قدرتالله عاقلی، هنرمند مجسمهساز، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره جایگاه هنر مجسمهسازی پس از انقلاب اسلامی اظهار کرد: درباره هنر مجسمهسازی تبلیغات نادرستی انجام شده است، به این معنا که این تصور در اذهان پیش آمده، این هنر باستانی در ابتدای انقلاب اسلامی با مخالفت نیرهای مذهبی روبهرو میشد، زیرا این هنر را متضاد با آموزههای اسلامی قلمداد میکردند. این نگاه رایج اشتباه است، چون از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در بخشهای مختلف، شاهد بودیم که این هنر مورد توجه جدی قرار داشت.
وی افزود: تندیسهایی که از شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در سراسر شهر مشاهده میشود، گواه بارز این ادعاست که نشان میدهد تبلیغات منفی پیرامون هنر مجسمهسازی کذب است. دلیل دیگرم برای دروغ بودن این ادعا تعداد مجسمهسازان است که بعد از انقلاب وارد این بخش از هنر شدند، چون پیش از انقلاب تعداد مجسمهسازان خبره، شاید به تعداد انگشتان دو دست هم نمیرسید، اما امروز هنرمندان بسیاری در مجسمهسازی مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: برگزاری سمپوزیومهای مختلف در شهرهای غیر از تهران دلیل دیگری است که به فراگیر شدن این هنر اشاره دارد. در این راستا ششمین دوره سمپوزیوم مجسمهسازی، اتفاق بسیار مثبتی در این حوزه است، چون با نمایش کارهای بینالمللی، بین هنرمندان داخل و خارج ارتباط برقرار خواهد شد که حاصل آن میتواند به بالا رفتن کیفیت این هنر زیبا کمک شایان توجهی کند.
وی در پاسخ به این سؤال که مشکلات این هنر چه چیزهایی است؟ بیان کرد: از نگاه من بیشتر مشکلات پیش روی این هنر مربوط به نشناختن این هنر است، برای همین تصمیمگیریهایی که پیرامون آن میشود، معمولا کمکهای آنچنان مطلوبی به این هنر ماندگار نمیکند. گفته خود را اینگونه کامل میکنم، مدیرانی که برای هدایت هنر مجسمهسازی انتخاب میشوند، معمولاً افرادی هستند که به هیچوجه با این هنر آشنایی لازم را ندارند. برای همین تصمیمهایشان نیز کمکی به این هنر مجسمهسازی نمیکند.
عاقلی با بیان اینکه توجه به هنر مجسمهسازی قادر است رونق اقتصادی نیز به همراه داشته باشد، گفت: نگاه جدی به هنر مجسمهسازی تنها دستآوردهای فرهنگی ندارد، بلکه انتظار میرود منافع مادی هم به همراه داشته باسد. برای نمونه یکی از شرکتهای بزرگ با برگزاری سمپوزیوم مجسمهسازی به نوعی خود را تبلیغ کرده است. این اتفاق نیز کاری رایج در هنر جهان است که استفاده از آن هیچ جای اشکالی ندارد.
وی در پایان اشاره به نقش حوزه هنری در پرداختن به مضوعات ارزشی و انقلابی در هنر مجسمهسازی اظهار کرد: خوشبختانه حوزه هنری با عملکرد مطلوب خود قدمهای خوبی در ترویج مفاهیم انقلاب در هنر مجسمهسازی برداشت، چون با سفارشهایی که به مجسمهسازان میداد این امکان را فراهم میکرد که زمینه برای رشد کمی و کیفی این دست آثار بیشتر شود.