رمضان؛ فرصتی برای برگزاری نمايشگاه كتاب‌های اسلامی در تركيه
کد خبر: 1816930
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۹

رمضان؛ فرصتی برای برگزاری نمايشگاه كتاب‌های اسلامی در تركيه

گروه فعاليت‌های قرآنی: برگزاری نمايشگاه كتاب‌های اسلامی از آئين‌های معمول تركيه در ماه رمضان است كه از نخستين روز از ماه مبارك رمضان در مسجد جامع «سلطان احمد» در شهر استانبول آغاز به كار می‌كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه تركيه به نقل از پايگاه اطلاع رسانی annabaa، نمايشگاه كتاب‌های اسلامی استانبول در ماه رمضان هر روز پس از اقامه نماز مغرب در مسجد جامع سلطان احمد فعاليت خود را آغاز می‌كند و تا پايان اين ماه ادامه دارد.
در يك سوی نمايشگاه، مكانی برای افطار روزه‌داران وجود دارد و در محوطه بيرونی نمايشگاه نيز برخی مردم، توليدات دستی و آثار هنری همچون تابلوهای خطاطی اسلامی، تصاوير اسلامی و كتاب‌های دينی و برخی محصولات غذايی خود را به فروش می‌رسانند.
در ماه رمضان، شهرهای تركيه رنگ و بوی دينی به خود گرفته و اين فضای دينی در تمامی مظاهر زندگی نمود پيدا می‌كند و حتی با وجود مشكلات اقتصادی، شهروندان تركی اين ماه مبارك را با آئين‌های مختلف احيا و شبكه‌های تلويزيونی تركيه همچون شبكه هفت، Tgrtو STV به پخش برنامه‌ها و مجموعه‌های تلويزيونی اسلامی و برنامه‌های فرهنگی و دينی قبل و بعد از افطار اقدام می‌كنند.
قرائت قرآن كريم از مهم‌ترين و مشهورترين آئين‌های معنوی ماه رمضان در تركيه است و شهروندان تركی به شيوه‌های خاص به قرائت كلام وحی می‌پردازند به گونه‌ای كه برخی از مسلمانان در اين ماه چند آيه‌ای از كتاب مذكور تلاوت كرده و برخی نيز ضمن خواندن معانی آيات كلام الله مجيد سعی دارند پيام‌های آن را درك كنند.
مسلمانان استانبول به عنوان يكی از مهم‌ترين شهرهای تركيه، رمضان را به زيبايی جشن می‌گيرند، اين شهر از گذشته‌های دور پايتخت خلافت عثمانی بوده است و اكنون نيز ميراث اسلامی خود را حفظ كرده و با تزيين خيابان‌ها و مساجد تاريخی به استقبال ماه روزه و رمضان می‌رود و آمدن اين ماه را با پلاكاردهای ويژه به مسلمانان تبريك می‌گويد.
بازارهای تركيه نيز هر يك به نوعی از ماه رمضان استقبال می‌كنند و بازار «عطارين» به عنوان يكی از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين بازارهای قديمی اين كشور در مركز و پايتخت تجاری استانبول واقع شده است و طی ماه رمضان ميزبان ميهمانان خداست و شيرينی‌های سنتی و جديد را در اختيار آنان قرار می‌دهد.
در افطارهای ماه رمضان تركيه نيز زيتون، پنير، خرما، باقلوا و انواع سوپ و آش از جمله «شوربا» در سفره‌ها به چشم می‌خورد و در اين ميان معجون عثمانی از مهم‌ترين شيرينی‌های تركی مشهور در رمضان است.
در تركيه معمول است كه با خرما و زيتون افطار شود، آب و نوشيدنی‌های سرد نيز در سفره‌های افطار شهروندان تركی به چشم می‌خورد و باقلوا نيز از بيشترين شيرينی‌های مورد قبول ترك‌ها در ماه رمضان است.
در سال 1996 ميلادی و از زمان نجم الدين اربكان، نخست وزير سابق تركيه برپايی خيمه‌ها و چادرهای رمضانيه در ميادين و اماكن عمومی به منظور ايجاد ايستگاه‌های افطار رايگان در شماری از شهرهای اين كشور مرسوم شد تا كسانی كه هنگام افطار خارج از منزل هستند به راحتی بتوانند روزه خود را افطار كنند.
هريك از شهروندان تركی به‌نوعی برای برپايی ايستگاه‌های افطار رايگان در اين كشور تلاش می‌كنند و در اين ميان، ثروتمندان گوی سبقت را از ديگران ربوده و با اين اقدام، زكات اموال خود را پرداخت می‌كنند و تعدادی از انجمن‌های خيريه نيز در برپايی چادرهای افطار مجانی همكاری داشته و در اين حركت خداپسندانه سهيم هستند.
هر چند در شهرهای مختلف تركيه محافل و ايستگاه‌های افطار رايگان برپا می‌شود اما، در اين ميان در ميادين اصلی و اماكن عمومی آنكارا و استانبول بيش از ديگر شهرهای اين كشور پذيرای مهمانان خدا در اين‌گونه محافل هستند.
حضور گسترده شهروندان تركی در مساجد برای برپايی آيين‌های عبادی ويژه رمضان نيز از ديگر مراسم قابل توجه در اين ماه است؛ به گونه‌ای كه مسجد «سلطان احمد» به عنوان يكی از مشهورترين مساجد تاريخی اين كشور شاهد حضور جمعيت عظيمی از روزه‌داران است.
به نمايش گذاشتن «خرقه شريف» از ديگر آئين‌های رمضانيه در تركيه است كه در استانبول انجام می‌شود، اين خرقه منسوب به نبی مكرم اسلام (ص) است كه سلطان سليم عثمانی هنگام فتح مصر آن از آخرين خليفه عباسی دريافت و سلطان عبد‌الحميد دوم با تأسيس مسجدی در سال 1853 ميلادی صندوقچه‌ خرقه شريف را در آن نگهداری كرد.
نمايش خرقه شريف در رمضان با استقبال گسترده مردم تركيه مواجه می‌شود و آنان از اقصی نقاط اين كشور برای ديدن آن به استانبول مسافرت می‌كنند.
روز آخر ماه مبارك رمضان يعنی عيد سعيد فطر در تركيه مورد توجه مسلمانان قرار می‌گيرد و اين روز پس از عيد قربان دومين عيد رسمی تركيه شمرده می‌شود و به مدت سه روز در اين كشور تعطيل رسمی است، عيد فطر را در تركيه عيد رمضان می‌گويند و به دليل مصرف زياد شيرينی و شكلات در اين روز به خصوص برای هديه دادن به كودكان به شكر بايرامی (عيد شيرينی) معروف است.
در عيد فطر زيارت اهل قبور، پوشيدن لباس‌های نو، ديد و بازديد خويشان، دوستان و آشنايان مرسوم است و نماز عيد فطر نيز با شكوه تمام و با حضور برخی سران سياسی و دولتی تركيه در مساجد سراسر اين كشور برگزار می‌شود.
captcha