سیدحسن الموسوی، فعال قرآنی کویت و رئیس کمیتهها و انجمنهای قرآنی این کشور، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: امروز همچون گذشته، آموزش قرآن کریم به فرزندان و تشویق آنان به حفظ قرآن در اولویت خانوادههای کویتی قرار ندارد و یادگیری زبانهای خارجی و تخصص در رشتههای ورزشی تا حدودی جای اولویت مهم یادگیری قرآن را گرفته است.
وی افزود: عدم تشویق فرزندان به حفظ قرآن و یادگیری علوم قرآنی از سوی والدین و خانوادهها سبب شده است که فعالیتهای مؤسسات قرآنی کویت تاحدودی از رونق بیافتد و اکنون بیشتر فعالیتهایی که در زمینه آموزش قرآن در کویت صورت میگیرد؛ بهصورت فردی است، بهگونهای که یک استاد قرآن، فراگیران را در مسجد جمع میکند و در این جلسه قرآنی به آنها شیوه حفظ قرآن، قرائت صحیح و قواعد تجوید و علوم قرآنی را آموزش میدهد.
سیدحسن الموسوی تصریح کرد: آموزش قرآن بهصورت فردی از سوی استاد در مساجد سبب شده که نقش مؤسسات قرآنی در آموزش قرآن کمرنگ باشد، این در حالی است که اخیرا تلاشهایی از سوی فعالان و مسئولان قرآنی کویت برای احیای جایگاه مؤسسات در آموزش قرآن کریم به نوجوانان و جوانان در حال انجام است.
رئیس کمیتهها و انجمنهای قرآنی کویت در بخش دیگری از این گفتوگو اظهار داشت: اگر قرآن کریم به روش ساده و روان و با بهرهگیری از فنآوریهای روز برای کودکان تدریس شود، بسیار تأثیرگذار و شیرین خواهد بود.
وی با اشاره به آیه 21 سوره احزاب «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا: قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست براى آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد میکند»، گفت: نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار و دو بانوی بزرگوار حضرت فاطمه و حضرت زینب(سلامالله علیهما) باید الگوی مردان و زنان امت اسلام باشند و برای نشر فرهنگ قرآن و فرهنگسازی در زمینه یادگیری و حفظ قرآن نخست باید والدین به عنوان پایههای خانواده آموزش داده شوند و این امر منجر میشود که فرزندان نیز خود به خود به یادگیری قرآن کریم سوق پیدا کنند.
سیدحسن موسوی تأکید کرد: اگر عمل به ارزشها و آموزههای قرآنی از سوی والدین انجام شود، در این حالت نسل جدید نیز بهتر با قرآن مأنوس میشود و نسلی آراسته به اخلاق و تعالیم قرآنی تربیت خواهد شد.
رئیس کمیتهها و انجمنهای قرآنی تصریح کرد: حفظ قرآن کریم و یادگیری قواعد صحیح قرائت قرآن اگرچه حائز اهمیت است، اما آنچه مهمتر است اینکه تعالیم و اخلاق قرآنی باید در رفتار، کردار و گفتار نسل جوان نمود عملی پیدا کند و این نیازمند این است که والدین به عنوان مربی اصلی کودکان خود پایبند به تعالیم و اخلاق قرآنی باشند، یعنی وقتی به فرزند گفته میشود که دروغ گناه است و نباید دروغ گفت، خود والدین نیز نباید این عمل را انجام دهند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش و جایگاه مؤسسات قرآنی در تشویق جوانان به آموزش قرآن و همگانی کردن فرهنگ یادگیری و حفظ قرآن گفت: مؤسسات و مدارس قرآنی وظیفه دارند که با جذاب کردن شیوههای آموزش و متنوعکردن فعالیتها، جوانان را برای ورود به عرصه قرآن تشویق کنند و بهتر است مؤسسات قرآنی در کنار کلاسهای آموزش قرآن، اردوهای تفریحی و آموزش رشتههای ورزشی و اعطای جوایز به قرآنآموزان کودکان و نوجوان را در دستور کار خود قرار دهند و این امر میتواند در جذب قرآنآموزان تأثیرگذار باشد.
رئیس کمیتهها و انجمنهای قرآنی کویت به فعالیتهایی که مؤسسات قرآنی جهان اسلام در زمینه ترجمه و تفسیر قرآن کریم انجام میدهند، اشاره کرد و گفت: باید اعتراف کنیم که مؤسسات قرآنی اهل سنت در زمینه ترجمه و تفسیر قرآن از ما فعالتر و امروز این مؤسسات در زمینه ترجمه قرآن به زبانهای مختلف بسیار پویا هستند. همچنین در زمینه استفاد از فنآوریهای روز نیز برای نشر آموزههای قرآن بسیار فعالتر از مؤسسات شیعی عمل میکنند. اما به هر حال مؤسسات قرآنی شیعی نیز باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند.
وی اضافه کرد: بیشتر فعالیتهای مؤسسات قرآنی در کویت به فصل تابستان که فصل تعطیلی مدارس و دانشگاهها است، محدود میشود و اگر برنامهای نیز در طول سال برای آموزش قرآن دارند، سعی میکنند آنها را محدود به روزهای تعطیل و مناسبتهای خاص کنند.
این فعال قرآنی اهل کویت، استفاده از فنآوریهای روز برای آموزش قرآن کریم به قرآنآموزان را یکی از ضرورتهای مهم دانست و گفت: استفاده از رایانه و نرمافزارهای آموزشی بهویژه برای کودکان بسیار مفید و ضروری است و در حال حاضر مرکز قرآنی حضرت رقیه(س) در شهر قم، مؤسسهای بارز در زمینه استفاده از فنآوری روز برای آموزش قرآن است.
وی در پایان تأکید کرد: اگرچه مؤسسات با تنوع شیوههای آموزش میتوانند در جذب کودکان برای حفظ و یادگیری قرآن بسیار تأثیرگذار باشند؛ اما خانواده، رسانه و سایر نهادها نیز میتوانند در این زمینه سهم زیادی داشته باشند و اگر ما بخواهیم فرهنگ آموزش قرآن را در جامعه نهادینه کنیم، ابتدا باید این مسئله را در میان والدین فرهنگسازی کنیم.