بقعه «احمد بن اسحاق» در سرپل ذهاب
کد خبر: 2003698
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
معرفی بناهای مذهبی كرمانشاه/5

بقعه «احمد بن اسحاق» در سرپل ذهاب

گروه سياسی و اجتماعی: بقعه متبركه «احمد بن اسحاق» به عنوان يكی از مهمترين اماكن مقدس در استان كرمانشاه كه در مسير زائران عتبات عاليات قرار گرفته مورد توجه بسياری از زائران و ارادتمندان به خاندان اهل بيت(ع) و منتسبين به آنهاست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمانشاه آستان مقدس «احمد بن اسحاق»، يكی از ده ها آثار ديدنی و مذهبی شهرستان سرپل ذهاب است كه تقريبا در مركز اين شهر قرار دارد و مهمترين زيارتگاه اين شهر نيز به حساب می آيد.
بقعه متبركه «احمد بن اسحاق» به عنوان يكی از مهمترين اماكن مقدس در استان كرمانشاه كه در مسير زائران عتبات عاليات قرار گرفته مورد توجه بسياری از زائران و ارادتمندان به خاندان اهل بيت(ع) و منتسبين به آنهاست و هر ساله زوار زيادی از اين مكان مقدس به منظور زيارت بازديد می كنند.
ساختمان قديمی اين بنا در اثر جنگ تحميلی ويران شده بود كه در سالهای اخير به همت سازمان اوقاف و امور خيريه كشور و خيران استانی به بارگاهی باشكوه و متناسب با شخصيت آن بزرگوار تبديل شده است.
صحن با صفا و زيبای حرم با اقتباس از معماری اسلامی و سنتی كه در قسمت شرقی اين بنای مذهبی قرار دارد با درختان زيبای اكاليپتوس در اعياد مذهبی به عنوان مصلی مورد استفاده ارادتمندان قرار می‌گيرد.
گنبد و بارگاه بلند اين حرم از كيلومتر‌ها دور‌تر قابل رؤيت است و زائران و مشتاقان را برای زيران به سمت خود جلب می‌كند.
داخل حرم و بارگاه «احمد بن اسحاق» با كاشی كاری‌های اسلامی و نقش‌های اسليمی مزين شده و چشم هر بيننده‌ای را می‌نوازد.
در قسمت ديگری از صحن و اطراف آن مزار شهدای دوران دفاع مقدس شهرستان سرپل ذهاب كه با قبرستان شهر سرپل ذهاب قرار دارد.
احمد بن اسحاق اشعری قمی، وكيل امام حسن عسكری عليه‌السلام در قم بوده است كه مسجد امام حسن عسكری(ع) در شهر مقدس قم به دست ايشان و به امر حضرت ساخته شده است.
او از جمله كسانی است كه امام قائم(عج) را در طول حيات پدر بزرگوارشان ملاقات كرده است كه شيخ طوسی در اين باره می‌گويد: در دوران نيابت نواب خاصه، عده ای مورد اعتماد و اطمينان بودند، كه از سوی حضرت به وسيله ی نواب توقيعاتی برای آنها صادر می‌شد، يكی از آنها احمد بن اسحاق است.
بقعه متبركه در بين اهالی منطقه و به ويژه مردم شهر سرپل ذهاب دارای احترام خاصی است.
captcha