حسین حبیباللهی، مدیر انتشارات امام علی(ع)، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره عدم نظارت بر تعیین هدیههای قرآن و نحوه چاپ آن گفت: شاید موضوع تعیین هدیه قرآن نیاز به نظارت نداشته باشد، برخی از افرادی که کارهای نفیس را انتخاب میکنند به دلیل شکل ظاهری آن است و از طرفی نمیتوان برای قرآن تعیین هدیه کرد و به همین دلیل بیشتر ناشران قیمت پشت جلد برای قرآنها نمیزنند و هر آنچه دریافت میکنند، به عنوان هدیه است.
وی در پاسخ به اینکه آیا عدم نظارت سبب نمیشود که برخی ناشران متضرر شوند، افزود: بله این موضوع درست است، و صد درصد ناشرانی که کار درستی انجام میدهند متضرر میشوند؛ چرا که من ناشر نمیتوانم با آن ناشران رقابت کنم.
حبیباللهی ادامه داد: اگر قرآن رحلی را که به صورت نفیس چاپ میشود، بخواهم چاپ کنم هزینه تمام شده آن 15 هزار تومان میشود که با سود 500 تا 1000 تومان آن را به دست مشتری میدهم، در حالی که قرآنی که مشابه این کار چاپ میشود با کاغذ معمولی قیمت آن پایینتر میشود و کیفیت پایینی دارد، اما به عنوان مثال به قیمت 12 هزار تومان عرضه میکند و مشتری اغلب این قرآنها را با یکدیگر مقایسه نمیکند و از کیفیت بالای کار اطلاعی ندارد و فقط به ظاهر کار توجه میکند، به همین دلیل در این راستا ما ضرر میکنیم.
وی در ادامه گفت: این قرآنها اغلب صحافی و چاپ خوب ندارند و با یک بار باز کردن قرآن، ورقهای آن از هم میپاشد.
حبیباللهی در پاسخ به اینکه چه کسی باید بر این موضوع نظارت کند، بیان کرد: غیر از دارالقرآن فکر نمیکنم سازمان یا نهاد دیگری در این زمینه وظیفه نظارتی داشته باشد. با توجه به اینکه برای صحت قرآن نظارت جدی انجام میشود، برای چاپ آن نیز باید نظارت جدی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: قرآن با کتابهای دیگر متفاوت است، هر چند برخی از ناشران هستند که قرآن را بدون مجوز چاپ میکنند و چون صدور مجوز از سوی دارالقرآن به طور مثال شش ماه طول میکشد و یا من که بیش از یک سال منتظر صدور مجوز قرآنم بودم، در این مدت از نظر هزینه و خرید کاغذ و قیمت آن متضرر میشوم.
حبیباللهی در ادامه اظهار کرد: اما کسانی هستند که قرآن خود را برای صدور مجوز فرستادهاند و از طرف دیگر هم در حال چاپ همان قرآن هستند تا مجوزشان صادر شود و این موضوع در حال حاضر زیاد شده است و سبب میشود کیفیت نیز افت کند و این قرآنها در بسیاری از کتابفروشیها وجود دارد که باید به آن رسیدگی کنند.
وی در پاسخ به اینکه تاکنون بازرسی از طرف سازمان دارالقرآن یا اداره چاپ ارشاد برای نظارت بر کار شما آمدهاند، گفت: بله، زمانی که دارالقرآن مجوز قرآن را صادر کرد، و قرآنها چاپ شد، چاپخانه اجازه خارج کردن این قرآنها از چاپخانه را ندارد تا اینکه بازرس، چاپ این قرآنها را تأیید کند که در صورت تأیید چاپ، اجازه صحافی را به ناشر داده میشود که این مراحل برای چاپ اول است و در صورت چاپ مجدد نیز باید با صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد باشد.
حبیباللهی ادامه داد: من قرآنهایی را دیدهام که اغلاط بسیاری در آن به چشم میخورد و از طرف دیگر برای فروش آن نیز هیچ نظارتی نمیشود، یعنی این قرآنها بدون مجوز چاپ شدهاند. در نمایشگاه کتاب امسال نیز قرآنی وجود داشت که بدون مجوز چاپ شده بود و دارای اغلاط بود که جمعآوری شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مشکلات عمده این است که هر صحافی یا چاپخانهای و نه ناشر یا مرکز پخش یا مؤسسه، اقدام به چاپ قرآن و مفاتیحالجنان میکند، در حالی که صحافی کار صحافی قرآن و چاپخانه نیز کار چاپ را برعهده دارد و این امر سبب میشود که ما ضرر کنیم؛ چرا که چاپخانه و صحافی نمیخواهد کارش تعطیل شود و از این رو قرآن را چاپ و با هدیه بسیار پایین عرضه میکند، یعنی زیر قیمت بازار. چرا که قیمت تمام شده آنها پایینتر است، اما از طرفی هم از کاغذ با کیفیت پایینتر، چسب غیراستاندارد و نخ نازکتر برای دوخت استفاده میکند و خروجی کار بسیار ضعیف است.