ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی كشور آغاز به كار كرد
کد خبر: 1593530
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۳

ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی كشور آغاز به كار كرد

گروه فعاليت‌های قرآنی: اولين جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی كشور با حضور نمايندگان نهادها و سازمان‌های قرآنی كشور در محل سازمان اوقاف و امور خيريه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) اين جلسه امروز يك‌شنبه ساعت 10صبح با قرائت آياتی از كلام‌الله مجيد آغاز شد و سپس حجت‌الاسلام مصلحی نماينده ولی‌فقيه سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه طی سخنانی اظهار كرد: به دنبال ابلاغ معاون اول رئيس جمهور به همه دستگاه‌ها، اين اولين جلسه از سلسله جلسات هماهنگی مسابقات قرآنی است تا در بحث مسابقات قرآنی كشوری و بين‌المللی هماهنگی‌های لازم ايجاد شود.
مصلحی، ترويج قرآن و معارف قرآنی در ميان اقشار مختلف جامعه، ارتقای كمی و كيفی مسابقات قرآنی متناسب با اهداف و شئون نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران، ايجاد انسجام و هماهنگی بين دستگاه‌های برگزار كننده مسابقات قرآنی، استفاده بهينه از ظرفيت‌های بخش‌های دولتی و مردمی جهت برگزاری مسابقات قرآنی را از اهداف تشكيل ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی كشور اعلام كرد.
همچنين سياست‌گذاری و تعيين خط‌مشی كلان مسابقات قرآنی با هماهنگی دفتر مقام معظم رهبری، هدايت، نظارت و ارزشيابی مستمر مسابقات قرآنی، تصويب ضوابط و استانداردهای برگزاری مسابقات قرآنی، بررسی طرح‌ها و درخواست‌های دستگاه متقاضی برگزای مسابقات قرآنی داخلی و صدور مجوز در صورت احراز شرايط از وظايف اين ستاد خواهد بود.
حجت‌الاسلام مصلحی، بررسی طرح‌ها و درخواست‌های دستگاه‌های متقاضی، برگزاری مسابقات بين‌المللی قرآن و تصويب برنامه اجرايی و صدور مجوز در صورت احراز شرايط، تعيين ضوابط اعزام نمايندگان قرآنی جمهوری اسلامی ايران (اعم از داور، قاری، حافظ و ...) به مسابقات قرآنی ساير كشورها و تصويب چگونگی مشاركت دستگا‌های اجرايی كشور در مسابقات بين‌المللی ساير كشورها را نيز از ديگر وظايف ستاد بيان كرد.
وی در ادامه به اعضای ستاد اشاره و اظهار كرد: نماينده ولی فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه (رئيس ستاد)، بالاترين مقام مسئول در امور قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (نائب ريس9)،نماينده شورای هماهنگی فعاليت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی، نماينده تام‌الاختيار وزارت آموزش‌وپرورش، بالاترين مقام مسئول در برگزاری مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خيريه، نماينده تام الاختيار سازمان تبليغات اسلامی، نماينده تام الاختيار ستاد كل نيروهای مسلح، نماينده تام الاختيار سازمان صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران، نماينده اتحاديه تشكل‌های قرآنی مردمی كشور و سه نفر از صاحب‌نظران در برگزاری مسابقات قرآنی به پيشنهاد دبير و تأييد اعضا كه در جلسه آينده تعيين می‌شوند از مسئولان و اعضای ستاد هستند.
وی تاكيد كرد در جلساتی كه برای مسابقات بين‌المللی قرآن كريم تصميم‌گيری می‌شود، علاوه بر اعضای ياد شده، نمايندگان تام الاختيار وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همچنين دبير كميته اعزام و دعوت قراء در ستاد نيز حضور می‌يابند.
