مجيد قيصری: توجه به مفاهيم دينی باعث نوآوری در خلق داستان‌ می‌شود
کد خبر: 1644469
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۳
نوآوری و شكوفايی در ادبيات داستانی/18

مجيد قيصری: توجه به مفاهيم دينی باعث نوآوری در خلق داستان‌ می‌شود

گروه ادب: امروز دنيا به دنبال خلق ادبيات دينی است؛ ادبياتی كه وجهی جهان‌شمول دارد و می‌تواند مرزهای جغرافيايی را در هم بشكند. داستان‌نويسان ما نيز برای نوآوری در خلق داستان‌های جهان‌شمول بايد به مفاهيم دينی توجه كنند.

«مجيد قيصری» داستان‌نويس در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: به عنوان يك داستان‌نويس با نگرشی به جامعه‌مان بايد بگويم كه جوان امروز متأسفانه از اين مفاهيم دور شده است و دليلش را هم اين می‌دانم كه از هسته و جان‌مايه اصيلمان فاصله گرفته و به پوسته ظاهری مفاهيم بيشتر توجه دارند.
او كه در حوزه جنگ، چندين داستان نوشته است، ادبيات جنگ را نيز زيرمجموعه ادبيات دينی دانست و افزود: در ادبيات جنگ بيشتر به رويكردهای سياسی توجه می‌شود ولی واقعيت اين است كه وجه خودساختگی و معنوی و ايمانی جنگ چيز ديگری است. اگر جزئی‌تر نگاه كنيم می‌بينيم امروز موضوعی كه روی آن بيشتر تبليغ می‌شود وجه مسلمانی اين نوع ادبيات است. ولی بايد توجه داشت كه ايمان واقعی جوهره ديگری دارد. ما نياز به انسان‌های مؤمن داريم نه كسانی كه صرفا به اسم مسلمان‌اند.
نويسنده رمان‌های «باغ تلو» و «ضيافت به صرف گلوله» در ادامه گفت: اگر به عنوان مخاطب ادبيات جنگ می‌بينيد در بعضی آثار من تا حدودی از اين دست مفاهيم ديده می شود و لابه‌لای داستان‌ها، آن هم به شكل و سياق داستانی جلوه‌گر شده، به دليل آن است كه من جنگ را همان خودسازی خالص می‌دانم. اگر می‌گويم يا می‌نويسم كه جوانان ما از مفاهيم جريان‌ساز زندگی فاصله گرفته‌اند، علتش راه گم كردن در اين مسير پرفراز و فرود است.
قيصری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينكه چه پيشنهادی برای برون‌رفت از اين بحران فرهنگی ميان جوانان داريد، اظهار كرد: كسانی كه به ادبيات جنگ و در كل به ادبيات داستانی‌مان علاقه‌مندند و می‌خواهند در اين حوزه فعاليت كنند و هنوز در ابتدای راه هستند بايد به ادبيات كلاسيكمان توجه بيشتری داشته باشند و از اين متون كلاسيك نترسند.
اين داستان‌نويس در پايان تصريحح كرد: جوانان ما نبايد چنين تصوری داشته باشند كه از روی ادبيات و متون كلاسيك مذهبی‌مان رونويسی و كپی‌برداری كنند و در نهايت به بازتوليد بپردازند؛ بلكه می‌بايد متون كهن‌مان را به نيت مأنوس شدن همه‌سويه با اين مفاهيم بخوانند.
captcha