علی بوذری، هنرمند تصویرگر، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: اصول موجود در زمینه تصویرگری مذهبی و بهویژه چهرهنگاری معصومان(ع) مبحث جدیدی نیست و این اصول به شکل سنتی از اواخر صفوی در نگارههای نسخ خطی و بعدتر، در دوره قاجار در تصاویر کتابهای چاپ سنگی نیز وجود داشته و توسط تصویرگران و نگارگران رعایت شده است.
وی ادامه داد: به هر حال آنچه سبب بروز محدودیتهایی در این زمینه شده است، حرمتی است که برای معصوم(ع) قائل هستیم و البته تصویرگران نیز واقف به این موضوع هستند و خود را ملزم به رعایت آن میکنند؛ این قانون نانوشتهای است که بر اساس سنت تصویری ایران پایهریزی شده که در برخی موارد به شکل سلیقهای با آن برخورد میشود.
بوذری تصریح کرد: نباید از این نکته غافل شد که در حوزه تصویرگری مذهبی و چهرهنگاری معصوم(ع) چه در مواجهه با مخاطب بزرگسال و چه مخاطب کودک و نوجوان، مجموعه کدگذاریهای رایجی وجود دارد که متداول شده و همگی با آن آشنا هستند و اگر به طور مثال در کتابهایی که ناشران خصوصی اقدام به چاپ و نشر آنها میکنند شاهد نوآوری و بدعتی باشیم، کودکان و نوجوانان در کتابهای درسی خود با شیوهای روبرو هستند که به شکل سنتی چهره معصوم(ع) را در هالهای از نور یا با پوشش نشان داده است و این موجب تضاد در مخاطب خواهد شد.
این هنرمند تصویر گفت: به هر حال مجموعهای از شیوهها به سبب تکرار در حوزه هنر تصویرگری مذهبی تبدیل به قوانین نانوشتهای شدهاند که هنرمندان فعال در این زمینه خود را ناخودآگاه ملزم به رعایت آن میدانند، با این وجود تعاریف در حوزه تصویرگری دینی نسبی است و مثلاً همچنان مشخص نیست حساسیت در مورد چهرهنگاری معصوم(ع) محدود به چه چیزی میشود و آیا تنها منظور 14 معصوم(ع) است و یا هر 124 هزار پیامبر الهی را نیز شامل میشود؟
وی در پایان به ایکنا خبر داد: در نمایشگاه «دشت گریان» که به مناسبت ایام محرم در نگارخانه لاله برپاست و به دو بخش مرور آثار تصویرگری چاپ شده و آثاری که منحصراً برای این نمایشگاه خلق شدهاند تقسیم شده است، با یک اثر که مربوط به شهادت امامحسین(ع) است حضور دارم.