به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین اسلامیفر در ویژه برنامه شب اول ماه محرم که قبل از نماز مغرب و عشا، در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به موضوع فلسفه قیام کربلا پرداخت و عنوان کرد: در ایامی که مصادف با عزای حسینی است، مؤمنان جلسات مختلف عزاداری برگزار میکنند که به برکت این مجالس و سیدالشهدا(ع)، معارف دینی ترویج پیدا میکند و این برنامهها به نوبه خود، جلسه و کلاس درس دین است.
وی با اشاره به اینکه حضور در مجالس عزاداری باعث سعادت دنیوی و اخروی است، با استناد به سخن امام رضا(ع) به ابن شبیب اظهار کرد: زیارت امام حسین(ع)، ملاقات خدا را درحالی که هیچ گناهی در نامه اعمال نباشد به همراه دارد و لعنت کردن قاتلان امام حسین(ع) توأم با هم جواری با پیامبر اسلام(ص) در بهشت میشود.
اسلامیفر درباره فلسفه قیام اباعبدالله(ع) افزود: قیام امام حسین(ع) هرگز از روی هوای نفس و خواستهای شخصی صورت نگرفت، قیام ایشان برای مقابله با ظلم و فساد یزیدیان بود که به ضرر اسلام و مسلمانان تمام میشد.
این استاد حوزه ادامه داد: امام حسین(ع) علّت و انگیزه قیام خویش را، مبارزه با منکرات فراوان در جامعه اسلامی و تبلیغ و ترویج معروف در بین مسلمانان، اعلام میکنند. بنابراین، فلسفه اصلی و نهایی نهضت حضرت را میتوان در یک هدف جامع و کلّی یعنی «احیای فرهنگ اسلام اصیل و ناب محمدی(ص) و زدودن زنگارهای تحریف و بدعت از دین جدّشان» خلاصه کرد.
وی اظهار کرد: جاودانگی نهضت و یاد و خاطره امام حسین(ع) اجر و مزدی الهی است که همیشگی و دائمی میباشد، خداوند برای شهدا مقام جاودانهای قرار داده و روشن است که شهدا نیز درجاتی دارند که حسین بن علی(ع) از میان آنان سیدالشهدا(ع) نام گرفته و اجر و پاداش او هم متناسب با شخصیت برتر و درجه والاتر شهادتش نیز برترین درجه پاداش است.
اسلامیفر گفت: خدای متعال، اهل بیت(ع) را مطهر نامیدند لذا امام حسین(ع) نیز پاک و مطهر هستند، حال اگر مؤمنان بخواهند همنشینِ این پاکان و مطهرین شوند، باید یک سنخیت در خود ایجاد کنند که لازمه آن پاک شدن و توبه است.
ناهید ارنجی