حجت‌الاسلام‌ مصلحی جلسات ستاد را هر سه ماه يك بار با دعوت رئيس ستاد اعلام و عنوان كرد: در حال حاضر برای تشكيل كميته‌ها و تعيين مسئوليت افراد جلسات به صورت ماهيانه برگزار می‌شود تا روال كار به حالت مشخص و معينی برسد و در ادامه جلسات به منوال هر سه ماه يك‌بار برمی‌گردد.
كميته‌های تخصصی؛ كميته علمی و فنی، كميته طرح و برنامه، كميته تبليغات و اطلاع‌رسانی، كميته نظارت و ارزيابی به منظور انجام كارشناسی امور مورد نياز ستاد، زير نظر ستاد تشكيل می‌شوند.
وی فعال بودن ستاد را در گرو فعاليت كميته‌ها دانست و گفت: اميدوارم ستادی پويا تشكيل شود و مشكلات موجود را به نوعی شايسته رفع كنيم البته در سال گذشته به نوعی اين بحث آغاز شد و امسال به نحو بهتری آن را ادامه خواهيم داد.
در ادامه اين نشست«حسين ساری» مدير شبكه سيمای قرآن در ادامه اين جلسه، مسابقات را مقوله مهمی برای جذب و نگهداری و ايجاد انگيزه دانست و تصريح كرد: مسابقه خودش هدف نيست بلكه شيوه و تكنيكی برای اهداف بالاتر است، هميشه در سياست‌گذاری‌ها بايد نگاهی به راهبردهای كلان داشته باشيم تا به اهداف خود دست يابيم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين«رنجبران» نماينده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه اين نشست به لزوم اثربخشی مناسب فعاليت‌های ستاد اشاره و بيان كرد: نظارت هم بايد در حوزه محتوايی انجام كار صورت بگيرد و هم در بودجه‌های كلان و در بخش‌های مختلف نظارت متناسب انجام شود.
سرابی با تشكر از راه‌اندازی ستاد، سير راه‌اندازی اين ستاد را از سال 1370 و پيرو مشكلات و مسايل مطرح‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام و اظهار اميدواری كرد اين ستاد برای مرتفع شدن مشكلات تلاش كند.
مصلحی بار ديگر در ادامه تصريح كرد: اين ستاد مانعی برای انجام فعاليت‌ها و مسابقات قرآنی نخواهد بود بلكه مانعی برای جلوگيری از استفاده روبنايی از مباحث قرآنی و نشر و ترويج فعاليت‌های قرآنی خواهد بود.
وی در ادامه، حجت‌الاسلام احمديان(معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه)را به عنوان دبير ستاد معرفی كرد و خطاب به مسئولان حاضر گفت: در اين ستاد به صورت جدی و فعال همكاری كنيد و صرف حضور در جلسه نباشد و اميدواريم دبيرخانه فعال و كميته‌های پويا داشته باشيم.
در انتها احمديان دبير منتخب ستاد، روند مسابقات قرآنی گذشته در كشور را تشريح كرد و ساماندهی وضعيت قرآنی را از اهداف عمده ستاد دانست و اظهار كرد: مشكلات مسابقات در جلسات بعدی به صورت مبسوط بيان خواهد شد.
ياداوری می‌شود، «محمد مهدی بحرالعلوم» نماينده سازمان تبليغات اسلامی، «عليرضا رستگاران» نماينده وزارت آموزش‌وپرورش،« ابوالفضل رهنما» از طرف وزارت امور خارجه، سيد «علی سرابی »دبير كميته اعزام و دعوت از قراء، «كريم دولتی» نماينده كميته اعزام و دعوت از دفتر مقام معظم رهبری، «محمد حسين فريدونی» نماينده اتحاديه تشكل‌های قرآنی كشور، «حسين ساری» مدير شبكه قرآن سيما، «داود رنجبران» نماينده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سيد «علی نواب» معاون سازمان امور خيريه، «مصلحی» نماينده مقام معظم رهبری و سرپرست اداره اوقاف و امور خيريه و«احمديان» معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه از مسئولان و حاضران در اين نشست بودند.
captcha