سردار عباسعلی فرزندی، رئیس دانشکده علوم سیاسی و ارتباطات کل سپاه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره راهکارهای موثر در ترویج فرهنگ دفاع مقدس و اینکه کدام نهادها در این باره موظف هستند عنوان کرد: فرهنگ متعالی ایثار و شهادت با اندیشهها، الگوهای اخلاقی و رفتاری منبعث از آموزههای دینی نیاز به یک شرایط و فضای مناسب دارد تا مورد شناخت صحیح تمامی اقشار مردم قرار گیرد و با اقبال حداکثری روبرو شود.
وی افزود: این راه نیازمند گامهای بلندی است تا فضای مطلوب و اشاعه این فرهنگ ناب در سطح جامعه ایجاد شود. بر این اساس فرهنگسازی و ارتقای سطح آگاهیها و باورهای دینی مردم از طریق رسانهها به ویژه صدا و سیما، سازمانهای مسئول و متولی امور دینی و فرهنگی یکی از این راهکارهاست.
سردار فرزندی ادامه داد: خانوادهها و نهادهای آموزشی نیز بخش دیگر در این زمینه به شمار میآیند، زیرا اطلاع و آگاهی از هر چیزی زمینهساز کشش به سمت آن بوده و وقتی در مورد پدیدهای آگاهی نباشد، نسبت به آن انگیزه و گرایشی هم وجود ندارد و آگاهیبخشی هم برای تقویت مشارکت مردم، هم برای مسئولیتپذیری نسبت به آن و هم آشنایی با تهدیدات دشمنان در آن حوزه کارساز و مؤثر است.
استفاده از ایدههای متخصصان و صاحبنظران حوزه دین
وی افزود: ایجاد تعامل از سوی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با جوانان به ویژه جوانان دانشگاهی و نیز برگزاری نشستهای مشترک و تخصصی دورهای و حمایت از طریق پژوهشهای علمی و عملیاتی آنان و ایجاد تعامل سازنده با دیگر نهادهای آموزشی و پژوهشی و استفاده از ایدههای متخصصان و صاحبنظران حوزه دین بسیار موثر است.
رئیس دانشکده علوم سیاسی و ارتباطات کل سپاه اظهار کرد: یکی دیگر از راهکارها در ترویج این فرهنگ، معرفی شهداء و ایثارگران به عنوان الگوهای راستین برای جوانان با ساز و کارهای مناسب از جمله تبلیغات رسانهای و اختصاص بخششی از خطبههای نماز جمعه به معرفی آنان است.
وی افزود: استفاده از چهرههای علمی و فرهنگی مقبول و نافذ در گفتار و عمل برای معرفی آنان و اختصاص بخشی از محتوای متون درسی به این موارد، محیط مناسبی برای این موضوع به وجود آورده و پیوندهای عمیق بین جامعه و شهیدان به عنوان الگوهای راستین ایجاد میکند و از این طریق فرهنگ اصیل ایثار و شهادت گسترش پیدا میکند.
ترویج فرهنگ ایثار با همکاری بنیاد شهید، نهادهای فرهنگی و مذهبی، دانشگاهها و صدا و سیما
این کارشناس حوزه دفاع مقدس، برگزاری همایشها، کنفرانسها و مسابقات علمی - پژوهشی در ابعاد مختلف فرهنگ ایثار و شهادت با همکاری بنیاد شهید، نهادهای فرهنگی و مذهبی، دانشگاهها و صدا و سیما را راهکار دیگر در حوزه اشاعه و زنده نگه داشتن دستاوردهای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، شهداء و ایثارگران برشمرد.
سردار فرزندی همچنین به رسانههای جمعی اشاره کرد و گفت: رسانههای جمعی عموماً و صدا و سیما خصوصاً به عنوان مهمترین کانالهای فرهنگساز میتوانند در احیاء، رونق و زمینهسازی هر چه بهتر و بیشتر این فرهنگ متعالی نقش تعیین کنندهای ایفا کنند.
وی افزود: بر این اساس یکی از رسالتهای اصلی رسانهها در جامعه اسلامی باید نشر فرهنگ ایثار و شهادت و پاسداری از آن باشد. همه رسانهها به تناسب ماهیت، میزان نفوذ، ظرفیت امکانات، نوع پیام و مخاطب میتوانند نقش خویش را متناسب با انتظارات ایفا کنند و گامهای مؤثری در توسعه فرهنگ و ارزشهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بردارند.
توجه به مفاهیم ارزشمند ایثار و شهادت
رئیس دانشکده علوم سیاسی و ارتباطات کل سپاه اظهار کرد: فیلمها و سریالهای تلویزیونی از مؤثرترین عوامل بسط فرهنگ ایثار و شهادت هستند و این موضوع باید به مفاهیم عمیقی همچون ایثار، شهادت، دلاوری، وطندوستی، ایمان قوی شهدا و رزمندگان توجه کرده و از هر گونه برخورد سلیقهای پرهیز کنند.
به عقیده این مقام مسئول، ایجاد یک بانک اطلاعاتی قوی برای دسترسی پژوهشگران عرصههای مختلف دفاع مقدس به اطلاعات مورد نیاز شهدا، سوابق علمی و پژوهشی شهدا و ایثارگران، وصایا، خاطرات، زندگینامه و سایر آمار مربوط به دفاع مقدس میتواند به عنوان یک مرکز مهم نشر ارزشها و دستاوردهای شهدا و ایثارگران ایفای نقش کند.
وی اظهار کرد: سخنرانی، میزگردهای کارشناسی، مصاحبه، برنامههای مستند، گزارشهای تحلیلی ویدئو کلیپها، چاپ و نشر مقالات، سرودها، نوحهها، اشعار و ... نیز به عنوان دیگر راهکار این حوزه به شمار میآید.
آذین بستن شهر به ارزشها
سردار فرزندی افزود: در این راستا همراه کردن راهکارها با ملاحظاتی چون مسئولیتپذیری، گستردگی پوشش و ایجاد ارتباط با گروههای مختلف مردم، درک وضعیت فرهنگی - اجتماعی جامعه، توجه به نیازهای مخاطبان و برنامهریزی دقیق نیز در این راستا موثر است.
وی همچنین به ساخت یادمانهای شهداء در مراکز مهم و اصلی شهرها و حتی مراکز آموزشی و فضاسازی فرهنگی و تبلیغی(دیوارنویسی) در سطح شهرها و حتی در روستاها با تکیه بر جنبههای آگاهسازی دینی و معرفتی از شهدا اشاره کرد و گفت: نامگذاری خیابانها، میادین، مدارس و دانشگاهها به نام شهداء و ایثارگران با در نظر گرفتن جامعهشناسی و روانشناسی تبلیغات از جمله راهکارهایی هستند که در ترویج این فرهنگ موثر واقع میشوند.