حجتالاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، پژوهشگر و نویسنده در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، درباره مباحثی که در حوزه کتب علوم قرآنی از آنها غفلت شده است، اظهار کرد: بخشی که در حوزه علوم قرآنی کمتر به آن توجه شده این است که نگاهی که افراد غیرمسلمان و خارجی به قرآن کریم دارند کمتر مورد بررسی و واکاوی در این راستا قرار گرفته است.
وی به کتاب جدیدش با عنوان «عهد جدید» اشاره کرد و گفت: در این اثر به تحلیل آثار برخی از نویسندگان معاصر مسیحی در حوزه قرآن کریم پرداختهام. یکی از نکاتی که جالب است، توجه آنها به قرآن کریم است که بسته به نوع زندگی آنهاست.
حجتالاسلام زائری در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: برای مثال گروه موسیقیدان مسیحی هستند که با وجود اینکه مسلمان نبوده و از دین اسلام شاید اطلاع چندانی نداشته باشند، ولی در آغاز اجرا، کار خود را با «بسمالله الرحمن الرحیم» و «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» شروع میکنند.
آثاری درباره نگاه غیرمسلمانان به قرآن کریم کمتر پدید آمده است
وی از حضور برخی از مهمانان همایش «باران غدیر» بر سر مزار شهدای گمنام یاد کرد و افزود: در این مراسم و به منظور ادای احترام، اسقف سریانیهای لبنان، اسقف جورج صلیبا، آیاتی از قرآن کریم را در کنار مزار این شهدا تلاوت کرد و بعد سبد گل را بر مزار آنها گذاشت.
حجتالاسلام زائری ادامه داد: این نوع ارتباط بسیار مشاهده میشود؛ گاهی به شکل بسیار برجسته ادای احترام کرده و از قرآن کریم یاد میکنند و آیاتی را تلاوت میکنند و حتی در صحبتهای روزمره خود به آیات قرآن استشهاد میکنند.
وی از ارتباط مستمر و دائم این افراد با قرآن کریم یاد کرد و گفت: مسیحیانی را دیدهام که در ماه مبارک رمضان قرآن را تلاوت میکنند و همچون مسلمانان با آیات قرآن کریم انس دارند و آنان به نوعی به این کتاب آسمانی اعتقاد دارند و معتقد هستند که نورانیت این کتاب آسمانی باید آنها را در بر بگیرد.
مطالب ادبای غیرمسلمان در قالب کتاب مورد بررسی قرار گیرد
این پژوهشگر با اشاره به اینکه باید چنین مواردی در کتابها لحاظ شود، اظهار کرد: یکی از ادبای برجسته مسیحی اظهار میکرد که در دوران کودکی، پدرش رادیو را روشن میکرد و آن را بر روی موج رادیوی مصر که قرآن تلاوت میکرد قرار میداد و از من میخواست به آیات این کتاب آسمانی گوش دهم. همین باعث شد با این کتاب انس بگیرم.
وی با بیان اینکه به این بخش در حوزه نشر کتابهای علوم قرآنی کمتر توجه شده است، افزود: برای مثال از پوشکین، ادیب مشهور روسی که مطالبی درباره قرآن کریم دارد تا بسیاری از هنرمندان و ادبا و نخبگان فرهنگی امروز در جهان که این موارد باید در قالب کتاب ارائه شود.
حجتالاسلام زائری همچنین درباره آسیبهایی که در این حوزه وجود دارد و اینکه تا چه حد به نیاز قرآنی جامعه در کتابها پرداخته شده است اظهار کرد: گرایش من در دو، سه کتابی که نوشتهام، مطالعه دیدگاه هنرمندان و نویسندگان و ادبای مسیحی به قرآن کریم بود.
نگارش کتابی با موضوع آیات مورد استفاده در زندگی روزمره
وی با بیان اینکه به صورت مستقل و به عنوان یک مسلمان وارد این عرصه نشدهام، گفت: کتاب دیگری را بر همین اساس در دست نگارش دارم که کاری مستقل است و آیاتی را که در زندگی روزمره مردم به صورت مستقیم مورد استفاده است و ناظر به زندگی افراد است در کتاب مورد استفاده قرار دهم و برداشتهایی از آیات داشته باشم تا بر اساس مخاطبان خاصی که دارد ارتباط بیشتری میان مخاطب و کتاب برقرار شود.
این نویسنده در ادامه سخنانش درباره راهکارهایی که به نویسندگان کمک میکند تا در این حوزه به شکل فعالتری وارد شوند و نیازها را باز شناسند، عنوان کرد: اتفاقی که باید بیفتد در حوزه ارتباط تولیدکننده اثر با خوانندگان این است که باید اطلاعرسانی صورت گیرد.
نهادهای مسئول
وی افزود: نهادهایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای فرهنگی دیگر باید فرصت برای اطلاعرسانی و ارتباط مردم را ایجاد کنند. صدا و سیما در این باره بیشترین وظیفه را دارد.
حجتالاسلام زائری همچنین یادآور شد: اگر این اتفاق بیفتد و برای مردم اطلاعرسانی شود و کتاب در دسترس مردم قرار گیرد، آنها به طور طبیعی نیاز خود را برطرف میکنند و به طور طبیعی کتاب با کیفیت و محصول با کیفیت مورد استقبال قرار میگیرد و اثری که بیکیفیت باشد از گردونه نشر خارج میشود.
وی همچنین درباره وظیفه پیشکسوتان این حوزه اظهار کرد: اطلاعرسانی مهمترین عامل در این رابطه است چون فضا را تغییر میدهد.
حجتالاسلام زائری درباره ایجاد بانک اطلاعاتی برای اطلاعرسانی به نویسندگان در راستای تدوین کتابهای مورد نیاز جامعه و پرداختن به موارد مغفول واقع شده، عنوان کرد: این موارد وظیفه سازمانهایی است که متولی حوزه دین و تبلیغات دینی هستند و بخشی از آن برعهده وزارت ارشاد یا بخشی برعهده سازمان اوقاف یا سازمان تبلیغات و حتی نهادهای حوزوی باشد که با این طریق بتوانند راهی برای تولید آثار کیفیتر ایجاد کنند.