کد خبر: 2031
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
اسدی گرمارودی:

آبادانی روح در دنیای سالم و پاک رخ می‌دهد

مدیر مرکز معارف اسلامی دانشگاه صنعتی شریف در سمینار فرهنگی با عنوان «بررسی نقش دین در تعمیر دنیا» که در سالن کنفرانس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: آبادانی روح در دنیای سالم و پاک رخ می‌دهد.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سمینار فرهنگی با عنوان «بررسی نقش دین در تعمیر دنیا» روز گذشته، ششم آبان‌ماه با حضور و سخنرانی اسدی گرمارودی، استاد دانشگاه در سالن کنفرانس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.



اسدی گرمارودی، استاد دانشگاه و مدیر مرکز معارف اسلامی دانشگاه صنعتی شریف در ابتدای این نشست مطالبی را در مورد نگرش دین به دنیا بیان کرد و گفت: شکی نیست که ظهور و بروز ادیان، موجب تحول در زندگی بشر شده و نحوه و کیفیت آن را دگرگون کرده است اما برداشت‌ها و روایت‌های متفاوت از باورهای دینی، بروز اختلافات در حوزه‌های مختلف را در پی داشته است.



وی ادامه داد: یکی از مهمترین این اختلافات در حوزه «کارایی دین در امور دنیا» پدیدار شده است. این پرسش از دیرباز برای آدمیان مطرح بوده است که آیا دین می‌تواند سامان‌بخش امور دنیا و زندگی دنیوی آ‌ن‌ها باشد یا تنها برای کمال و سعادت اخروی نازل شده و در امور دنیوی دخالتی ندارد؟ چه چیز موجب شده است تا دین‌باوران، پاسخ‌های گوناگونی در جواب ارائه کنند؟ موضوع کارایی دین در امور دنیا، هم‌اکنون نیز یکی از موضوعات قابل توجه عصر ماست.



مدیر مرکز معارف اسلامی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: اگر بخواهیم راجع به نگرش دین به دنیا سخن برانیم، ابتدا باید مسلمین را به سه دسته کلی تقسیم و نگاه هر گروه به دنیا را تبیین و تشریح کنیم.



اسدی گرمارودی افزود: از منظر گروه نخست مسلمانان متدین دنیا محلی پست و بی‌ارزش برای گذران چند صباح عمر است و به عبارتی دنیا را سه‌طلاقه کرده‌اند، همانا این گروه در شیوه و سبک دین‌داری خود دچار افراط و تفریط شده‌اند و براساس نگاه قرآنی و روایی سبک نادرستی را برای زندگی خود برگزیده‌اند.



وی بیان کرد: در دسته‌بندی دوم، برعکس گروه قبل به دنیا نگریسته می‌شود. در این دسته شاهد نوع دیگری از تصور از دنیا هستیم. این گروه از مسلمانان معتقدند دین به خاطر دنیا مطرح است یعنی تمام انبیا و اولیای الهی نیز به بهانه زندگی دنیوی به دنیا آمده‌اند و به نوعی دنیاگرایی در این دسته از افراد به شکل برجسته‌ای قابل مشاهده است. بهشت، جهنم، پاداش، ترس از گناه و ... همه و همه با فلسفه داشتن زندگی دنیوی بهتر و مطلوب‌تر در دنیا تعریف شده است.



استاد دانشگاه اظهار کرد: باید بگوئیم این گروه از متدینان نیز به نوعی دچار افراط و تفریط در نگاه دینی به دنیا شده‌اند و با توجه به آیات و روایت این گروه نیز همچون گروه نخست دچار برداشت ناصحیح از دین شده‌اند.


captcha