به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حسین اسماعیلی، مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) حرم مطهر رضوی را نگین انگشتری هنرهای ایرانی اسلامی دانست و گفت: هنرمندان و معمارانی که در طول تاریخ، ساخت و توسعه بارگاه ملکوتی رضوی را بر عهده داشتهاند، ابتدا تزکیه نفس کرده و سپس دست به آفرینش آثار هنری میزدند و از سر عشق و ارادت این آثار را پدید میآوردند و یکی از دلایلی که بر زیبایی این بنای معنوی افزوده؛ اخلاص، عشق و ارادت بوده که باعث خلاقیت و نیز انگیزهساز بوده است.
وی ادامه داد: آثار معماری خلق شده با سبک ایرانی ــ اسلامی حرم مطهر حضرت رضا(ع) به ما اثبات میکند که چه میراث ارزشمند و غنی فرهنگی را در ایران داریم که گاهی به آن کمتوجهی میشود؛ در حالی که اساتید معماری بسیار بزرگ و شاخصی را داشتهایم که هیچگاه به دنبال شهرت نبوده و علم و تجربه خود را به شاگردانشان انتقال میدادند.
مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) اظهار کرد: در معماری زیبای حرم مطهر رضوی، ضمن وجود خصایلی چون تناسب و زیبایی سردربها، گنبدها و ایوانها خصلتی که بیشتر شایسته بررسی است گوهر معماری ایرانی و منطق ریاضی و عرفانی آن است. درونگرایی و گرایش معماران ایرانی بهسوی ایوانهای با عظمت قبله، کاشیکاریهایی که برگرفته از عرفان اسلامی است و همچنین شبستانهایی که گرداگرد صحنها بنا میشدند، از دیرباز جزو منطق معماران ایرانی بودهاند.
وی اوج زیبایی هنر اسلامی را در گنبدها، ایوانها، شبستان و صحنهای حرم مطهر متجلی خواند و عنوان کرد: پیوستگی معماری مکانهای مختلف بارگاه منور رضوی، هنر، فرهنگ و سبک زندگی انسانها را به نمایش گذاشته است.
اسماعیلی نگاه مهندسی را خصیصه معماران اصیل ایرانی برشمرد و تصریح کرد: در معماری ایرانی تلاش بر این بوده که کار بیهوده در ساختمانسازی انجام نگیرد و از اسراف پرهیز شود. این اصل مهم بهویژه پس از ورود اسلام به ایران و ظهور معماری اسلامی ــ ایرانی همواره مراعات شده و ما در سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) نیز تلاش داریم تا آن راه را ادامه دهیم.
مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) گفت: بارگاه ملکوتی رضوی با هنر معماری اسلامی ــ ایرانی، جلوههای آرامشبخش را در میان دیدگان زائران به نمایش میگذارد و امروز بیش از یک میلیون مترمربع فضای عبادی و زیارتی در حرم مطهر رضوی ایجاد شده است.
اسماعیلی معماری حرم مطهر رضوی را بستری مناسب برای الهامبخشی به هنرمندان معرفی و تأکید کرد: بارگاه قدسی حضرت ثامنالحجج(ع) برای هنرمندان و معماران بستری عظیم و الهامبخش است و در حال حاضر تمامی رواقها، صحنها، منارهها و ... جلوهگاهی بینظیر از سازههای معناگراست که از معماری ایرانی اسلامی برگرفته شده است.