به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در گزارش قبلی به اين نتيجه رسيديم كه در بالا بردن جذابيتهای بصری محصولات نرمافزاری بيشتر بعد گرافيكی مطرح است تا بعد محتوايی اين محصولات و زيبايیشناسی و روانشناسی رنگها در اولويت اول قرار میگيرد، البته نمیتوان در اين ميان نقش انيميشن و تصاوير متحرك را در جذب مخاطبان ناديده گرفت.
بنابر اين توجه به اين نكته كه نرمافزار برای چه گروه سنی قرار است توليد شود از نكات حائز اهميت به شمار میآيد، زيرا توليد نرمافزار برای گروه سنی كودكان با بزرگسالان كاملاً متفاوت است و مؤلفههای جذابيت نرمافزاری در كودكان با بزرگسالان فرق دارد.
توجه به مخاطبان هدف و استفاده از جذابيتهای بصری متناسب با سنين مختلف و همچينين تأثيرگذارتر كردن محتوای قرآنی با المانهای گرافيكی از مهمترين نكاتی است كه مؤسسات توليد نرمافزاری كمتر به آن توجه كردهاند.
به وِيژه اين موضوع زمانی بيشتر خود را نشان میدهد كه مخاطبان ويژهای مانند كودك مسلمان در ميان نرمافزارهای متنوع و جذاب غربی با نرمافزارهای قرآنی مواجه میشود كه جذابيتهای بصری استفاده شده در آن هيچگونه تناسبی با سن آن و محتوای ارائه شده نيست!
بنابراين ضرورت استفاده از متخصصان محتوايی و گرافيكی در توليد نرمافزارهای نوين قرآنی كه محتوای قرآنی را با بهترين و اثرگذارترين روش ارائه كنند، احساس میشود.
در اين گزارش قصد داريم به ادامه بحث ميزان تأثيرگذاری جذابيتهای بصری برای نوآوری در نرمافزارهای قرآنی از نگاه كارشناسان دين و فضای مجازی و مؤسسات توليدكننده محصولات نرمافزاری بپردازيم.
«محمدرضا بادكوبه»، مديرعامل مؤسسه فرهنگی هنری روزگار طرفه، درباره روشهای بالا بردن جذابيتهای بصری نرمافزارهای قرآنی، اظهار كرد: مؤسسه ما برای بالا بردن جذابيتهای بصری از بهترين طراحها كمك میگيرد و در اين راستا سعی میكنيم بستهبندی و طراحی روی جلد مناسبی را داشتهباشيم.
سيد «محمد مجد»، معاون فنی مؤسسه فرهنگی ياسين رايانه، ادامه داد: بالا بردن جذابيتهای بصری و طرحهای گرافيكی در نرمافزارهای قرآنی هم، به نوعی به هزينههای انجام اين كار برمیگردد.
وی در توضيح بيشتر درباره طرحهای گرافيكی موجود در نرمافزارهای قرآنی اظهار كرد: وقتی بخواهيم يك محتوايی را با گرافيك مناسب عرضه كنيم طيف گستردهای در اختيارمان است، در استفاده از تصاوير و انيميشنهايی با كيفيت مناسب در مقايسه با كيفيتهای پايين آن، به لحاظ مالی تفاوتهايی وجود دارد.
«رضا آسيابانی»، جانشين مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی(مؤسسه نور)، اظهار كرد: به كمك انيميشن و تصويرسازی مفاهيم قرآنی، استفاده از فونتهای زيبای قرآن در نرمافزارها، اتصال هر آيه به تصوير مرتبط با آن و نيز طرحهای گرافيكی با كيفيت بالا میتوان به بالا بردن جذابيت های بصری در توليد نرمافزارهای قرآنی بهر برد.
وی اضافه كرد: با توجه به اينكه هر شخصی میتواند دارای ايده منحصر به فرد باشد، جمع آوری نظرات مخاطبان ما را با ايدههای فراوان آشنا میسازد و در خلق يك محصول عالی كمك كند.
حجتالاسلام دكتر «حميد شهرياری»، دبير شورای عالی اطلاعرسانی، رئيس مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی(نور) و عضو هيأت علمی سازمان سمت، بيان كرد: درونمايه هنری آيات و سورهها، توان بالايی در جذب مخاطب دارد و لزومی ندارد برای جذاب كردن برنامههای قرآنی، به روشهای غيرمتعارف، روی آورد.
