهل بیت(ع) در برابر مردم از منظر نهج‌البلاغه» اظهار کرد: بهره‌مندی مردم و امت از امام و رهبر، یعنی جاری شدن بیان و عمل الهی، طرح و اندیشه‌های الهی در شریان‌های حیاتی جامعه و شکل‌گیری حیات طیبه.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌السلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم در گفتمان دینی «رفتارشناسی اهل بیت(ع) در برابر مردم از منظر نهج‌البلاغه» که در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) قم با حضور جمعی از خانواده‌های عضو طرح یاوران نماز برگزار شد، گفت: قصور در فهم عمیق اندیشه‌های الهی و عدم اجرای دقیق اوامر و نواهی این معدن علم و حکمت و تقوی، برابر است با از دست دادن عمر و تشنه کنار چشمه جان سپردن.

وی افزود: سال‌ها از عمر شریف امام علی(ع) از یک سوی صرف ترمیم زخم‌هایی شد که پس از رحلت رسول‌الله(ص) بر پیکره امت اسلامی وارد آمد و آنها را به دوران با ملیت باز گرداند و از سویی دیگر درگیر حذف غده سرطانی بنی‌امیه به عنوان قومی لجوج، غافل، بی‌ادب و جاهل بود.

کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم ‌‌پزشکی قم بیان کرد: بهره‌مندی مردم و امت از امام و رهبر یعنی جاری شدن بیان و عمل الهی، طرح و اندیشه‌های الهی در شریان‌های حیاتی جامعه و شکل‌گیری حیات طیبه. در صورتی که معاویه لعنت اله علیه که شیطان با همه اعوان و انصارش در وی حلول کرده بود دائم به تخریب زمین حاصلحیز مشغول بود، امام علی(ع) خود را برای کشت نهال‌های تقوا، عصمت پس از بلوغ، عدل علوی، شجاعت و صبر حیدری و ... آماده کرده بودند.

حجت‌الاسلام لطفیان عنوان کرد: همه ائمه معصومین(ع) متصل به خداوند سبحان و دارای کمالات و مقام عصمت هستند، ولی به مقتضای زمان عکس‌العمل‌های گوناگونی که این بزرگواران (ائمه معصومین(ع)) در برابر ظلم‌ها و ناهنجاری‌های متفاوت اجتماعی از خود نشان داده‌اند موجب شده تا عموم مردم اوج هر کمالی را در امام مشاهده کنند.

کارشناس مرکز تربیت مربی دفتز تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: ابن ابی الحریر، شارح اهل تسنن نهج‌البلاغه سوگند یاد می‌کند که فقط اندکی تأمل در کلام مولا علی(ع) پوست را می‌لرزاند و استمرارش به فوت شخص منتهی می‌شود. بر اساس خطبه 96 نهج‌البلاغه در می‌یابیم که امام علی(ع) نگران گمراهی مردم و عوارض ناشی از آن هستند نه ترس از جان خود. حقایقی در عوالم آفاق و انفس وجود دارد که دسترسی به آنان جز از طریق مولی‌الموحدین امام علی(ع) امکان‌پذیر نیست و برای دسترسی عاقلانه به این شهر و معدن علم غیر از قبول ولایت راه به جایی نخواهیم برد.

وی گفت: اولین خطبه نهج‌البلاغه از شیرین‌ترین، کامل‌ترین، عمیق‌ترین و فنی‌ترین خطبه‌هاست که در آن یک دوره کامل از عوامل و چگونگی تشکیل خلقت اعم از زمین و آسمان‌ها، آب و باد، فرشتگان و انسان‌ها بیان شده است. در این خطبه مثل، جنباندن مشک برای گرفتن چربی است و ممثل آن به‌هم خوردن شدید آب توسط باد سهمگین است. خلقت آسمان‌ها حاصل کفی است که خداوند سبحان آن را از تموج بسیار شدید آب پدید آورد.

کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم با اشاره به ترجمه این خطبه عنوان کرد: امام علی(ع) گروهی را که برای کسب منافع دنیوی به حج می‌روند به چهارپایان و گروهی دیگر که به‌منظور نزدیک شدن و تقرب به خداوند سبحان به این سفر معنوی می‌شتابند را به کبوتران پناهنده عاشق مثال زده‌اند؛ همچنین به شباهت بین این طواف‌کنندگان و فرشتگانی که گرداگرد عرش الهی در طواف هستند نیز اشاره فرموده است.

