گزارشی از عملكرد بزرگ‌ترين مركز قرآن فلسطين
کد خبر: 1538638
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۲

گزارشی از عملكرد بزرگ‌ترين مركز قرآن فلسطين

گروه بين‌الملل: وزارت اوقاف و امور اسلامی فلسطين در سال 1415 هجری قمری مصادف با 1995 ميلادی برای نخستين‌بار تصميم به تأسيس مؤسسه قرآنی «حفظ قرآن كريم» در بخش غزه گرفت و اين تصميم توسط «يوسف جمعه سلامه» وزير وقت اوقاف فلسطين و با حمايت «ياسر عرفات» رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين محقق‌شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، تا قبل از تأسيس مؤسسه قرآنی «حفظ قرآن كريم» مراكز قرآنی بسيار كمی در فلسطين وجود داشت اما در حال حاضر شعب مؤسسه قرآنی «حفظ قرآن كريم» با پشتيبانی و حمايت وزارت اوقاف فلسطين به بيش از هزار مركز قرآنی افزايش يافته‌است.
وزارت اوقاف و امور اسلامی فلسطين، هدف از تأسيس مؤسسه حفظ قرآن كريم را تعليم آيات الهی به همه اقشار مختلف جامعه فلسطين، پرورش نسلی بر پايه ارزش‌های والای اسلامی و قرآنی، گسترش فرهنگ اصيل اسلام توسط مبلغان و انديشمندان متخصص اسلامی، گرايش مردم به سرچشمه عزت و افتخار قرآنی، برطرف‌كردن ضعف تلاوت قرآن مسلمانان و ايجاد زمينه پيشرفت برای قرآن‌پژوهان توصيف ‌می‌كند.
وزارت اوقاف فلسطين در تأسيس مركز حفظ قرآن كريم نقش مهم و مؤثری ايفاكرده و از ابتدای امر، توجه خاصی به مؤسسه حفظ قرآن مبذول داشت، اين مركز قرآنی با عنايت ويژه وزارت اوقاف فلسطين در حال حاضر بيش از هزار مركز قرآنی، 32هزار عضو و حدود 2هزار حافظ قرآن دارد.
وزارت اوقاف و امور اسلامی فلسطين، به منظور اجرای عدالت در انتخاب افراد شايسته برای حضور در مسابقات بين‌المللی قرآنی و اعطای اعتبار علمی به مؤسسه حفظ قرآن كريم، اقدام به تشكيل كميته عالی گزينش حافظان قرآن در مؤسسه مذكور كرد.
گزينش افراد برای فعاليت در مؤسسه حفظ قرآن، گزينش حافظان قرآن برای عضويت در انجمن حافظان اين مؤسسه، انتخاب افراد شايسته برای شركت در مسابقات بين‌المللی و اعطای گواهی‌نامه به دانشجويانی كه حفظ قرآن كريم را با موفقيت به پايان می‌رسانند، از وظايف اصلی اين كميته است.
اعضای كميته عالی گزينش حافظان قرآن، از برجسته‌ترين انديشمندان متخصص در علوم قرآنی هستند، كه از بين آن‌ها می‌توان به «سليمان السطری» استاد اصول فقه دانشگاه اسلامی غزه، «عبدالسميع العرابيد» استاد تفسير و علوم قرآن دانشگاه الاقصی، «محمد نجم» استاد علوم حديث دانشگاه الازهر غزه، «ابراهيم أبو جلمبو» مدرس قرآن كريم دانشگاه الازهر غزه، «محمد جمال أبو الهنود» مدير راديو قرآن فلسطين و «ابراهيم مديرس أبو عوكل» مدير مؤسسه حفظ قرآن و مجری فعاليت‌های كميته اشاره‌كرد.
