کد خبر: 1459657
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
طی شش ماهه ابتدایی امسال انجام شد؛

ثبت ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تماس با سامانه ندای قرآن ۱۴۴

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک میلیون و ۱۵۰ هزار تماس با سامانه تلفنی ندای قرآن ۱۴۴ در شش‌ماهه اول امسال به ثبت رسید.

محمدرضا داوری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگ‌سرای قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اعلام این مطلب گفت: یک میلیون و 150 هزار نفر در شش ماهه‌ اول امسال با سامانه تلفنی ندای قرآن 144 تماس گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در بهمن‌ماه امسال نیز این سامانه تلفنی به‌روز می‌شود و در نظر داریم تا کلید شماره شش را که شامل پنج قصه قرآنی بود را به 20 قصه ارتقا دهیم. همچنین تا پایان سال 93 نیز تعداد کانال‌ها و خطوط را از 90 به 120 کانال ارتقا دهیم.

داوری با اشاره به گزارش جامع و کامل از سامانه تلفنی ندای قرآن 144، بیان کرد: تا بهمن‌ماه سال 90 تنها سه آیتم در سامانه تلفنی 144 وجود داشت که کلید یک شامل تلاوت ترتیل متعلق به مرحوم محمدصدیق منشاوی و دیگری متعلق به شهریار پرهیزکار و کلید دو شامل ترجمه فارسی آیات قرآن کریم مرحوم عبدالمحمد آیتی با صدای ذکایی و کلید شماره سه مربوط به قرائت ترتیل این دو قاری و ترجمه مرحوم آیتی با صوت ذکایی به صورت همزمان است.

تغییر خطوط سامانه تلفنی 144 از آنولوگ به دیجیتال در بهمن‌ 90

وی با اشاره به اینکه از بهمن‌ماه همان سال خطوط از آنولوگ به دیجیتال تغییر یافت، اضافه کرد: تا قبل از این تاریخ از 30 خط آنولوگ استفاده می‌شد که در بهمن‌ماه سال 90 با اضافه شدن کلید چهار، تفسیر گویا به این سامانه تلفنی که مربوط به تفسیر قطره‌ای و کوتاه کل آیات قرآن حجت‌الاسلام محسن قرائتی بود، خطوط ارتباطی به 60 کانال رسید.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگ‌سرای قرآن تصریح کرد: در سال 92 فاز بعدی این موضوع را پیگری کردیم در 15 اسفندماه سال 92 دو کلید دیگر به این سامانه تلفنی اضافه شد؛ یکی کلید شماره پنج که تلاوت‌های ماندگار اساتید مصری بود که 114 تلاوت از 18 استاد مطرح مصری بود و دیگری کلید شماره شش که شامل قصه‌های قرآنی حدود هفت تا هشت، با صدای شریعتی و متنش توسط پورمشیر نگارش شد.

ارتقای کانال‌ها و خطوط تلفن این سامانه به 90 کانال در سال 92

داوری اضافه کرد: همچنین در همان سال به کلید شماره یک که شامل قرائت ترتیل بود، دو قرائت دیگر از خلیل الحصری و عباس امام‌جمعه و به کلید شماره سه که تلاوت ترتیل همراه با ترجمه بود تلاوت خلیل الحصری و ترجمه استاد انصاریان با صدای عباس سلیمی نیز اضافه شد و تعداد کانال‌ها و خطوط به 90 کانال رسید.

وی با تأکید بر اینکه این سامانه نیازمند پشتیبانی سخت‌افزاری و همچنین تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیشتر جهت بهره‌مندی و آشنایی بیشتر مخاطبان هست، افزود: با توجه به اینکه این سامانه مختص به استان تهران است اما از آماری که از سال 88 تاکنون داریم بیش از 20 میلیون تماس با این سامانه ثبت شده است.

توسعه سامانه تلفنی ندای قرآن منجر به تحمیل هزینه‌های سنگین به فرهنگ‌سرای قرآن

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگ‌سرای قرآن گفت: چشم‌اندازی داریم منوط بر اینکه سامانه تلفنی ندای قرآن، کشوری شود تا تمام علاقه‌مندان بتوانند در سراسر کشور به راحتی با یک تماس از تفسیر و ترجمه آیات مورد نظرشان و حتی تلاوت‌های ماندگار در جلساتشان بهره‌مند شوند؛ چون این مورد درخواست اساتید قرآن بوده است اما گسترش دادن این خط در سراسر کشور مشکلاتی چون تحمیل هزینه‌های سنگین خطوط 096 به فرهنگ‌سرا است که این نیازمند عنایت دست‌اندرکاران و مسئولان مخابرات است.

20 میلیون تماس در مدت شش تا هفت سال با ندای قرآن

داوری تأکید کرد: با وجود 20 میلیون تماس در طول مدت شش تا هفت سال با این سامانه تلفنی، بسیاری از اساتید قرآنی، فرهنگیان، جامعه قرآنی و حتی عموم مردم با شماره 144 آشنایی ندارند لذا این موجب تغییر مخاطبان از عام به خاص شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگ‌سرای قرآن یادآور شد: سامانه تلفنی ندای قرآن 144 از سال 81 زیر نظر فرهنگ‌سرای قرآن قرار گرفته است و در ابتدای راه‌اندازی‌، این سامانه تلفنی در سال 80 تحت نظر فرهنگ‌سرای خاوران بوده است.

captcha