لطفیان اظهار کرد: انسانی که سال‌ها در غفلت هزار لایه با انواع گناه انس گرفته و تغییر ذائقه داده به‌طوری که شیرینی وصال را تلخ و تلخی گناه را شیرین می‌پندارد، نیازی نمی‌بیند که به خدا پناهنده شود. حق‌تعالی زیارت خانه خود را پناهگاه امن برای آن گروه که به دنبال خروج از ظلمت خویش و ورود به نور هستنند قرار داده است. خداوند سبحان نماز و حج را نشانه خاک‌ساری در برابر عظمت خود و اعتراف به عظمت خویش قرار داده است.

کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم ‌‌پزشکی قم در تفسیر خطبه دوم نهج‌البلاغه، گفت: مثل این خطبه حیوان چموشی است که انسان‌ها را زیر سُم فتنه‌های خود بکوبد و همچنان قدرتمند ایستاده باشد بدون آنکه احساس خستگی کند که ممثل آن فتنه‌هایی است که مردم قبل از بعثت پیامبر اکرم(ص) گرفتار آن بودند. در دوران جاهلیت قتل و غارت با کمترین بهانه امری بسیار عادی و فراگیر بود. پرستش بت، زنده به گور کردن دختران، فخرفروشی حتی به تعداد مردگان خود روزگارشان را به تباهی کشانده بود و در اثر این فشار‌های سنگین مردم گرفتار چهار حالت بیماری روانی («تا یهوُنَ» خودشان را گم کرده بودند، «حائرون» در نهایت حیرت و سرگردانی قدرت تصمیم‌گیری را از دست داده بودند، «جاهلوُن» اگر فرضا قدرت تصمیم بر نجات خود هم می‌گرفتند راه را بلد نبودند و «مفتونون» غرق در اوهام، خیالات و فریب، حقایق اشیا را چیز دیگری می‌دیدند) بودند.

وی افزود: در خطبه سوم نهج‌البلاغه مثَل محور سنگ آسیا به آسیاست و ممثل جایگاه خلافت امام علی(ع) در جامعه است. ولایت، امامت و رهبری با نقش بی‌بدیلی که دارد محور حق است؛ استوانه آسیا چیزی است که حرکت آسیا را تنظیم می‌کند اگر استوانه نباشد گردش آسیا نفعی نمی‌رساند زیرا حرکات آن نامنظم و ازهم گسیخته می‌شود و هیچ چیز نمی‌تواند جای استوانه (نقش ولایت و رهبری) را بگیرد.

کارشناس مرکز تربیت مربی دفتز تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: تشبیه جایگاه حضرت به استوانه آسیا، ترسیم یک جایگاه بسیار کلیدی، حقیقی و ابدی است؛ یعنی تا زمانی که قرار است انسان‌ها در حول محور حق‌تعالی در گردش باشند و آن هدف اساسی از خلقت و عبودیت شکل بگیرد، تمسک به این استوانه برای جهت‌یابی و گردش دور این محور برای عمل‌آوری محصول (قرب و فنا) اجتناب‌‌ناپذیر است.

حجت‌الاسلام لطفیان بیان کرد: حضرت علی(ع) در خطبه سوم که معروف به خطبه شقشقیه است، چهار پدیده خطرناک و زیان‌آور پس از رحلت پیامبر(ص) را به این‌گونه تبیین می‌کنند که الان هم جهان غرب به آن مبتلاست 1) «خطبه» اولین عارضه آن خروج از راه حق و قدم نهادن در بیراهه است و دچار افراط و تفریط شدن (زندگی کاریکاتوری)، 2) «سماس» حرکت در این بیراهه نیز به‌صورت آرام و متین نبوده بلکه حرکتی همراه با چموشی و سرکشی است، 3) «تلون» عدم ثبات و رنگ به رنگ شدن و زندگی بدون هدف و 4) «اغزاض» به جای پیمودن طول جاده در عرض مسیر حرکت کردن یعنی درجا زدن و تلاش بدون هیچ‌گونه پیشرفتی.

وی در پایان یاد عالم خدمتگزار آیت‌الله سیدمحسن هزاوه‌ای همدانی، آیت‌الله محمود مقینیان دامغانی و آیت‌الله سیدجواد حیدری یزدی را گرامی داشت و یادآور شد: وهابیون و تکفیری‌ها گروهی منجمد و بدون علم دارای تفکرات نابخردانه هستند که اندیشه آنها مثل خوارج زمان امام علی(ع) مسموم، منحرف و اشتباه است.

captcha