محمدصادق افراسیابی، کارشناس فضای مجازی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به غربالگری اطلاعات در فضای مجازی اظهار کرد: بسیاری از اوقات ما دچار این آسیب میشویم که فراموش میکنیم آنچه در فضای مجازی مطرح میشود، تنها تبلور افکار و احساسات ماست. فضای مجازی این امکان را به ما میدهد تا مطالب، باورها و احساسات خود را در سطح وسیعتر به جامعه منتقل کنیم و این طور نیست که در فضای مجازی شخصیت افراد متفاوت با شخصیت واقعی آنها باشد.
وی افزود: به قول مرحوم آیتالله مهدوی کنی هر کسی بر اساس ساختار وجودی خود عمل میکند و «کل یعمل علی شاکلته»؛ فضای مجازی تنها بستر حرکت انسانهاست و این طور نیست که ما شاهد تغییر ماهیت انسانها در فضای مجازی باشیم؛ بنابراین اگر امروز با مشکلاتی در فضای مجازی مواجه هستیم، این مشکلات به این معنی است که ما در ایجاد جامعه اخلاق محور ناموفق بودهایم.
صورت مسئله را حذف نکنیم، معایب را بازگو کنیم
مدیر گروه علمی تخصصی روابط عمومی دانشکده خبر تصریح کرد: بهتر است به جای حذف صورت مسئله که میتواند تحت عنوان بحث در خصوص معایب شبکههای اجتماعی مطرح شود به فکر حل مسائل اصلی جامعه باشیم و ببینیم چهگامهایی برای توسعه جامعه اخلاق محور برداشتهایم.
عضو کمیته علمی تخصصی خبرنگاری دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: آموزش و پرورش، صدا و سیما، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهادهای فرهنگی باید برای طراحی یک نظام هژمونیک اخلاق محور دغدغه جدی داشته باشند و این طور نباشد که هر از چند گاهی شاهد باشیم دغدغههای انحرافی از سوی برخی رسانههای جمعی به جای دغدغههای اصلی اخلاقی مطرح شود.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: البته اینکه مردم باید هوشیارانه عمل کنند و دقت کنند که از طریق شبکههای اجتماعی بازی نخورند، درست است و توصیه میکنم کتاب «خانواده، سواد رسانهای و رسانههای دیجیتال» به عنوان یک اثر تألیفی مشترک که محصول تجربیات و دانش نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پلیس فتا در کمیتههای مرتبط با فضای مجازی در سالهای گذشته بوده است، به عنوان اثری که راه تعامل مناسب با شبکههای اجتماعی و سایر رسانههای دیجیتال را معرفی میکند، در سطح جامعه تبلیغ شود و از طریق این کتاب و سایر محصولات فرهنگی مرتبط تلاشی را برای بالا بردن سواد رسانهای مردم آغاز کنیم.
ضرورت جریان سازی لازم در شبکههای اجتماعی
وی بیان کرد: بهترین مسیر برای ارتقای سواد رسانهای جامعه، علاوه بر تولید محتوای مرتبط با سواد رسانهای، جریانسازی لازم از طریق نظریه میدان و سرمایه «بوردیو» است. یعنی باید طوری عمل کنیم که اگر کسی سواد رسانهای لازم را نداشت، جامعه به این فرد به چشم بیسواد نگاه کند و ارزش سواد رسانهای در میان مردم آن قدر بالا رود که یکی از مهمترین سرمایههای افراد داشتن سواد رسانهای قلمداد شود.
افراسیابی اظهار کرد: این فرهنگسازی میتواند از طریق تولید برنامههای تلویزیونی، ساختن فیلمهای سینمایی وهمچنین برداشتن گامهای اطلاعرسانی، آگاهسازی، فرهنگسازی و همراهسازی مردم از طریق رسانههای جمعی دنبال شود.
وی بیان کرد: افزایش سواد رسانهای تنها امری است که مردم را در خصوص آسیبهای شبکههای اجتماعی از جمله شایعات واکسینه میکند.