تحقیق و تفحص از نظام بانکی مشکل معوقات را حل می‌کند
کد خبر: 1458942
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

تحقیق و تفحص از نظام بانکی مشکل معوقات را حل می‌کند

گروه اقتصاد: به گفته زمانیان، قطعا تحقیق و تفحص از بانک‌ها مشکل معوقات را حل خواهد کرد؛ چراکه بانیان این امر افرادی بسیار معتقد به حل این مشکل و دادن اطلاعات شفاف و کامل به مردم هستند.

سیدسعید زمانیان‌دهکردی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با طرح تحقیق و تفحص از نظام بانکی اظهار کرد: کسانی‌که موضوع تحیق و تفحص از نظام بانکی را مطرح کردند، دلیل‌شان موضوع معوقات بانکی بالای ده‌میلیارد است که بررسی شود این پول‌هایی که به برخی از افراد داده شده است به چه شکلی و به چه کسانی داده شده است؟ نحوه پردازش آن به چه شکلی است؟ و چرا این سرمایه‌ها معوق شده است؟

وی ادامه داد: در ارتباط با این موضوع پیگیری‌های جدی به عمل نیامده است و مواردی که در ارتباط با این قضیه در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد رای هم آورد و قطعا به صحن ارائه خواهد شد که در آنجا هم تصویب شود تا انشاءالله کار به صورت جدی دنبال شود و این طرح همه نظام بانکی را پوشش می‌دهد.

وی در پاسخ پرسشی درباره تأثیر این تحقیق و تفحص بر حل معضل معوقات  بانکی اظهار کرد: قطعا این مشکل حل خواهد شد و دوستانی که به دنبال اینکار هستند افرادی بسیار معتقد به  حل این مشکل و دادن اطلاعات شفاف و کامل به مردم هستند و هم آنها و هم بقیه نمایندگان به شکل جدی به دنبال این قضیه هستند و این امیدواری وجود دارد که طرح تحقیق و تفحص از نظام بانکی مشکل معوقات را حل کند.

زمانیان در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان بانک را وادار کرد از معامله با چند شرکت محدود دست بردارد تا مشکل معوقات پیش نیاید؟ اظهار کرد: همانگونه که می‌دانیم بانک‌ها به جای بانکداری اقدام به بنگاه‌داری می‌کنند و همانگونه که مقام معظم رهبری عنوان کردند اگر بانک‌ها اعتقادی به بانکداری داشتند و سیستم بانکداری به جای درآمدهای خاص و خدماتی، در راستای اهداف اقتصادی کشور حرکت می‌کرد، امروز در کشور مشکل اقتصادی ایجاد نمی‌شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از مشکلات موجود در نظام بانکی به دلیل عدم برنامه‌ریزی مدون در بخش بانک‌هاست. سیاست‌های پولی ما داری اشکال است که باید اصلاح شود، همچنین بانک مرکزی باید اشراف کاملی بر موضوعات داشته باشد و بانک‌ها را موظف به اجرای قوانین کند، چراکه متأسفانه بعد از اجرای خصوصی‌سازی‌ها، بانک‌ها در برخی موارد هرکاری که دوست داشتند انجام دادند که باید مانع آن شد.

مطالب مرتبط
captcha