کد خبر: 1473643
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
یاریگل:

حق‌الزحمه قاریان و داوران مسابقات قرآن در هیئت کارشناسی تعیین شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک مدرس و داور مسابقات قرآن اظهار کرد: حق‌الزحمه‌ای که به قاریان، حافظان و داوران مسابقات قرآن پرداخت می‌شود در یک هیئت کارشناسی تعیین شود.

بهروز یاریگل، مدرس و داور مسابقات قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته همواره بر لزوم عمل به قرآن از سوی قاریان و حافظان قرآن کریم تأکید داشته‌اند، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب هرساله همزمان با ماه مبارک رمضان در جمع قرآنیان نیز تأکید می‌کنند که قرآنیان، قاریان و حافظان قرآن کریم باید متخلق به اخلاق قرآنی باشند که این نکته امسال نیز در فرمایشات ایشان بود.
وی با بیان اینکه انتظار جامعه از قرآنیان و افراد منتسب به قرآن انتظار خاصی است، گفت: جامعه همواره این تصور را دارد به این دلیل که قاریان و حافظان به قرآن نزدیک‌تر هستند و آیات را در سینه دارند باید عامل به قرآن هم باشند و قاریان و حافظان قرآن باید عامل‌تر از افراد عادی به قرآن باشند و همانطور که قرآن می‌خوانند اخلاق قرآنی نیز داشته باشند تا بتوانند الگویی برای دیگران شوند.

جامعه قرآنی ما کمترین مشکلات را در بُعد اخلاقی دارد
یاریگل با عنوان این مطلب که عمل نکردن به قرآن از سوی قرآنیان ضربه‌های زیادی را به جامعه وارد می‌کند، افزود: هرچند که عامل نبودن قرآنیان به آیات قرآن آسیب‌های زیادی به همراه خواهد داشت اما با نگاهی به جامعه قرآنی درمی‌یابیم که جامعه قرآنی ما کمترین مشکلات را در بُعد اخلاقی و مسائل اجتماعی دارند و قرآن موجب می‌شود تا قرآنیان کمتر دچار خطا و اشتباه شوند.
وی ادامه داد: با وجودی که قرآنیان ما به دلیل انس با قرآن کمتر دچار خطا و اشتباه می‌شوند اما اگر رفتاری برخلاف قوانین دینی و اسلامی از یک قاری قرآن دیده شود اثرات منفی خود را خواهد داشت و به خطا از سوی قرآنیان به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

خطای افراد منتسب به دین و قرآن قابل پذیرش نیست
این مدرس قرآن افزود: اگر کسی که ادعای انس با قرآن ندارد دچار خطا و لغزش شود مردم می‌گویند که اشتباه کرده و از خطای او می‌گذرند اما اگر یک روحانی یا قاری و حافظ قرآن که منتسب به دین و قرآن هستند و آیات قرآن را زمزمه می‌کنند دچار خطا و لغزش شوند برای مردم قابل بخشش نبوده و نمی‌توانند بپذیرند که یک فرد قرآنی دچار خطا و لغزش شود.
وی ادامه داد: آنچه قرآنیان در وهله اول باید به آن توجه داشته باشند این است که به اخلاق فردی و اخلاقی که در کوچه و بازار، خانه و محل کار دارند توجه کنند زیرا طریقه رفتار آنها با همسر و فرزندان با اعضای خانواده و همسایگان و همکاران زیر ذره‌بین است. گاهی اوقات شنیده‌ام که افرادی می‌گویند ای کاش برادر من قاری قرآن نبود اما اخلاق و رفتار خوبی با اعضای خانواده داشت.

قاریان و حافظان قرآن در مسائل مالی مراقبت داشته باشند
وی در ادامه اظهار کرد: قاریان و حافظان قرآن علاوه بر اینکه در رفتار فردی و اجتماعی خود باید مراقبت‌ داشته باشند لازم است که در مسائل مالی نیز به نکاتی توجه کنند و مواظب باشند که این تصور در اطرافیان آنها ایجاد نشود که آنها برای پول تلاوت می‌کنند. نباید این تصور در جامعه ایجاد شود که یک روحانی یا قاری و حافظ برای پول کار می‌کنند.
یاریگل افزود: همچنین قاریان و حافظان قرآن که منتسب به قرآن هستند علاوه بر اینکه نباید برای پول در مجلسی تلاوت کنند باید در معاملات خود نیز دقت زیادی داشته باشند و نباید از چارچوب قانون خارج شوند یا در مسائل خانوادگی و ازدواج نیز دقت زیادی داشته باشند، زیرا اگر مردم ببینند که آنها زندگی موفقی نداشته و در ازدواج خود موفق نبوده‌اند ممکن است تصور بدی نسبت به قرآنیان پیدا کنند.
وی یادآور شد: البته مسئولان و مدیران قرآنی ما نیز باید مدیریت داشته باشند به ویژه زمانی که مسائل مالی در داوری‌ها، محافل قرآنی و... پیش می‌آید باید به نحوی رفتار کنند و بر سر مسائل مالی به نتیجه برسند که جامعه احساس نکند توقع مالی از سوی قرآنیان وجود دارد زیرا این امر برای مردم ما قابل پذیرش نیست.

حق‌الزحمه قرآنیان در رشته‌ها، تخصص‌ها و رده‌های مختلف مشخص باشد
این قاری قرآن عنوان کرد: مسائل مالی از جمله حق‌الزحمه داوران و قاریان قرآن کریم باید در چارچوب علمی مشخص پرداخت شود و میزان آن توسط افراد کارشناس در این حوزه به طور دقیق مورد کارشناسی قرار گیرد که در نهایت معیار مشخصی برای هر یک از قاریان در رشته‌ها، تخصص‌ها و رده‌های مختلف وجود داشته باشد تا اگر حق‌الزحمه‌ای براساس این کارشناسی‌ها پرداخت شد دیگر بحثی بر سر مبلغ آن وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: اگر میزان حق‌الزحمه قاریان، حافظان و داوران مسابقات قرآن از قبل مشخص باشد دیگر زمان پرداخت حق‌الزحمه مشکلی پیش نمی‌آید و کسی هم نمی‌تواند ادعا کند که باید بیشتر از این مبلغ را دریافت می‌کرد یا از بیرون هم کسی نمی‌گوید که یک قاری و داور قرآن به خاطر پول تلاوت می‌کند.

captcha