تشريح برنامه‌های مذهبی‌، فرهنگی و هنری شهرضا در ايام محرم و صفر
کد خبر: 2045201
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۹

تشريح برنامه‌های مذهبی‌، فرهنگی و هنری شهرضا در ايام محرم و صفر

رييس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شهرضا گفت: اين اداره با بهره‌گيری از همه ظرفيت‌های پيدا و پنهان بخش‌های فرهنگی و هنری با تدارك برنامه‌های متنوع مذهبی‌، فرهنگی و هنری در شهرضا به استقبال ماه محرم و صفر رفته است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در شهرضا، «سيدضياء موسوی» رييس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی اين شهرستان اجرای برنامه‌های مناسب مذهبی‌، فرهنگی و هنری در ايام محرم و صفر را از اولويت‌های مورد توجه اين اداره دانست و گفت: برخلاف تصورات موجود‌، ماه‌های محرم و صفر زمان تعطيلی و توقف فعاليت‌های هنری به شمار نمی‌رود و براساس سياست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بايد از ظرفيت‌های هنری موجود در مناسبت‌های مختلف فرهنگی و مذهبی به خوبی استفاده كرد.
وی افزود: در همين راستا اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شهرضا در رشته‌های مختلف هنری زمينه مناسبی برای فعاليت هنرمندان در اين ايام فراهم كرده است.
دبير شورای فرهنگ عمومی شهرضا با اشاره به اينكه دستگاه‌ها‌‌ی فرهنگی بايد به حرمت عزاداری سالار شهيدان(ع) به‌ويژه در ايام محرم و صفر شئونات فرهنگی را حفظ كنند، اظهار كرد: رعايت آيين عاشورايی امری ضروری است و بايد بر اين مهم نظارت شود، محرم ماهی است كه به وسيله سيد مجاهدان و مظلومان اسلام زنده شده و از توطئه عناصر فاسد و رژيم بنی‌اميه، كه اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند، رهايی بخشيد.
وی تصريح كرد: حادثه عظيم عاشورا و پيامد آن مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران فداكار آن امام همام نقش اساسی و كليدی در صيانت و حراست و استمرار اهداف متعالی اسلام داشته و بر همين اساس وظايف سنگينی به عهده مسئولان و دستگاه‌های فرهنگی است.
مسئول اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شهرضا با اشاره به اينكه امام‌حسين(ع) برای برپا داشتن امر به‌معروف و نهی از‌منكر قيام كردند، خاطرنشان كرد: ولايت از جمله اموری است كه بايد همواره در رأس برنامه‌های ما قرار داشته و ولايت‌مداری در محرم بايد پر‌رنگ‌‌تر از گذشته باشد و اين امر بايد سرآغازی برای نهادينه كردن و عمومی كردن اين فرهنگ در جامعه باشد.
سيد ضياءموسوی كانون‌های فرهنگی ــ هنری مساجد را يكی از ظرفيت‌های خوب اين شهرستان دانست و اظهار كرد‌: اين شهرستان باوجود داشتن 40 كانون فرهنگی ــ هنری فعال با برگزاری برنامه‌های متنوع مذهبی به مناسبت ماه محرم و قرائت روزانه زيارت عاشورا‌، مسابقه‌های متنوع مذهبی، فرهنگی و هنری با موضوع عاشورا‌، برگزاری كارگاه پوستر با موضوع عاشورا با همكاری اساتيد و هنرجويان هنرستان هنرهای تجسمی‌، توزيع كتاب با همكاری ادارة‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با موضوعات متناسب اين ايام از جمله برنامه‌های اين اداره با هدف ترويج فرهنگ عاشورايی است.
مسئول اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شهرضا فراخوان مسابقه هنری در سه مرحله و در رشته‌های خوشنويسی‌، چاپ دستی‌‌، عكس‌، نگارگری‌‌، نقش برجسته و مشبك (‌سفال‌، چوب و فلز) و انيميشن با همكاری هنرستان هنرهای زيبا از بين دانش‌آموزان سال اول دبيرستان كه مرحله نخست آن اول ماه صفر برگزار می‌شود و سپس مراحل بعدی آن نيز انجام می‌شود كه با هدف ترويج فرهنگ عاشورايی و اعتقادی اين فرهنگ از نگاه هنر و هم‌دلی هنرمندان در عرصه‌های گوناگون است، از ديگر برنامه‌های اين اداره اعلام كرد.
موسوی همچنين اعلام كرد: نمايشگاه و فروشگاه فرهنگی نرم‌افزاری با عنوان نسل بيدار با عنوان‌های مذهبی‌، عناصر و نمادهای عاشورايی در محل نگار‌انه حكيم الهی قمشه‌ی تا پايان آذر‌ماه جهت علاقه‌مندان داير است‌.
وی در پايان از برگزاری نمايشی به‌مدت 10 شب خبر داد و گفت‌: اين نمايش با عنوان «عرفان» شرح‌نوشته منصف از اعضای انجمن ادبی جوانان شهرضا و به كارگردانی «احمدرضا قنبريان» و خانم «آقاسی» در ايام سوگواری حضرت اباعبدالله‌(ع) در فاصله اربعين امام‌حسين(ع) تا 28 صفر به روی صحنه خواهد رفت‌.
اين نمايش‌نامه بر‌گرفته از اشعار عرفانی «عمان سامانی» است و از ديدگاه عرفان به واقعه عاشورا می‌پردازد و مراحل سير و سلوك عارف را در قالب اشعار عرفانی و به موازات اتفاقاتی كه برای امام‌حسين(ع) رخ می‌دهد تصوير‌سازی می‌كند‌.
captcha