سعید رحمانی، رئیس دفتر برنامهریزی و مطالعات راهبردی شورای عالی قرآن در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه در مرحله صدور مجوز برای فعالیت مؤسسات و مراکز قرآنی توجه ویژه به توان مدیریتی لازم و ضروری است، گفت: در حال حاضر مدیران خوبی در جامعه فعالیت میکنند، زیرا این گروه هم بهطور علمی و هم تجربی طی سالیان متمادی تجربیات لازم را کسب کردهاند، اما آنچه که بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد، وحدت مدیریتی است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نیاز است سمت و سوی مدیریتها یکی باشد، افزود: ممکن است مدیران در جایگاه خود مدیران شایسته و لایقی باشند، اما اینکه این مدیریت در یک سمت و سوی واحد با یکدیگر همافزایی داشته باشند، جای تأمل است.
تغییر جایگاههای آموزش سنتی متناسب با مقتضیات روز
این قاری قرآن اظهار کرد: شیوههای سنتی شیوههای مؤثری بوده که ماحصل این شیوهها خروجیهای خوبی است؛ اما نیاز است تا این جایگاهها متناسب با مقتضیات روز تغییر کند و تاکنون نیز در این حوزه خوب عمل نشده است.
رحمانی: |
اگر مؤسسات و مراکز آموزش قرآن در تمام کشور با همگرایی به آموزش قرآن بپردازند و از شیوههای تأیید شده استفاده کنند فراگیران هیچگاه از کلاس دور نخواهند شد |
رئیس دفتر برنامهریزی و مطالعات راهبردی شورای عالی قرآن در ادامه تصریح کرد: نیاز است تا در این بخش از توان تمامی علوم استفاده شود و نتایج آن در بخش توانمندی مؤسسات قرآنی افزوده شود.
رحمانی بیان کرد: اگر فراگیران با مراجعه به مؤسسه احساس کنند در یک زمان تعریف شده (مدت زمان کوتاهی) به نتایج دلخواه خود نخواهند رسید از ادامه آموزش دلزده میشوند و باید این آگاهی هم به فرد و هم خانواده داده شود که انتظار کارهای زودبازده را نداشته باشند، زیرا در برخی از مواقع دستیابی به یک موفقیت طی برنامههای میانمدت و درازمدت بهدست میآید.
این کارشناس قرآن در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر مربیان خوبی در سطح کشور فعالیت میکنند، اما مهمترین چیزی که باید مورد توجه این مربیان قرار گیرد وحدت رویه است، چه بسا افراد در پروژه و بازه زمانی مختلف و در شهرهای مختلف آموزش میبینند و این تضاد آموزشی گاهی باعث تشتت در امر آموزش میشود، به این صورت که برخی از مواقع بهعنوان مثال آموزش صوت و لحن قرآن با رویکردهای مختلف در مؤسسات متفاوت برگزار میشود.
رحمانی: |
اگر مؤسسات از اصول علمی تبعیت نکنند و به برخی از شیوههایی که دارند پایبند باشند و سلائق جدید را رصد سلائق نکرده و با شیوههای نوین و به روز آموزش آشنا نباشد در عرصه فعالیت خود به نتیجه مطلوب نخواهند رسید |
انتظارات غلط، دلیل گریز قرآنآموزان از ادامه آموزش
رحمانی در ادامه اظهار کرد: اگر مؤسسات و مراکز آموزش قرآن در تمام کشور با همگرایی به آموزش قرآن بپردازند و از شیوههای تأیید شده استفاده کنند، فراگیران هیچگاه از کلاس و ادامه آموزش دور نخواهند شد.
داور مسابقات قرآن بیان کرد: بخشی از دلایل گریز قرآنآموزان به انتظارات غلط این گروه از آموزش باز میگردد که این امر نیز به عدم توجیه فرد توسط مسئولان مؤسسه باز میگردد و بخشی هم به علت عدم وجود وحدت و همگرایی در روشهای آموزشی است.
وی در ادامه بیان کرد: تعدد مؤسسات خوب بوده و نشاندهنده این است که افراد مختلفی تقاضای فعالیت در این حوزه را دارند و بهجای مذمت تعدد مؤسسات باید تعدد شیوههای آموزشی، مدیریتی و تصمیمگیری مورد نقد قرار گیرد.
وی ادامه داد: برای گذر از این وضعیت نیاز است تا هر بخش آموزش به جایی واگذار شود و با مدیریت صحیح و شیوه برنامهریزی شده، تمام افرادی که در این عرصه وارد میشوند را با ظرفیتهایی که دارند احصاء کرده و هر کدام بخش معینی از کار را عهدهدار شوند.
رئیس دفتر برنامهریزی و مطالعات راهبردی شورای عالی قرآن در پایان خاطرنشان کرد: اگر مؤسسات از اصول علمی تبعیت نکنند و به برخی از شیوههایی که دارند پایبند باشند، سلائق جدید را رصد نکرده و با شیوههای نوین و به روز آموزش آشنا نباشد؛ در عرصه فعالیت خود به نتیجه مطلوب نخواهند رسید.