به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، علیاصغر محمدخانی، محقق و مدرس دانشگاه، عصر روز گذشته، 4 مردادماه، در نشست بررسی انديشه و حكمت سهروردی، ضمن بيان اين مطلب گفت: هشتم مردادماه روز بزرگداشت سهروردی به عنوان يكی از سه مؤسس مكاتب فلسفه اسلامی در كنار ابن سينا و ملاصدراست.
وی با تأكيد بر اينكه سهروردی در ميان فيلسوفان اسلامی آنچنان كه شايد و بايد و به نسبت ملاصدرا و ابنسينا كمتر طرح شده و به آن پرداختهاند، افزود: البته بعد از درگذشت سهروردی شرحهايی بر آثار او نوشته شده است، قطبالدين شيرازی و شهرزوری از جمله شارحان مشهور شيخ اشراق هستند.
محمدخانی تصريح كرد: بحثهايی در مورد انديشه سهروردی در طول تاريخ فلسفه اسلامی جريان داشته است، اما در دهههای گذشته به خصوص از وقتی كه هانری كربن توجهش به سهروردی جلب شد بيشتر شد و وی مجموع مصنفات سهروردی را به اتفاق و همكاری سيدحسين نصر منتشر كرد.
اين كارشناس فلسفه در ادامه سخنانش اظهار كرد: در سالهای گذشته هم آثار منتشرشده در حوزه تصحيح و تأليف درباره سهروردی رونق گرفته است. در يك سال اخير هم چند كتاب در مورد سهروردی منتشر شده است، يكی از كتابها «حكمت اشراق، گزارش و سنجش دستگاه فلسفی شيخ شهابالدين سهرودی» از حجتالاسلام والمسلمين سيد يدالله يزدانپناه است كه در دو جلد به همت انتشارات سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است كه ماحصل چندين سال تدريس مؤلف است كه يكی از كتابهای مفيد در حوزه سهروردیپژوهی است.
وی با بيان اينكه كتاب ديگر «مبانی حكمی هنر و زيبايی از ديدگاه شهابالدين سهروردی» از طاهره كمالیزاده عضو هيئت علمی دانشگاه زنجان است كه اختصاص به هنر و زيبايی از ديدگاه سهروردی دارد، بيان كرد: يكی ديگر از كتابهايی كه در چند ماه اخير منتشر شده كتاب عقل سرخ نوشته تقی پورنامداريان است كه بيشتر شرح و تأويل داستانهای رمزی سهروردی است.
محمدخانی تصريح كرد: وی قبل از اين اثر هم كتابی با عنوان «داستانهای رمزی در ادب فارسی» نوشته بودند كه به ابنسينا و سهروردی و ديگر انديشمندان پرداخته بودند. شرح مبسوط داستانها را با تأويل و شرح در رساله جديد منتشر كردند. همچنين كتاب «قلندر و قلعه» از سيديحيی يثربی، عضو هيئت علمی دانشگاه علامه طباطبايی به چاپ دهم رسيده است كه اينها نشان میدهد كه آثار منتشرشده در مورد سهروردی در حال رشد است.
محمدخانی با بيان اينكه حكمت اشراق حد فاصل فلسفه مشاء و حكمت متعاليه است، افزود: حكمت اشراق اصلاحگر فلسفه ابنسينا و زمينهساز حكمت متعاليه است. مسئله نور و نورالانوار كه سهروردی بيان كرده از نوآوریهای مكتب اشراق است كه بسيار مهم است. روش شيخ اشراق هم استدلالی ـ شهودی و يا بحثی ـ ذوقی است.
وی با تأكيد بر اينكه اين مسئله بسيار مهم است كه سهروردی با توجه به عمر كوتاه خود توانست آثار متعدد و باارزشی را در حوزه فلسفه بنويسد، گفت: علاوه بر آن آثار او از نظر سبك و ادبی و هنری دارای جذابيت و اهميت زيادی است. عالم مثال، سفرهای روحانی و داستانهای رمزی سهروردی را میتوان وارد ادبيات كرد. نيايشها و ستايشهای او هم دارای جذابيت خاصی است كه اخيراً اثری از سهروردی با اين عنوان ترجمه شده است.
محمدخانی با اشاره به اينكه منابع حكمةالاشراق هم آيات و روايات و هم حكمت ايران باستان است، اذعان كرد: شيوه فلسفی سهروردی جمع ميان برهان و شهود و وجه مشترك ميان افلاطون، ارسطو، هرمس و زرتشت است.
يادآور میشود، به مناسبت هشتم مردادماه سالروز بزرگداشت شيخ شهابالدين سهروردی، بنيانگذار حكمت اشراق و همزمان با انتشار دو اثر جديد درباره حكمت و انديشه وی با عنوان «حكمت اشراق، گزارش و سنجش دستگاه فلسفی شيخ شهابالدين سهرودی» از حجتالاسلام والمسلمين سيديدالله يزدانپناه و «مبانی حكمی هنر و زيبايی از ديدگاه شهابالدين سهروردی» از طاهره كمالیزاده نشست هفتگی مؤسسه شهر كتاب با حضور مؤلفان اين دو اثر و علیاصغر محمدخانی عصر روز گذشته 4 مردادماه برگزار شد.