حجتالاسلام سید ابوالحسن فاطمی، رئیس حوزه علمیه امامیه شهرکرد در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، روز مباهله را روز حقانیت اسلام دانست و گفت: مباهله به معنى نفرین کردن دو نفر به همدیگر است.
وی تفکر در آیه 61 سوره آل عمران که به آیه مباهله معروف است و میفرماید: «از آن پس که به آگاهی رسیدهای، هر کس که در باره او با تو مجادله کند، بگو : بیایید تا حاضر آوریم ، ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را، ما زنان خود را و شما زنان خود را، ما خود و شما خود آنگاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم» را زمینهای برای رساندن انسان به امامت و جانشینی بلافصل امیرمؤمنان(ع) پس از رسولالله(ص) است.
امام جمعه موقت شهرکرد مباهله را داستان مقابله نور با ظلمت، غلبه سپیدی بر تاریکی و رویارویی عدهای سیاه نشین با ستارگان خلقت دانست و از این واقعه عظیم به عنوان سند افتخاری برای مسلمانان و به ویژه شیعیان یاد کرد.
فاطمی با بیان اینکه در روز مباهله توحید بر تثلیث ظهور یافت، تصریح کرد: چیرگی معنویت نبوی بر وسوسههای خنّاسان و اوهام شکّاکّان، شکسته شدن هیبت منکران و خضوع باطل در برابر جلوه جمال حق و حقیقت در روز مباهله ظهور یافت.
به گفته وی، در این روز جمال، جلال و اسمای حسنی الهی در چهرههای این بزرگواران و اهل بیت مکرم ایشان مشخص بود و از اینرو مسیحیان حاضر به مباهله با اهلبیت(ع) نشدند چرا که میدانستند پیامبر(ص) و خاندان ایشان بر حق هستند.
وی با بیان اینکه پیامبر خدا(ص)بر اساس پیام راستین وحی عمل میکند، تصریح کرد: پیامبر(ص) هیچ گاه غیر از آنچه بر اساس پیام راستین وحی باشد اقدامی نمیکند بر همین اساس در ماجرای مباهله نیز بر اساس دستور پیام الهی عمل کردند.
امام جمعه موقت شهرکرد افزود: مسیحیان نجران با برنامه ریزی دقیق و قوی به محضر پیامبر(ص) آمده بودند و تصور داشتند که پیروز هستند و شکست قطعی از آن رقیب است اما پیامبر(ص)با روش خود کاری کرد که تمام این افراد شکست خورد را باور کردند و حتی از اصل قرارداد نیز منصرف شدند.
فاطمی پاسخ به شبهات را اولین روش پیامبر(ص) برای متقاعد کردن مسیحیان نجران عنوان کرد و گفت: پیامبر(ص) در آغاز به پاسخ گویی به شبهات و آوردن استدلال برای آنان پرداخت و به سولات پاسخی متین، محکم و مستدل دادند.
وی با بیان اینکه پاسخ های مستدل و منطقی پیامبر(ص) به شبهات، اذهان و دل های مرده مسیحیان نجران را بیدار نکرد، اظهارکرد: با اینکه پیامبر(ص)استدلالهایی همه فهم و ساده برای آنان بیان کردند اما مسیحیان همچنان در موضع لجاجت و سرسختی خود ایستاده بودند.
رئیس حوزه امامیه شهرکرد افزود: وقتی مسیحیان گمراه دلایل منطقی و محکم و در عین حال قابل فهم را بیدلیل و از روی عناد رد کردند پیامبر با توجه به وحی الهی دعوت به مباهله کردند.
به گفته وی، پیامبر(ص) در آن روز به مسحیان فرمودند: بیاید پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان و خویشان و نزدیکان ما و خویشان و نزدیکان شما فراخوانیم سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار بدهیم و آنها قبول کردند که با پیامبر مباهله کنند.
فاطمی افزود: سران هیئت نمایندگی نجران فکر میکردند پیامبر فردای آن روز با لشگر سپاهیان خود وارد میدان میشود اما رسول خدا آن روز با اهل بیت خود به مباهله آمدند.
وی اثبات فضیلتى عظیم براى حضرت على(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع)، ظهور حقانیت اسلام در برابر مسیحیت و دلالت آیه مباهله بر امامت حضرت على(ع) را سه پیام مهم ماجرای مباهله پیامبر(ص) برای تمام مسلمانان و غیر مسلمانان برشمرد.