کد خبر: 2183156
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵

قرآن كريم توجه ويژه‌ای به حقوق حيوانات كرده است

صاحب‌نظر مسائل حقوق بشری با بيان اينكه اميرمؤمنان علی(ع) در نهج‌البلاغه در مورد رعايت حقوق حيوانات دستورات صريحی آورده گفت: قرآن كريم در آيات متعددی به وجود شعور و درك در حيوانات اشاره كرده است، لذا به همين جهت اسلام علاوه بر نهی آزار و اذيت جسمی حيوانات، از آزار روحی آنها نيز به شدت نهی كرده است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حامد پاك‌سيرت، صاحب‌نظر مسائل حقوق بشری، با بيان اينكه اميرمؤمنان علی(ع) در نهج‌البلاغه در مورد رعايت حقوق حيوانات دستورات صريحی آورده افزود: قرآن كريم نيز در آيات متعددی به وجود شعور و درك در حيوانات اشاره كرده لذا به همين جهت اسلام علاوه بر نهی آزار و اذيت جسمی حيوانات، از آزار روحی آن‌ها نيز به شدت نهی كرده است، چنانچه از رسول گرامی اسلام(ص) نقل شده كه ايشان نهی می‌فرمودند از قتل هر موجودی كه روح دارد مگر آنكه جوازی برای آن كار باشد.
وی با بيان اينكه نابودی محيط زيست اولين حربه برای مقابله با حوادث نيست، گفت: كشتن يك حيوان وحشی آن هم حيوانی كه نسل آن رو به انقراض است قابل توجيه نيست.
پاك‌سيرت، با بيان اينكه مسئولان قضايی شايسته است ترتيبی اتخاذ كنند كه با در نظر گرفتن جريمه‌های سنگين، زمينه‌های كشتار حيوانات و گونه‌های نادر در جامعه از ميان برود، ادامه داد: طبيعت حيوانات وحشی، ايجاب می‌كند كه برای به دست آوردن غذا به هر اقدامی دست بزنند لذا مثلا حمله به خرس به بهانه اينكه می‌توانست خسارتی وارد سازد حكايت ايراد «ان قلت» است.
وی با بيان اينكه در اسلام كشتن و پی كردن حيوانات بدون جهت و دليل ممنوع شده است ادامه داد: از امام صادق(ع) روايت شده است كه آن حضرت فرمود «از كشتن حيوانات به جز افعی، عقرب و موش بپرهيزيد» و يا حضرت علی(ع) می‌فرمايد «اگر تمام دنيا رو به من پيشنهاد دهيد و در قبال آن بخواهيد كه دانه گندمی را از دهان يك مورچه بگيرم و آن را آزار دهم قسم به خدا كه اين كار را نخواهم كرد».
صاحب‌نظر مسائل حقوق بشری با بيان اينكه حقوق حيوانات در ايران رعايت نمی‌شود، ادامه داد: اميدواريم در كشور عزيزمان ايران نيز مثل ساير كشورهای پيشرفته شاهد رعايت روز‌افزون حقوق حيوانات باشيم كه اين يك فرهنگ غربی نيست بلكه فرمان خداوند، تعاليم اديان الهی و حق حيوانات است.
captcha