وی در ادامه تشريح كرد: البته اين پيشنهادی بديع و ناشدنی نيست. تاريخ هنر اسلامی، مشحون از جذابيتهای بصری مستند به فرهنگ خود قرآن است كه البته در روايت رايانهای آن تقليد از خطوط و نقوش اسلامی، ابتدائیترين روش است. متوليان برنامههای رايانهای میبايست خود را همچون نقاشان و طراحان مسلمان اعصار گذشته بدانند و با اين ابزار نوين، به توليد فضاهای جذاب بپردازند.
«نيكو زهادی»، مديرعامل شركت فرهنگ، درباره روشهای اين شركت برای بالا بردن جذابيت نرمافزارهای قرآنی تصريح كرد: ما در توليد اولين نرمافزار قرآنی از فايلهای فلش استفاده كرديم و بيشتر تأكيدمان روی قرائت و ترجمه قرآن بودهاست.
مديرعامل شركت فرهنگ ادامه داد: ولی مخاطبان امروزه به دنبال اين هستند كه قرآن را در رايانههای خود ببينند و به همين دليل نسخه جديد اين نرمافزار قرآنی، بهصورت مالتیمديا(چندرسانهای) خواهد بود.
«محمد سهيلیپور»، مدير مؤسسه مكتب فردا گفت: در حالیكه ما بايد حركت به سمت توجه صرف به بعد زيبايی شناختی و هنری قرآن را نقد كنيم و راههايی را كه برای حركت به سمت معانی قرآنی وجود دارد بررسی كنيم و اين خلائی است كه اكنون در جامعههای اسلامی احساس میشود.
وی گفت: بنابراين يك نرمافزار قرآنی علاوه بر اينكه بايد از لحاظ محتوايی جذابيت داشتهباشد بايد از لحاظ شكل ظاهری هم دارای سطح بالايی از جذابيت باشد، به خصوص كه بحث ما بحث قرآن است و در قرآن تنوع بسيار زيادی وجود دارد و ما هرچه كه بخواهيم ازجمله جهان طبيعت، شگفتیهای دنيای علم برای سطوح مختلف مخاطب، زبان ساده و همه ويژگیهای ديگر را، در قرآن داريم.
سيد «محمد بنیهاشمی»، مدير مؤسسه بنیهاشم، اظهار كرد: انتشارات بنیهاشم برای بالا بردن جذابيتهای بصری، تكنيكی و محتوايی تركيبی از كتاب و نرمافزار را ارائه داده و به همين دليل برای جزء 29 و 30 قرآن، برای هر آيه يك نقاشی كشيدهاست.
«عباس حسينی فرزين»، كارشناس نشر الكترونيك و مديرعامل انتشارات نرمافزاری مبنا، درباره بالا بردن جذابيتهای بصری نرمافزارهای قرآنی، عنوان كرد: شركتهای نرمافزاری بايد با استفاده از انيميشنها و تصويرها جذابيتهای بصری را در نرمافزارهای قرآنی بالا ببرند تا اين جذابيتها هم در داخل و هم در خارج از كشور با اقبال مخاطبان رو به رو شود.
«نوآوری» تكراری نبودن و استفاده از تكنولوژی و توجه به نيازهای فرهنگی ـ قرآنی روز جامعه است كه در غالب نيازهای روز جامعه محتوا و نرمافزار توليد شود.
امروزه جذابيتهای بصری در نرمافزارهای قرآنی به استفاده از انيميشن، طرحهای گرافيكی، خطوط و نقوش اسلامی، خلاصه میشود در حالیكه با توجه به پيشرفت روزافزون علم، ايجاد جذابيتهای بصری در محصولات قرآنی نيازمند نوآوری است و علاوه بر نوآوری محتوايی به نوآوری فنی نيز احتياج داريم.
مخاطبان امروزه به دنبال اين هستند كه قرآن را در رايانههای خود لمس كنند و اين بر عهده شركتهای توليدكننده محصولات نرمافزاری است كه با استفاده از طرحهای نوين اين امكان را برای كاربران خود مهيا كنند.