نمايش آثار اسلامی هنرمندان ايرانی در موزه ملی دمشق
کد خبر: 1915395
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۷

نمايش آثار اسلامی هنرمندان ايرانی در موزه ملی دمشق

گروه فرهنگ و هنر: مجموعه‌ای از آثار اسلامی هنرمندان ايرانی به همت موزه ويكتوريا و آلبرت لندن (V&AMuseum) در موزه ملی دمشق به نمايش درآمده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه سوريه به نقل از پايگاه خبری الجزيره، اين مجموعه آثار در كنار مجموعه‌ای از آثار هنرمندان مسلمان مقيم اروپا و آمريكا و ديگر كشورها در معرض ديد عموم قرار گرفته است و اين نمايشگاه تا 29 ارديبهشت ادامه دارد.
«افروز عميقی» هنرمند ايرانی مقيم آمريكا در نمايشگاه هنر اسلامی موزه ملی دمشق، اثر هنری خود با عنوان «هزار و يك صفحه» را كه شامل هنر طراحی فرش، نگارگری ايرانی و تزئينات معماری به سبك اسلامی است، عرضه كرده است.
عميقی با اشاره به شناخته‌شدن هنر اسلامی در جهان معتقد است: امروزه جهان اسلام مثل گذشته بخشی از منطقه مهجور و دور از ساير نقاط نيست؛ بلكه بخش زنده‌ای از فرهنگ جهان معاصر محسوب می‌شود.
«خسرو حسن زاده» ديگر هنرمند ايرانی نيز در نمايشگاه هنر اسلامی موزه ملی دمشق دو تابلوی مزين به «يا علی مدد» را كه معرف فرهنگ ايرانی است، عرضه كرده و در اين تابلوها نام مبارك علی (ع) به سبكی هنری تكرار شده است.
«حسن حجاج» هنرمند مراكشی نيز با ارائه اثری هنری با عنوان «الصالون» (سالن)، قدرت سنت‌های اسلامی در رويارويی با چالش‌های خارجی را در نمايشگاه دمشق به تصوير كشيده و در بخشی از اين نمايشگاه نيز كارگاه آموزشی هنرمندان سوری در زمينه هنر اسلامی عرضه شده است.
براساس اين گزارش، موزه ويكتوريا و آلبرت لندن (V&AMuseum) كه از آن تحت عنوان بزرگ‌ترين موزه هنرهای دكوراتيو جهان ياد می‌شود، پيش از اين جايزه بين‌المللی 25 هزار پوندی (40 هزار دلاری) برای هنرمندان معاصر با موضوع هنر اسلامی را به افروز عميقی؛ هنرمند ايرانی اعطا كرد.
اين جايزه كه حمايت مالی آن از سوی «محمد عبداللطيف جميل» انجام شده و از همين رو به جايزه جميل معروف است، نخستين برگزيده خود را در تاريخ هشتم ژوئيه ( 17 تيرماه ) معرفی و عميقی با اثر خود تحت عنوان «هزارويك صفحه» جايزه اول را دريافت كرد.
اثر برگزيده عميقی براساس المان‌هايی از هنر اسلامی از جمله طراحی فرش، نگارگری ايرانی و تزئينات معماری شكل گرفته است.
captcha