مؤسسه حفظ قرآن كريم فلسطين، به منظور افزايش سطح آگاهی دينی ائمه مساجد و حافظان قرآن، تاكنون برنامه‌های آموزشی زيادی در مناطق مختلف فلسطين برگزار كرده كه از جمله فعاليت‌های آن، می‌توان به برگزاری بيش از300 دوره‌‌ آموزش تلاوت و تجويد قرآن برای ائمه مساجد و حافظان قرآن در منطقه غزه اشاره‌كرد، اين دوره‌های آموزشی تأثير زيادی بر سطح آگاهی و پيشرفت ائمه مساجد داشته و تاكنون حدود 4 هزار ائمه مساجد و دانشجوی قرآنی از اين دوره‌های آموزشی فارغ‌التحصيل شده‌اند.
مسابقات سراسری قرآنی الاقصی هرساله با حضور شهروندان فلسطينی شاهد رقابت هزاران تن از شركت‌كنندگان سراسر فلسطين است.
برگزاركنندگان هدف از برپايی اين مسابقه را توجه بيشتر به تعاليم قرآن كريم، حفظ، تجويد، ترتيل قرآن، تشويق مسلمانان برای رقابت در حفظ قرآن كريم، فعال‌كردن مراكز و انجمن‌های حفظ قرآن، آماده‌كردن افراد برای شركت در مسابقات بين‌المللی،‌ پرورش نسلی صالح و مزين به اخلاق و تعليمات و آموزه‌های قرآن عنوان‌كردند.
مسابقات سراسری الاقصی در سه سطح برگزار می‌شود كه سطح اول شامل حفظ كامل قرآن كريم همراه با تلاوت، تجويد و تفسير سوره «الاسراء»، سطح دوم شامل حفظ بيست جزء همراه با تلاوت وتجويد قرآن و سطح سوم كه شامل حفظ ده جزء قرآن كريم همراه با تلاوت، تجويد و صوت نيكوی قرآنی است.
فلسطين با وجود حصار اشغال و تهديد به نابودی اين كشور توسط نيروهای رژيم اشغال‌گر صهيونيسم، با شركت در مسابقات بين‌المللی قرآن از جمله مسابقات بين‌المللی عربستان، مصر، تونس، دبی، شارجه امارات، تركيه و مالزی موفق به كسب مقام‌های برتر شده‌است.
از جمله آن می‌توان به كسب مقام نخست توسط «عبدالله مروان الشيخ» در مسابقات بين‌المللی قرآن تونس، و همچنين كسب مقام اول و دوم مسابقات بين‌المللی قرآن ويژه بانوان در شارجه امارات توسط خانم‌ها «فاطمه كمال أبو عباده» و «آلاء جمال أبوسمرة» اشاره‌كرد..
وزارت اوقاف و امور اسلامی فلسطين، به منظور تشويق انديشمندان و دست‌اندركاران قرآنی اين مؤسسه، هرساله در شب قدر ماه مبارك رمضان، با برپايی مراسمی در مؤسسه حفظ قرآن كريم، از دانشجويان فارغ‌التحصيل در رشته حفظ قرآن كريم، علماء، قاريان قرآن و مربيان دوره‌های آموزشی تلاوت قرآن تقدير به عمل‌می‌آورد.
در اين مراسم همچنين شخصيت‌های مهمی از جمله علمای قرآن، وزيران، نمايندگان، سفيران و رؤسای سازمان‌های امنيتی و شخصيت‌های اجتماعی فلسطين شركت‌می‌كنند.
افتتاح مركز قرآنی در همه مساجد برای قرآن‌آموزان، تجهيز مراكز قرآنی به وسايل كمك آموزشی و فن‌آوری‌های پيشرفته، تأسيس مؤسسات انتشاراتی قرآن كريم، تآسيس مدارس قرآنی پيشرفته، ايجاد انگيزه بيشتر بين جوانان و نوجوانان برای حفظ قرآن، از جمله مسائلی‌است كه مؤسسه حفظ قرآن كريم فلسطين اميدوار است در صورت فراهم‌بودن شرايط و زمينه، آن‌ها را محقق‌كند.
captcha