سیروس همتی، نویسنده و کارگردان تئاتر، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: دلیل کمکاری در زمینه تولیدات نمایش دینی را ابتدا باید از معاونت هنری ارشاد و سپس مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولیان اصلی تئاتر پرسید و از آنها خواست که پاسخ روشنی به این پرسش بدهند که چرا حتی به شکل مناسبتی در ماههای ویژهای از سال همچون محرم و صفر و رمضان شاهد تولید نمایشهایی با مضامین دینی و مذهبی برای فراهم آوردن خوراک فرهنگی مخاطبان نیستیم؟
وی گفت: مبادی ارزشی انقلاب اسلامی قرین با وقایعی همچون عاشورا و قیام امامحسین(ع) است و وقتی چنین دیدگاهی، نگرش عمده و غالب مسئولان در هر رده و به ویژه در عرصههای فرهنگی و هنری است که باید در برهههای گوناگون زندگی به بزرگان دین تأسی کنیم پس چرا در عمل شاهد اتفاقاتی ژرف و تأثیرگذار در حوزههای گوناگون فرهنگی و هنری نیستیم تا هم بر روی فعالان این حوزهها تأثیر مثبت خود را بگذارد و هم مخاطبان را در قالبهایی مورد علاقهشان با فرهنگ دینی آشنا کند.
اطلاق لفظ فاخر به یک اثر نمایشی نادرست است
همتی تصریح کرد: مسئولان با توجیه اینکه اغلب تولیدات نمایشی دینی فاخر هستند و برای آنها باید بودجه زیادی هزینه شود، چون به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی قادر به تأمین این هزینهها نیستند، از حمایت مادی و حتی معنوی تولید اینگونه آثار سر باز میزنند؛ ابتدا باید بگویم که نه تنها من بلکه بسیاری از فعالان حوزه نمایش با لفظ فاخر و اطلاق آن به یک نمایش مخالفیم چرا که هیچ نمایشگری نیست که خواسته باشد اثر خود را در شرایطی بد که موجب جلب مخاطب نشود، تولید کند و فرض این مسئله تنها تعارفاتی است که معمولاً میان فعالان تئاتری وجود دارد.
نویسنده و کارگردان نمایش «مرز» ادامه داد: شرایط کنونی تولیدات نمایشی به گونهای است که حتی مجال برای فعالیت گروههای جوان و جویای نام که با کوچکترین چشمداشتی به تولیدات نمایش دینی و مذهبی میپردازند هم وجود ندارد و اساساً مرجعی برای حمایت از اینگونه تولیدات و ساماندهی گروههای فعال در این عرصه وجود ندارد.
وضعیت اقتصادی تئاتر نابسامان است
بازیگر نمایش عاشورایی «معمای مطربان پریشان» گفت: این مسئله را هم باید در نظر داشت که هنرمندان تئاتر اغلب نگاهی حرفهای به این موضوع دارند و از راه فعالیت در عرصه نمایش و تولید تئاتر ارتزاق میکنند؛ در شرایطی که وضعیت اقتصادی کلیت تئاتر نابسامان است و این معضل به حوزه تئاتر دینی هم سرایت کرده است لذا تولید آثار نمایشی با موضوع دینی و مذهبی را اغلب نهادها و سازمانهای فرهنگی خارج از بدنه ارشاد با بودجههایی که در اختیار دارند به دست میگیرند و هنرمند هم برای فعال بودن در این حوزه و البته تأمین مخارج زندگی خود، تن به قبول کارهای سفارشی تئاتر دینی میدهد.
همتی با ابراز تأسف از این اتفاق در پایان گفت: تولیدات سفارشی تئاتر دینی عواقب منفی در پی دارد که یکی از آنها دور شدن تولیدات نمایشی از ارزشهای هنری و وجوه فنی روایت تاریخی است؛ به نظر میرسد که مرکز هنرهای نمایشی با توان و نیروهای کارشناسی که در اختیار دارد باید نظارت کامل و جامعی بر روند این تولیدات حتی اگر سرمایهگذار و متولی آنها کس و یا جریان دیگری باشد داشته باشد تا تئاترهایی با مضامین دینی و مذهبی از شکل شعاری و کلیشهای آن خارج شده و مطلوب مخاطب عام و حرفهای تئاتر شود.