حضور بیش از چهار هزار حافظ در طرح تربیت هزاران حافظ قرآن عراق
کد خبر: 1473755
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶

حضور بیش از چهار هزار حافظ در طرح تربیت هزاران حافظ قرآن عراق

گروه بین‌الملل: طرح تربیت هزاران حافظ قرآن به‌عنوان یکی از بزرگترین برنامه‌های فرهنگی عراق شناخته می‌شود که به‌همت دارالقرآن آستان مقدس حسینی پس از یک سال از تأسیس با شرکت بیش از 4 هزار شرکت‌کننده در حال اجرا است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلا‌ع‌رسانی دارالقرآن آستان مقدس حسینی، این طرح فرهنگی با حمایت مستقیم آیت‌الله مهدی کربلائی، تولیت آستان مقدس حسینی با هدف تلاش برای احیای فرهنگ اصیل قرآن در کشور عراق در حال برگزاری بوده و انتظار می‌رود، در لوای این طرح، انقلاب قرآنی عظیمی به‌وقوع بپیوندد؛ چنانچه امروز آستان مقدس حسینی با افتتاح برنامه‌های مختلف قرآنی در کشورهای مختلف از جمله کشورهای جنوب شرق آسیا همچون اندونزی درصدد است تا نهضت عظیم قرآنی را به خارج از مرزهای این کشور برساند.

این آستان در همین خصوص اخیراً با افتتاح شعبه دارالقرآن آستان مقدس حسینی در جاکارتا و برگزاری نخستین دوره قرآنی تربیت مدرس قرآن در اندونزی در راستای اجرای برنامه‌های برون‌مرزی قرآنی تلاش می‌کند.

طرح تربیت هزاران حافظ قرآن نیز با هدف درونی‌کردن فرهنگ حفظ قرآن در جامعه عراق به‌شکلی عمومی انجام می‌‌شود که بر این اساس، کودکان و جوانان در رأس برنامه‌های دارالقرآن حسینی هستند. از این رو دارالقرآن آستان مقدس حسینی در ابتدای این طرح به برگزاری دوره‌های مختلف آموزش حفظ به دانش‌آموزان و دانشجویان دختر و پسر در سراسر عراق اقدام کرد و تا به این لحظه تعداد شرکت‌کنندگان در طرح تربیت هزاران حافظ قرآن به 4264 نفر از استان‌های مختلف این کشور رسیده است.

بر اساس این گزارش، برنامه‌های حفظ قرآن برای شرکت‌کنندگان در طرح متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که تاکنون 614 نفر حافظ بیش از 10 جزء بوده و نیمی از این تعداد موفق به حفظ کل قرآن شده‌اند و بقیه شرکت‌کنندگان نیز در حال اتمام حفظ کل هستند.

همچنین در راستای این طرح و با هدف تثبیت محفوظات و تداوم برنامه حفظ، هرساله مسابقات حفظ و تلاوت قرآن بین شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود و با برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی برای شرکت‌کنندگان در این طرح، برنامه‌های حفظ قرآن به‌شکلی منسجم همراه با کلاس‌های تربیتی و اخلاقی دنبال و در نهایت مدرک حفظ کل قرآن با تأیید مراجع رسمی عراقی به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود.

 

captcha